SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Viaplay już w Polsce. Woli sporty zimowe od Ekstraklasy, zapowiada trzy seriale, w promocji miesiąc za darmo

Platforma streamingowa Viaplay, oferująca głównie transmisje sportowe, startuje w Polsce. Ogłosiła realizację trzech polskich seriali, w ramach promocji przez miesiąc będzie można korzystać w niej za darmo.  - Nie chcemy dzielić naszej oferty na mniejsze pakiety przeznaczone dla operatorów, lecz skupiać się na rozwijaniu całej platformy - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Anders Jensen, szef NENT Group, właściciela Viaplay.

Article

Data startu Viaplay w Polsce jest związana z tym, że 13 sierpnia rozpocznie się nowy sezon niemieckiej ligi piłkarskiej Bundesliga, a właściciel platformy pozyskał prawa do transmitowana tych rozgrywek przez najbliższe osiem lat, do końca sezonu 2028/29.

Polska to czwarty rynek poza Skandynawią, w którym pojawia się Viaplay. Wiosną br. platforma zaczęła działać w państwach bałtyckich.

Viaplay w Polsce: jakie transmisje w ofercie

Od listopada ub.r. NENT Group, właściciel Viaplay, informował o pozyskiwaniu praw do kolejnych transmisji w Polsce. Przede wszystkim kupił prawa do pokazywania przez najbliższe trzy sezony w Polsce i paru innych krajach piłkarskiej Ligi Europy (poprzednio obecnej w kanałach Polsat Sport Premium) i nowych rozgrywek Liga Konferencja.

Na platformie będzie też można oglądać mecze eliminacji w strefie afrykańskiej do piłkarskich mistrzostw świata 2022, trzy ligi piłkarskie kobiet, turniej Copa America w 2024 roku (plus mecze towarzyskie reprezentacji Brazylii i Argentyny), mundial w piłce nożnej kobiet w 2023 roku, rozgrywki golfowe US Open, spotkania piłki ręcznej Bundesligi, mecze koszykówki FIBA EuroLeague Women, a także turnieje snookera, pool bilarda oraz dartów PDC.

Kolejne znaczące transmisje pojawią się w najbliższych latach: na początku maja Viaplay zapowiedziała, że w latach 2023-25 będzie transmitować, m.in. w Polsce, Formułę 1. Obecnie wyścigi F1 można oglądać w Eleven Sports.

Z kolei na początku lipca właściciel Viaplay pozyskał prawa do transmisji od połowy 2022 do połowy 2028 roku angielskiej ligi piłkarskiej, którą w naszym kraju od połowy lat 90. pokazuje Canal+.

Narciarski Puchar Świata być może na Viaplay, piłkarska Ekstraklasa raczej nie

Anders Jensen, prezes i dyrektor generalny NENT Group, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wyjaśnia, że firma kupuje przede wszystkim prawa do rozgrywek popularnych w kilku krajach, w których działa Viaplay.

- Czasami kupujemy także prawa lokalne. Przykładowo, w przeszłości nabyliśmy prawa i pokazujemy ligę piłkarską w Danii, rozgrywki hokejowe w Szwecji i Finlandii, od przyszłego sezonu przejmujemy również prawa do transmisji meczów piłkarskiej reprezentacji Szwecji. Wolimy jednak kupować prawa do najważniejszych rozgrywek międzynarodowych - tłumaczy.

Z tego powodu dla Viaplay priorytetem nie jest pozyskanie zdecydowanie najdroższych praw na polskim rynku - do piłkarskiej PKO BP Ekstraklasy. Od 2019 roku tymi prawami Canal+ Polska dzieli się z Telewizją Polską, która pokazuje jeden mecz z każdej kolejki i skróty wszystkich. W sierpniu ub.r. kontrakt został przedłużony do końca sezonu 2022/23, obaj nadawcy płacą ok. 250 mln zł rocznie (licząc z kosztami transmisji realizowanych przez spółkę zależną Ekstraklasy).

- Taka cena może wydawać się rozsądna obecnie, ale za 5-10 lat trudno ją będzie uzasadnić, chyba że będzie się w stanie przyciągnąć nową widownię, która na różne sposoby będzie korzystała z oferowanych transmisji - komentuje Anders Jensen. - Doświadczenie nauczyło mnie, żeby nigdy nie mówić nigdy, lecz skupiamy się na możliwościach obejmujących wiele krajów - dodaje.

 

Jedną z takich możliwości są prawa do transmisji Pucharu Świata w skokach i biegach narciarskich. Zwłaszcza ta pierwsza dyscyplina jest u nas bardzo popularna, ponieważ polscy skoczkowie od lat są w ścisłej czołówce światowej.

Z końcem minionego sezonu wygasł kilkuletni kontrakt na transmisje Pucharu Świata w wielu krajach przez Eurosport. NENT Group zawarła już umowę na cztery lata dotyczącą pokazywania zawodów Pucharu Świata i narciarskich mistrzostw świat w krajach skandynawskich.

W Polsce zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji turnieje Pucharu Świata w skokach narciarskich z udziałem naszych zawodników muszą być pokazywane w bezpłatnej telewizji, a Eurosport prawami dzielił się z Telewizją Polską.

- Podobne przepisy obowiązują w Skandynawii – wiele transmisji, zwłaszcza rozgrywek międzynarodowych, musi być w linearnej telewizji. Przy czym tam mamy własne kanały linearne, a w Polsce nie, więc jeśli chcielibyśmy transmitować wspomniane dyscypliny zimowe, potrzebowalibyśmy znaleźć partnerów telewizyjnych - komentuje Anders Jensen.

Nie ujawnia, czy NENT Group złożyła ofertę na transmisje w Polsce narciarskiego Pucharu Świata. - Powiem tak: lubimy sporty zimowe - kwituje menedżer.

Promocja Viaplay na start, w kablówkach tylko pełna oferta

W ostatnich tygodniach NENT Group zawarła umowy z operatorami kablowymi Vectra i UPC Polska w sprawie obecności Viaplay w ich ofertach. Skandynawski koncern prowadzi podobne rozmowy z innymi sieciami kablowymi i platformami satelitarnymi, nie wyklucza też współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi.

Wszyscy zewnętrzni operatorzy będą oferować dostęp do platformy Viaplay w całości, nie będą mogli dzielić jej oferty na mniejsze pakiety.

- Jest dla nas bardzo ważne, by na bieżąco odpowiadać na potrzeby naszych subskrybentów. Dzięki temu możemy technologicznie rozwijać naszą platformę - obecnie ponad 500 deweloperów pracuje tylko nad interfejsem użytkownika. Nie chcemy dzielić naszej oferty na mniejsze pakiety przeznaczone dla operatorów, lecz skupiać się na rozwijaniu całej platformy, by zagwarantować klientom jak najlepsze doświadczenia - uzasadnia szef NENT Group.

W najbliższych dniach rozpocznie się kampania reklamująca Viaplay. Jej pierwsza odsłona będzie dotyczyć głównie transmisji z Bundesligi, a we wrześniu emitowane będą reklamy eksponujące transmisje z Ligi Europy i Ligi Konferencji.

Pierwsze nośniki reklamujące Viaplay pojawiły się już m.in. w Warszawie. W ramach promocji każdy użytkownik przez pierwsze 30 dni może korzystać z platformy bezpłatne, a potem miesięczna opłata wynosi 34 zł.

Z Viaplay można korzystać na komputerach PC i Mac, smartfonach i tabletach z Androidem i iOS, telewizora Smart TV (Samsung, LG, Panasonic, Sony, Philips, TCL), konsolach do gier (PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One) oraz poprzez Chromecast i Apple TV.

Wilkowicz na czele redakcji, Borek i Wolski wśród komentatorów

Od połowy lipca szefem polskiej redakcji sportowej Viaplay jest Paweł Wilkowicz, poprzednio redaktor naczelny Sport.pl. W ostatnich tygodniach poinformowano o szeregu transferów dziennikarskich do platformy.

W jej zespole pojawili się dziennikarze piłkarscy Rafał Wolski, Piotr Domagała (obaj poprzednio w Canal+), Michał Zachodny (przeszedł z PZPN) oraz Tomasz Urban (poprzednio w Eleven Sports), a także Mateusz Borek (będzie komentował mecze i prowadził studio), Szymon Ratajczak, Mariusz Hawryszczuk i Marcin Borzęcki oraz były piłkarz Radosław Gilewicz.

Viaplay będzie mieć w Warszawie studio, w którym początkowo ma pracować 40-60 osób. - Naszym celem jest zaprezentowanie każdego meczu, niezależnie czy będzie to spotkanie Bundesligi, Ligi Europy czy Ligi Konferencji, z najlepszym, profesjonalnym komentarzem w języku polskim - zapowiedział w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Peter Norrelund, chief sports officer w NENT Group.

Przedstawiciele firmy zapowiadają, że w polskim studiu do analizy meczów będą wykorzystywane zaawansowane rozwiązania technologiczne.

Trzy polskie seriale i „Fort Boyard”

We wtorek NENT Group ogłosiła realizację w Polsce trzech seriali. „Polskie morderczynie” zostaną wyprodukowane przez Paprika Studios Poland należące do NENT Group, właściciela Viaplay. Książka reportażowa o takim tytule przedstawia historie bardzo różnych kobiet, z których każda popełniła morderstwo. Jej autorka Katarzyna Bonda to obecnie najpopularniejsza pisarka kryminałów w naszym kraju, jej sprzedały w ponad 2 mln egz., książki ukazały się łącznie w 15 krajach.

„Czarny pies” będzie psychologicznym dramatem sensacyjnym o polskich weteranach powracających z wojen w Afganistanie i Iraku. Po zakończeniu misji, żołnierze muszą stawić czoła innym wyzwaniom: mierzyć się z biedą oraz fizycznymi i psychicznymi bliznami, a także korupcją wśród byłych dowódców.

„Czarny pies” będzie składał się z sześciu odcinków. Za realizację odpowiada ATM Grupa, a pomysłodawcą jest Artur Kowalewski, który jako producent ma w dorobku m.in. „Watahę”.

Z kolei serial inspirowany debiutancką powieścią Pauli Er „Wolność jaskółki” wykorzystuje innowacyjną strukturę narracyjną, aby przedstawić niszczycielski wpływ przemocy domowej. Historia Olgi, której pozornie szczęśliwe małżeństwo skrywa mroczną rzeczywistość, opowiedziana jest z perspektywy różnych postaci, których losy przeplatają się w trakcie sześciu odcinków. Autorką scenariusza „Wolności jaskółki” jest Agnieszka Kru, serial zostanie wyprodukowany przez Opus TV.

NENT Group nie podaje na razie, kiedy seriale „Polskie morderczynie”, „Czarny pies” i „Wolność jaskółki” pojawią się na platformie Viaplay.

W ofercie Viaplay jest już ponad 70 produkcji oryginalnych, m.in. seriale „Kochaj mnie”, „Max Anger”, „Wisting”, „Pod osłoną mroku”, „Honor” i „Box 21”. Platforma będzie też oferować treści od amerykańskich producentów i nadawców NBCUniversal, Sony, MGM oraz CBS, m.in. seriale „New Amsterdam”, „Chicago”, „The Good Doctor”, „S.W.A.T.”, „Hawaii Five-0” i „Opowieść podręcznej”, a także serie filmów „Spider-Man”, „Faceci w czerni”, „Mission: Impossible”, „Bourne”, „Bridget Jones” i „Indiana Jones”.

Oferta dla dzieci będzie obejmować m.in. seriale „Psi Patrol”, „Świnka Peppa” oraz „SpongeBob Kanciastoporty”.

Platforma zapowiedziała też pierwszą produkcję niesportową w Polsce: jesienią br. pokaże nową edycję programu rozrywkowego „Fort Boyard”.

W br. większość nowych subskrybentów Viaplay w Polsce

Pod koniec br. Viaplay ma pojawić się w USA, w pierwszym kwartale 2022 roku - w Holandii, a do 2023 roku jeszcze na czterech innych rynkach (więcej informacji NENT Group poda w drugiej połowie września).

- Biorąc pod uwagę ofertę treści, którą będziemy teraz mieć na naszych rynkach zagranicznych (czyli poza Skandynawią - przyp.) jestem przekonany, że przynajmniej osiągniemy nasz cel - 4,5 mln subskrybentów za granicą przed końcem 2025 roku - stwierdził Anders Jensen w maju br.

Podając wyniki na drugi kwartał br., NENT Group podniosła prognozowaną liczbę subskrybentów Viaplay na koniec roku poza Skandynawią z ponad 250 tys. do ok. 500 tys.

- W Stanach Zjednoczonych Viaplay ruszy pod koniec czwartego kwartału i nie będzie platformą sportową, tylko tematyczną, niszową platformą rozrywkową. Kraje bałtyckie, ze względu na wielkość swojej populacji, nie mogą szybko zapewnić setek tysięcy subskrybentów - zauważa Anders Jensen w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

- Dlatego w drugim półroczu, za wzrost liczby subskrybentów Viaplay poza Skandynawią, będzie odpowiadać przede wszystkim Polska - podkreśla.

NENT Group zakłada, że na koniec 2025 roku z Viaplay będzie korzystać ok. 10,5 mln subskrybentów: ok. 6 mln w krajach skandynawskich i ok. 4,5 mln na pozostałych rynkach. W latach 2020-2025 chce osiągać średnioroczny wzrost przychodów o ok.18-20 proc. i ok. 15 proc. marży EBIT w krajach skandynawskich.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Viaplay już w Polsce. Woli sporty zimowe od Ekstraklasy, zapowiada trzy seriale, w promocji miesiąc za darmo

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ja
Od kilku lat płacę za kolejne kanały sportowe, żeby oglądać w TV piłkę nożną. I co roku ktoś robi mi kolejnego psikusa. Tym razem już sobie odpuszczę i lepiej będzie jak pooglądam ptaki w ogrodzie :)
61 4
odpowiedź
User
gośc
to pan prezes Kurski wymyślił Viaplay prezes TVP dobrze robi co może bo reaktywuje teleturniej Fort Boyard” który był emitowany w tvp2 w latach 2008.2009 prowadzącymi byli aktorzy Robert Gonera i Katarzyna glinka a teraz poprowadzą Tamara Mariusz i nie chciana do prowadzenia programów Ela bedzie żenada tą platformę Viapley obejrzy tylko 110 widzów
9 27
odpowiedź
User
Janusz
Ja widzę w aplikacji cenę 39,99 zł/miesiąc…
5 11
odpowiedź