SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Vectra kupiła Multimedia Polska, Jan Piotrowski prezesem za Andrzeja Rogowskiego

Vectra sfinalizowała kupno 100 proc. akcji operatora kablowego Multimedia Polska, na co warunkową zgodę wydał niedawno UOKiK. Nowym prezesem przejętej spółki został Jan Piotrowski, zastępując Andrzeja Rogowskiego.

Tomasz Żurański, prezes VectryTomasz Żurański, prezes Vectry

- Realizacja transakcji pozwala nam na znacznie większą skalę działań -dostęp do szerokiej bazy klientów i potencjału jednej z najlepszych i największych stacjonarnych infrastruktur telekomunikacyjnych w Polsce. Większe zdolności inwestycyjne oraz talent menedżerski połączonych podmiotów przełożą się na możliwość zaoferowania atrakcyjniejszej oferty zarówno  klientom detalicznym, jak i biznesowym, co stanowi meritum tej transakcji - uzasadnia Tomasz Żurański, prezes Vectry.

Firma podkreśla, że dzięki tej akwizycji będzie mieć ponad 1,7 mln abonentów i ok. 4,4 mln gospodarstw domowych w swoim zasięgu, stając się największym dostawcą usług kablowych.

Dotychczas liderem był UPC Polska, który na koniec trzeciego kwartału ub.r. miał 1,47 mln klientów (o 39,7 tys. więcej niż rok wcześniej), z których 1,06 mln korzystało z telewizji cyfrowej.

Jan Piotrowski nowym prezesem Multimedia Polska, odchodzi Andrzej Rogowski

- Obie spółki, Vectra S.A. i Multimedia Polska S.A., w najbliższym czasie będą kontynuować swoją działalność operacyjną bez zmian, koncentrując się na wspólnym dostarczaniu nowej wartości naszym abonentom - zapowiada Jan Piotrowski, nowo mianowany prezes Multimedia Polska.

Piotrowski od 12 lat jest członkiem zarządu Vectry.

- Jestem przekonany, że oddaję firmę w dobre ręce i że nowopowstały podmiot odniesie sukces rynkowy. Jest to również w mojej ocenie bardzo dobra informacja dla klientów obu firm, którzy mogą spodziewać się w przyszłości dalszego poszerzania portfolio usług - komentuje Andrzej Rogowski, ustępujący wieloletni prezes i akcjonariusz Multimedia Polska.

W 2018 roku grupa kapitałowa Vectra zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 769,99 mln zł oraz spadek zysku netto o 17,3 proc. do 64,4 mln zł. W 2018 i na początku 2019 roku zrealizowała kilka przejęć, na koniec grudnia miała milion abonentów, z których trzy czwarte korzystało z telewizji cyfrowej. Wpływy z usług telewizyjnych były ponad dwa razy wyższe niż z internetowych.

Natomiast Multimedia Polska w 2018 roku w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 645,93 mln zł. Jej zysk operacyjny zmalał z 92,39 do 49,2 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 1,81 do 66,46 mln zł, głównie wskutek 100,76 mln zł kosztów finansowych. Na koniec 2018 roku miała do spłaty 1,49 mld zł pożyczek i kredytów, kupiła też obligacje za 320 mln zł od swoich dwóch właścicieli.

UOKiK analizował  fuzję przez półtora roku

Pod koniec sierpnia 2018 Vectra podpisała z Multimedia Polska umowę typu term sheet ustalającą wstępne warunki kupna tej drugiej firmy. Jednocześnie skierowano planowaną transakcję do akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK zauważył, że Vectra i Multimedia Polska na tych samych obszarach świadczą identyczne usługi: działalność firm pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach w zakresie szerokopasmowego internetu stacjonarnego. Dlatego skierował planowaną fuzję obu operatorów do drugiego postępowania obejmującego analizę rynku.

- Nasze analizy wskazują, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na dwóch rynkach: dostępu do płatnej telewizji w 21 miastach w Polsce i internetu stacjonarnego w 29 miejscowościach. Dlatego przedstawiliśmy Vectrze zastrzeżenia do koncentracji. Przedsiębiorca ma teraz 14 dni na odpowiedź, może ten termin wydłużyć o kolejne dwa tygodnie - poinformował w maju ub.r. Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK-u.

- Wierzymy, że zakres i charakter zastrzeżeń wsparty tak silną argumentacją z naszej strony ulegnie istotnemu zmniejszeniu i w niedługim czasie otrzymamy zgodę prezesa UOKiK na przeprowadzenie transakcji - skomentował Tomasz Żurański, prezes Vectry.

Zgoda na transakcję bez sieci w 8 miastach

Dwa tygodnie temu poinformowano, że UOKiK zgadza się na przejęcie Multimedia Polska przez Vectrę pod dwoma warunkami. Zgodnie z pierwszym Vectra musi sprzedać sieć własną lub Multimediów w ośmiu miejscowościach: Gorzowie Wielkopolskim, Kwidzynie, Łowiczu, Olsztynie, Ostródzie, Pogórzu, Pruszczu Gdańskim i Stargardzie.

Jak ma to zostać zrealizowane? W komunikacie UOKiK-u opisano, że Vectra utworzy nowe spółki, do których przeniesie mienie z każdego z wymienionych miast - m.in. umowy z abonentami, infrastrukturę telekomunikacyjną, umowy z pracownikami, dokumentację księgową i techniczną oraz bazy abonentów. Następnie te spółki zostaną sprzedane niezależnemu inwestorowi. Kupujący nie będzie mógł należeć do grupy kapitałowej Vectry ani być współkontrolowany przez żaden podmiot z tej grupy. Będzie też musiał zostać zaakceptowany przez UOKiK.

Zaznaczono, że do czasu sprzedaży nowe spółki w każdej z tych ośmiu miejscowości będą musiały świadczyć usługi dostępu do płatnej telewizji oraz szerokopasmowego internetu stacjonarnego na poziomie nie gorszym niż wcześniej Vectra lub Multimedia. Ponadto Vectra nie będzie mogła wtedy prowadzić aktywnych działań marketingowych w celu pozyskania abonentów.

Klienci będą mogli odejść w 13 miastach

Drugi warunek zakłada, że abonenci Vectry i jej spółek zależnych, m.in. Multimedia Polska, będą mogli bez ponoszenia kosztów rozwiązać umowy z firmą dotyczące telewizji i szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do internetu. Vectra ma ich o tym poinformować  (listem poleconym lub mailem, a także wraz z rachunkami i fakturami oraz za pośrednictwem dekoderów )w ciągu siedmiu miesięcy od uprawomocnienia się decyzji UOKiK-u, a z tej opcji będą mogli skorzystać przez 9 miesięcy.

Ten warunek dotyczy klientów w Barcinie, Inowrocławiu, Kruszwicy, Lubiczu Dolnym, Łęczycy, Mogilnie, Nakle nad Notecią, Piechcinie, Słubicach, Strzelnie, Suwałkach, Szubinie i Świnoujściu.

- Nałożony przez nas warunek dotyczy łącznie 21 miejscowości. Składa się  z dwóch części. Pierwsza ma charakter strukturalny, czyli polega na sprzedaży sieci. Dotyczyć to będzie ośmiu miast, w których udziały uczestników koncentracji są największe. W pozostałych 13 Vectra będzie musiała umożliwić klientom zmianę operatora bez ponoszenia kosztów - podsumowuje Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK-u.

Wydana decyzja nie jest prawomocna, Vectra może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Była to merytoryczna dyskusja wnioskującego z urzędem, wymagająca szeregu analiz, zwłaszcza w kontekście dynamicznych zmian na rynku, to zajmuje niestety czas. Wierzę, że to również dobra decyzja dla samych konsumentów - mówi "Rzeczpospolitej" Tomasz Żurański, prezes Vectry.

- Sama już transakcja jest naturalną konsekwencją zmian zachodzących na szeroko rozumianym rynku TMT w Polsce. W naszej ocenie, sektor operatorów kablowych w Polsce potrzebował od dłuższego czasu tego rodzaju zmian będąc poddanym rosnącej konkurencji, gdzie skala jest bardzo istotnym czynnikiem funkcjonowania. Warto dodać, że ta nasilona konkurencja w coraz większym stopniu pochodzi ze strony niewspółmiernie większych od nas telekomów, czy grup telekomunikacyjno-medialnych. Nie bez znaczenia jest też coraz silniej zauważalna obecność ogólnoświatowych firm typu Netflix, Amazon Prime, HBO determinujących choćby sposób konsumpcji treści video. Proces konsolidacji jest zgodny z trendami światowymi, a w Polsce jej poziom wciąż jest znacznie niższy niż chociażby w Europie Zachodniej. Z naszej perspektywy istotnie powiększona skala działania powinna doprowadzić do dalszej poprawy jakości i zakresu naszych usług - komentuje Żurański.

Jak wynika z naszych informacji, finalizacja transakcji ma nastąpić jeszcze w styczniu.

UOKiK: płatna telewizja to osobny rynek

W swoim komunikacie UOKiK zaznaczył, że zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem przyjął, że płatna telewizji stanowi odrębny rynek produktowy niż naziemna telewizja cyfrowa. W praktyce oznacza to, że Vectra i Multimedia rywalizują o klientów z innymi telewizjami kablowymi oraz satelitarnymi. Potencjalni abonenci płatnej telewizji w małym stopniu są zainteresowani usługami telewizji naziemnej.

W przypadku internetu, podobnie jak wcześniej, urząd rozróżnił rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do sieci. Wynika to m.in. z prędkości, jakości i stałości łącza oraz  preferencji konsumentów, którzy nie chcą zastępować jednej usługi drugą.

Natomiast w ujęciu geograficznym - rynkiem właściwym, na którym operatorzy telewizji kablowej i szerokopasmowego dostępu do internetu prowadzą działalność i konkurują z innymi dostawcami usług płatnej telewizji i dostępu do stacjonarnego internetu jest obszar miasta. Wynika to  m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym  rywalizacji o klienta na konkretnym terenie.

Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Oceniając koncentrację, prezes UOKiK może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata.

W październiku 2017 roku przejęcie Multimedia Polska ogłosił UPC Polska. Miał zapłacić za firmę 760 mln zł. Jednak pod koniec marca ub.r. UPC wycofał się z transakcji, a badający ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - po przeprowadzeniu drugiego etapu postępowania w tej sprawie - ocenił, że fuzja firm spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach.

Dołącz do dyskusji: Vectra kupiła Multimedia Polska, Jan Piotrowski prezesem za Andrzeja Rogowskiego

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bartek
Od kiedy zmiana?
odpowiedź
User
Waldek
Ale zmiana czego?
Dziś kupili znaczy, już są właścicielem I jest nowy prezesem.
Zmiany zauważalne przez klientów to pewnie kwestia roku - dwóch lat (np nowe logo na fakturze i inny numer do wpłat )
odpowiedź
User
Kris

Obie spółki, Vectra S.A. i Multimedia Polska S.A., w najbliższym czasie będą kontynuować swoją działalność operacyjną bez zmian – mówi cytowany w informacji prasowej Jan Piotrowski, nowo mianowany prezes zarządu Multimedia Polska S.A., który zastąpił na stanowisku Andrzeja Rogowskiego.
odpowiedź