Sprzedaż „Faktu” spadła do 138 tys. egz. w 2022 roku. „Perspektywa rezygnacji z papieru nieunikniona”

Średnia sprzedaż wydania wszystkich dzienników ogólnopolskich w 2022 roku wyniosła 384 882 egz. Najchętniej kupowany był „Fakt”, a na czele e-wydań znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna” - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl. - Perspektywa rezygnacji z wersji papierowej może wydawać się nieunikniona. Pytanie, czy w takim wypadku jeśli te marki przestałby być gazetami papierowymi, a więc synonimem rzetelności nie zatraciłby swojego zaufania? - komentuje Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes zarządu Media Context.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:
Sprzedaż „Faktu” spadła do 138 tys. egz. w 2022 roku. „Perspektywa rezygnacji z papieru nieunikniona”

W 2022 roku średnia sprzedaż wydania „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 138 160 egz. - pokazują dane Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt PBC”, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Drugą lokatę z wynikiem wynoszącym 80 433 egz. zajął „Super Express” (ZPR Media).

- „Fakt” i „Super Express” mimo spadków sprzedaży na przestrzeni lat nadal sprzedają średnio dziennie nawet 100 tys. egzemplarzy. To są bardzo konkretne liczby mówiące, że ktoś każdego dnia świadomie głosuje swoim portfelem i kupuje dany tytuł - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes zarządu Media Context.

Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średnia sprzedaż wydania wyniosła 48 133 egz.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/gazeta-wyborcza-tekst-cytaty-plagiat-przeprosiny-francja,7169720757319809a ##

Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 34 057 egz.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 31 135 egz.).

Dalej uplasowały się: „Gazeta Podatkowa” (Wydawnictwo Podatkowe Gofin; 20 604 egz.), „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska; 15 629 egz.), „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska; 13 137 egz.) i „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Media; 3 594 egz.).

- „Prasa umiera”, „rok mobile”, „telewizji już nikt nie ogląda” to opinie, które w branży słyszymy od zawsze mogłoby się wydawać, przynajmniej z mojej przeszło 15 letniej perspektywy. Przypomnijmy, na rynku amerykańskim, który z naszej perspektywy w wielu aspektach wyznacza trendy już pod koniec 2012 roku, a więc dobre 10 lat temu tamtejszy „Newsweek” uznał, że papier się skończył, czeka nas wyłącznie cyfrowa przyszłość i zaprzestali wydawania wersji papierowej. Marka na rynku amerykańskim miała utrzymać swoją renomę, rentowność wyłącznie w domenie cyfrowej. Nie udało się, po około roku przywrócono wersję papierową. To tylko anegdotka pokazująca wiele przedwczesnych wyroków lub zbyt optymistycznych przewidywań co do kierunków zmian - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes zarządu Media Context.

- Niewątpliwie prasa od lat boryka się ze spadającą sprzedażą, co roku chyba słyszymy o kolejnych zamkniętych tytułach, ewentualnie przeniesionych do internetu. Prasa codzienna może dzisiaj się wydawać anachronizmem, szczególnie kiedy tak wielu z nas cierpi na strach przed tym, że ominie nas jakaś informacja. Wszyscy są online, podążają za najnowszymi wiadomościami, mimo to mamy na rynku „Przegląd Sportowy” - analizuje ekspert.

Łączna średnia  na poziomie 384 882 egz.

Średnia sprzedaż wydania razem wszystkich - monitorowanych przez PBC - codziennych gazet w 2022 roku wyniosła 384 882 egz.

grafika

„DGP” na czele e-wydań

Liderami sprzedaży e-wydań raportowanych w audycie PBC są gazety prawno-biznesowe: „Dziennik Gazeta Prawna” (16 297 egz.), „Rzeczpospolita” (14 205 egz.) i „Puls Biznesu” (10 041 egz.).

W tym segmencie dzienników udział e-wydań jest bardzo wysoki. Na czele w tym ujęciu znajduje się „Puls Biznesu” - 76,43 proc., a następnie: „Parkiet Gazeta Giełdy” - 60,13 proc. i „Dziennik Gazeta Prawna” - 52,34 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-przeglad-sportowy-dwa-razy-w-tygodniu-tygodnik-gdzie-kupic-opinie,7169721281087617a ##

Zdaniem Macieja Rzeżuchowskiego, „przyzwyczajenie drugą naturą człowieka i mimo dostępności newsów tu i teraz chcemy czytać wersje papierowe. Zarówno „Fakt” jak i „Super Express” sprzedaż e-wydań mają bardzo nikłą, za to wg Gemiusa realnych użytkowników na swoich stronach dziennie średnio ponad 1,4 mln”.

- Po drugiej stronie mamy dzienniki określiłbym to bardziej specjalistyczne jak „Dziennik Gazeta Prawna”, „Parkiet”, „Puls Biznesu” i „Rzeczpospolita”, których sprzedaż e-wydań jest na bardzo wysokim poziomie w stosunku do sprzedaży wydań papierowych i perspektywa rezygnacji z wersji papierowej może wydawać się nieunikniona. Pytanie, czy w takim wypadku jeśli te marki przestałby być gazetami papierowymi, a więc synonimem rzetelności nie zatraciłby swojego zaufania? Jak na to zareagują reklamodawcy? Tak jak się dużo pisze o jakości, skuteczności reklamy video między różnymi placementami od BVOD po video online „gdzieś na ROS”, tak i tutaj mógłby ucierpieć aspekt jakościowy, a za tym wpływy reklamowe - opisuje nam ekspert.

- Wydawnictwa mające w portfolio i tytuły kolorowe i dzienniki nie oszukujmy się są korporacjami, które mają zarabiać. Następuje konsolidacja, zamykanie pozycji nierentownych, ale jak widać prasa codzienna mimo spadków sprzedaży nie mówi nic o zamykaniu się, przechodzeniu wyłącznie do digitalu, e-wydań. Jednocześnie rozwijane są opcje digitalowe, trudno sobie wyobrazić, aby tego nie robić, ale czy doczekamy braku dzienników w wersji papierowej? Według mnie za mojego życia tego nie doczekam - opisuje Rzeżuchowski.

- Czasem trendy się odwracają. Dzisiaj płyta vinylowa przeżywa renesans, sprzedaje się najlepiej w historii, mam teorię, że za kilka lat ekrany dotykowe w autach tak nam spowszednieją, że za dopłatą będą oferowane tzw. twarde przyciski. Prasa w kolejnych latach może i będzie co raz bardziej passe, ale uważam, że będzie jak z vinylami, jakość zwyczajnie się obroni - dodaje.

grafika

Koniec miesięcznych danych o sprzedaży prasy

Polskie Badania Czytelnictwa opracowały z wydawcami nowy regulamin rozpowszechniania prasy, który wszedł w życie wraz z początkiem 2022 roku. Zmienił się również sposób raportowania rozpowszechniania prasy z miesięcznego na kwartalny (dane nadal ukazują się w rozbiciu na poszczególne miesiące, ale są udostępniane co kwartał).

Sprzedaż wydania to suma sprzedaży sprzedaży wydania drukowanego i sprzedaży e-wydań.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online