UE zapowiada przymusowe ekologiczne oznakowanie żywności

Wprowadzenie informacji ekologicznych dla producentów żywności może doprowadzić do faworyzowania wielkich koncernów i ograniczyć konkurencję na tym rynku - ostrzega Instytut Globalizacji.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

Unijne plany zmuszające producentów żywności do zamieszczania informacji środowiskowych na opakowaniach będzie korzystne wyłącznie dla wielkich firm – uważają eksperci Instytutu Globalizacji. Praktyka umożliwi kontrolowanie przez koncerny całych łańcuchów dostaw i w zauważalnym stopniu ograniczy walkę konkurencyjną na rynku żywnościowym. Wśród zwolenników nowych rozwiązań wymienia się takie firmy, jak Procter&Gamble, Unilever czy Nestle.

 – Wprowadzanie nowych oznakowań ma charakter ideologiczny i jest przejawem inżynierii społecznej – komentuje dr Tomasz Teluk, prezes Instytut Globalizacji. – Może to być także pierwszy krok w stronę wydawania ekologicznych certyfikatów, przez organizacje pozarządowe reprezentujące skrajne poglądy na ochronę środowiska – dodaje.

W opinii Instytutu Globalizacji nowe przepisy dotyczące informacji na etykietach żywności są wprowadzeniem tylnymi drzwiami protekcjonizmu, za pomocą argumentów na rzecz ochrony środowiska.

Przykładem może być konflikt na rynku olejów spożywczych. Zauważalne są akcje przeciwko producentom taniego oleju palmowego z Malezji. Temu krajowi skrajne organizacje obrońców środowiska zarzucają nadmierną eksploatację lasów tropikalnych. Odmówienie przyznania certyfikatów ekologicznych producentom z Malezji, w dużej mierze faworyzowałoby producentów europejskich.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Ilu widzów miało late show Sekielskiego?  Po zmianie pasma widownia zmalała

Ilu widzów miało late show Sekielskiego? Po zmianie pasma widownia zmalała

Więcej kanałów w Play. Niebawem kolejne nowości

Więcej kanałów w Play. Niebawem kolejne nowości

Zmiany w marketingu Unilever. Leandro Barreto nowym szefem

Zmiany w marketingu Unilever. Leandro Barreto nowym szefem