SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W sierpniu najtaniej w Biedronce i Auchan. Ceny wyższe niż w lipcu

Średnie ceny towarów szybkozbywalnych wzrosły w sierpniu o ok. 1 proc. w relacji do lipca. Najniższe ceny miały Biedronka  i Auchan, najwyższe - markety internetowe oraz Selgros - wynika z badania koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency.

Wartość uśrednionego koszyka zakupowego przed końcem wakacji wyniosła 231,22 zł, czyli o 2,21 zł (ok. 1 proc.) więcej niż w lipcu 2020. Za to ceny są niższe niż w sierpniu ubiegłego roku.

Najdrożej w e-grocery, najtaniej w Biedronce i Auchan

Ponownie najwięcej płaciliśmy za zakupy online, które w sierpniu jeszcze podrożały (o 6,58 zł m/m) i wyniosły 256,41 zł. Zmalała za to różnica do najdroższego sklepu stacjonarnego (w sierpniu okazała się nim hurtownia Cash&Carry – Selgros). Oznacza to, że to tutaj ceny wzrosły najbardziej: w sierpniu w Selgrosie było aż o 18 zł drożej niż w lipcu.

Najdroższy przed miesiącem sklep stacjonarny – Makro, rekordowo potaniał (o ponad 12 zł), plasując się pośrodku rankingu, z wartością poniżej średniej. Z kolei najtańszy niemal co miesiąc Auchan zdrożał o ponad 6 zł, zwalniając miejsce na podium sieci Biedronka (z koszykiem zakupowym o wartości 214,74 zł).

W porównaniu do sierpnia 2019 r. pięć sieci podrożało, sześć potaniało.

Wzrosły ceny e-grocery, odczuwalnie zdrożał też koszyk w Tesco (o ponad 7 zł) i w Selgrosie (aż o 11,71 zł). Wyraźnie potaniały zaś zakupy w Biedronce (o 11,5 zł), Intermarche (aż o 14,45 zł) oraz rekordowo w Makro (o ponad 17 zł).

W sierpniu 2020 r. uśrednione ceny koszyka zakupowego badanego przez ASM SFA pozostały zbliżone do zeszłorocznych (niższe o 1,86 zł, a więc o 0,8 proc. r/r).

- Sierpień zwyczajowo przynosi wzrosty cen niektórych artykułów w sklepach – można to powiązać z powrotem z wakacji i wzmożonymi przygotowaniami do szkół i do pracy. Wracamy do gotowania i przebywania w domach, więc popyt na produkty szybkozbywalne codziennego użytku wzrasta (a co za tym idzie, rosną i ich ceny). Poza tym dane opublikowane przez GUS wykazały w sierpniu podwyżkę cen paliw, co ma bezpośrednie przełożenie na koszty transportu i towarów w sklepach. - komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.  
 

Więcej płacimy za wędliny i nabiał

Zestawienie cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że w górę poszły ceny mięsa, wędlin i ryb (o ponad 6 proc.) oraz mrożonek (o 3,84 proc.). Zdrożał także nabiał (o 1,5 proc.) oraz nieznacznie chemia domowa i kosmetyki. Pozostałe badane kategorie potaniały r/r. Stabilne pozostały ceny używek i alkoholu (w sierpniu br. tańsze niż przed rokiem o 0,34 proc.).

Najbardziej odczuwalnie spadły ceny słodyczy słodyczy (o ponad 7 proc.).

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 40 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

*Za sprawą polityki in-out w Lidlu część artykułów bywa niedostępna, dlatego w tych przypadkach uwzględniono ceny zmierzone przed miesiącem. Z kolei w Biedronce niektóre produkty oferowane są w opakowaniach o niestandardowej gramaturze, ich ceny zostały więc odpowiednio przeliczone.

Dołącz do dyskusji: W sierpniu najtaniej w Biedronce i Auchan. Ceny wyższe niż w lipcu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl