SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

TVP po skardze wicenaczelnego „GW” do KRRiT usunęła odcinek „W tyle wizji” ze słowami Ziemkiewicza o Wielińskim

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała za bezpodstawne użycie przez Rafała Ziemkiewicza w programie „W tyle wizji” w TVP Info słów „nikczemna kreatura” i „folksdojcz” pod adresem dziennikarza „Gazety Wyborczej” Bartosza Wielińskiego. Zgodnie z sugestią regulatora TVP usunęła ze swojego portalu ten odcinek programu.

Rafał Ziemkiewicz, fot. Telewizja Republika Article

15 lutego we „W tyle wizji” Rafał Ziemkiewicz i Magdalena Ogórek komentowali przedrukowanie w „Gazecie Wyborczej” wywiadu premiera Mateusza Morawieckiego dla „Die Welt”. Rzeczniczka PiS zarzuciła „GW”, że nie oznaczyła, że szef rządu nie udzielił wywiadu temu dziennikowi. - Dlaczego Pani Poseł kłamie w sprawie opublikowania w „Gazecie Wyborczej” wywiadu z Mateuszem Morawieckim? W każdym miejscu (proszę zajrzeć do skrinów poniżej) zaznaczaliśmy, że to wywiad udostępniony przez Die Welt. W to, że Pani Poseł nie potrafi czytać jakoś nie wierzę - odpowiedział jej Bartosz Wieliński, dziennikarz działu zagranicznego „GW”.

We „W tyle wizji” Ziemkiewicz i Ogórek skrytykowali Wielińskiego. Publicysta „Do Rzeczy” nazwał go „wyjątkowo nikczemną kreaturą”, przypominając, że pisał on teksty do zagranicznych mediów (m.in. niemieckich) w mocno negatywnym tonie przedstawiające obecną sytuację społeczno-polityczną w Polsce. - Ja już zaczynam być cięty na tych folksdojczów - dodał. W dalszej części dyskusji mówili też o Aleksandrze Klich, wówczas odpowiadającą w „GW” za działu Wyborcza.tech, akcję „Jutronauci” i promocję projektu „Wyborcza to Wy” (w maju br. została redaktor naczelną „Wysokich Obcasów”).

 

Skargę do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na tę wypowiedź złożył Jarosław Kurski, pierwszy zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”. Zarzucił prowadzącym „W tyle wizji”, że „w sposób jednostronny i obraźliwy podjęli się dyskredytacji dziennika ‘Gazeta Wyborcza’, nadto w sposób personalny i obraźliwy odnieśli się do niektórych dziennikarzy ‘Gazety Wyborczej’”.

- Nie trzeba chyba wyjaśniać nikomu, jak obelżywy charakter ma porównanie kogoś czy wręcz nazwanie „folksdojczem” albo „nikczemną kreaturą”. Tego typu personalna i obelżywa napaść stanowi zaprzeczenie uniwersalnych zasad etyki, które winien respektować publiczny nadawca - dodał Kurski.

W miniony piątek „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że otrzymała odpowiedź na skargę od przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witolda Kołodziejskiego. Przekazał on, że w swoich wyjaśnieniach Telewizja Polska zwróciła uwagę, że „W tyle wizji” to program publicystyczno-satyryczny. - Tu prawo dopuszcza łagodniejsze kryteria oceny niż w przypadku wypowiedzi o innym charakterze i pozwala na użycie bardziej wyrazistych środków wypowiedzi, w tym posługiwanie się wyolbrzymieniem, stosowaniem uszczypliwości, złośliwości oraz innych podobnych środków bardziej dosadnego wyrazu - dodał szef KRRiT.

Zaznaczył jednak, że nie oznacza to, że w takich programach nie ma żadnych ograniczeń. Jeśli chodzi o wypowiedzi we „W tyle wizji” o dziennikarzach „Gazety Wyborczej”, to według szefa KRRiT ani charakter programu ani kontekst dyskusji (przedrukowanie przez „GW” wywiadu z premierem w niemieckim dzienniku) „nie dawały podstaw do użycia w rozmowie niektórych sformułowań kierowanych ad personam, w tym np. określeń takich jak ‘nikczemna kreatura’ czy ‘folksdojcz’”.

Witold Kołodziejski przekazał to stanowisko prezesowi TVP oraz wnioskował o usunięcie wydania „W tyle wizji”, którego dotyczyła skarga. Tak się stało: nagrania tego programu nie ma już na portalu TVP.info (nie skasowano za to wydania „W tyle wizji extra” z 15 lutego).

Według danych Nielsen Audience Measurement w sierpniu br. średnia oglądalność minutowa TVP Info wynosiła 194 228 widzów, a udział stacji w rynku oglądalności - 3,49 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP po skardze wicenaczelnego „GW” do KRRiT usunęła odcinek „W tyle wizji” ze słowami Ziemkiewicza o Wielińskim

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kris
Nie obraził się za folksdojcza, ale za to, iż powiedzieli że łże. :):) Folksdojcz dzisiaj to nobilitacja w "dobrym towarzystwie.
50 21
odpowiedź
User
Steve G.
szkoda Ziemkiewicza. Kiedyś to był fajny niezależny publicysta, a teraz się sprzedał za pensję dla siebie i żony i patrzy na ręce opozycji. Co za upadek.
28 62
odpowiedź
User
wlad
A tutaj akurat cenzury nie ma.
24 9
odpowiedź
User
asdasd
Jak by mówił że policja strzela a nie strzelała to by było ok tak kłamać wolno bo to TVN. Nie wiem co się martwicie telewizją której przecież nikt nie ogląda.
28 12
odpowiedź
User
Brawo ynteligenci 3RP mylicie się we wszystkim.
Dobrze, ze powiedział folksdojcz.

I usunięcie się nie martwię, to wręcz lepiej dla wszystkich którzy GW nienawidzą.

Tworzy się podglebie. Owoce będziemy zbierać - mam nadzieję już podczas wyborów parlamentarnych.

Dobrze, dobrze. Szczuto już Marsz Niepodległości. Efekt? 100 tysięcy.

Dziękuję za możliwość wypowiedzenia się, nic więcej nie dodam.

Usuwać, kneblowac, przemilczeć gotującą się wodę w czajniki. Dobrze, bardzo dobrze. Socjospcece zakichani.
25 15
odpowiedź