SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

YouTube wprowadza nowe opcja zarabiania dla twórców. Będzie dzielił się zyskami z Shorts

YouTube rozszerza system zarabiania w ramach programu partnerskiego do którego może dołączyć więcej twórców, pojawią się nowe sposoby zarabiania na filmach Short, a użytkownicy korzystający w swoich filmach muzykę będą mogli zarabiać na reklamach. W wersji beta debiutuje funkcja Creator Music.

Neil Mohan, chief product officer YouTubeNeil Mohan, chief product officer YouTube

W ciągu ostatnich trzech lat YouTube wypłacił twórcom, artystom i firmom medialnym ponad 50 miliardów dolarów. Teraz ogłasza wprowadzenie nowych sposobów zarabiania dla youtuberek i youtuberów.

- Kiedy w 2005 roku zaczęłam pracować w branży wideo online, zobaczyłam niesamowitą siłę cyfrowego wideo. W tamtym czasie były to głównie koty na deskorolkach i kilka chwytliwych klipów tanecznych, a wiele osób niechętnie podchodziło do wideo online - ja zauważyłem, że wyłania się nowy gatunek wideo. Filmy były autentyczne i surowe, ale widzieliśmy też, jak bardzo wciągające - powiedziała na konferencji Susan Wojcicki, CEO YouTube. - Otwieramy nowy rozdział i poszerzamy dostęp do programu partnerskiego YouTube w ramach nowego sposobu wynagradzania kreatywności na naszej platformie - dodała.

Zobacz: YouTube z nowymi narzędziami dla twórców. Odpowiedzi w formie filmików i zakupy w wideo

Nowe opcja zarobku na YouTube z Shorts

YouTube ogłosił rozszerzenie programu partnerskiego, w ramach któego twórcy czepią zyski z publikowanych treści.

Od początku 2023 roku twórcy skupiający się na formacie Shorts, którzy mają co najmniej tysiąc subskrybentów i uzyskają 10 milionów wyświetleń w ciągu 90 dni, będą mogli zgłosić się do programu partnerskiego. Tacy youtuberzy będą mogli cieszyć się wszystkimi korzyściami z udziału w programie, w tym zarabianiem w YouTube na filmach Short i innych filmach publikowanych w serwisie na swoich kanałach. Jest to dodatkowa opcja niezależna od obecnie obowiązujących kryteriów programu partnerskiego YouTube.

Dla początkujących na YouTube twórców, platforma wprowadzi też nowy poziom programu partnerskiego z niższymi kryteriami udziału, dzięki czemu początkujący twórcy zyskają dostęp do możliwości finansowania przez fanów, takich jak superpodziękowanie, superczat, supernaklejki i wspieranie kanału.

- 15 lat temu zdecydowaliśmy się dzielić naszymi dochodami z twórcami i uruchomiliśmy program partnerski YouTube. Razem, z dnia na dzień, stworzyliśmy nowy rodzaj biznesu medialnego, YouTube Creators. Pierwszy w swoim rodzaju, wiodący w branży program partnerski YouTube zmienił reguły gry dla długich form wideo - powiedział podczas prezentacji nowości Neil Mohan, chief product officer YouTube.

Zobacz: YouTube Shorts ma 1,5 mld użytkowników. TikTok musi go gonić

Udział w przychodach z Shorts dla twórców

Kolejna zmiana dotyczy monetyzacji formatu Shorts. Z początkiem przyszłego roku YouTube zrezygnuje z funduszu Shorts o stałej kwocie na rzecz specjalnego modelu udziału w przychodach z Shorts, z którego będą mogli korzystać twórcy biorący udział w programie partnerskim YouTube zarówno teraz, jak i w przyszłości.

W ramach tego modelu przychody z reklam wyświetlanych między filmami na karcie Shorts co miesiąc będą sumowane i wypłacane twórcom filmów Shorts oraz właścicielom licencji muzycznych. Twórcy otrzymają 45% przychodów z reklam, a środki te będą przydzielane na podstawie udziału treści danego twórcy w całkowitej liczbie obejrzeń Shorts. Udział w przychodach pozostanie na stałym poziomie niezależnie od tego, czyja muzyka została wykorzystana w filmie.

- To pozwala nam usunąć wszystkie tradycyjne zawiłości związane z licencjonowaniem muzyki, przy zachowaniu prostoty i dostępności dla każdego zainteresowanego - wyjaśniał Neil Mohan.

YouTube wprowadza Creator Music

Ze względu na zawiłe zasady dotyczące licencji twórcy długich filmów wykorzystujących muzykę rzadko na nich zarabiają. W ramach pogodzenia interesów przedstawicieli przemysłu muzycznego i twórców, YouTube wprowadza Creator Music.

Funkcja ta twórcom da łatwy dostęp do ciągle powiększającego się katalogu muzyki do wykorzystania w filmach, a artystom i właścicielom praw autorskich zapewni nowe źródło przychodów z YouTube. Dzięki temu twórcy będą mogli w przystępnej cenie kupować licencje na muzykę wysokiej jakości, co umożliwi im pełne zarabianie na tworzonych treściach i generowanie podobnych przychodów z filmów wykorzystujących muzykę co z filmów bez muzyki.

Zobacz: Pięć bilionów wyświetleń na platformie Shorts YouTube’a. Serwis planuje wprowadzenie NFT

Z kolei twórcy, którzy nie będą chcieli z góry zapłacić za licencję, uzyskają możliwość wykorzystania muzyki i podzielenia się przychodami z artystą lub właścicielami praw autorskich do utworu. Funkcja Creator Music jest obecnie w wersji beta w USA i zostanie udostępniona w większej liczbie krajów w 2023 roku.

- Creator Music to przyszłość. Tworzymy w YouTube porozumienie między twórcami i artystami, którego efektem będzie dostęp do świetnych utworów i możliwość zarabiania. To rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich. Dzięki funkcji Creator Music artyści otrzymają szansę zaprezentowania swojej muzyki osobom z całego świata, użytkownicy będą mieli okazję odkryć nowe fantastyczne utwory na kanałach ulubionych twórców, a dodatkowo zarówno twórcy, jak i artyści zyskają nowe możliwości zarabiania - komentuje Lyor Cohen, globalny dyrektor ds. muzyki w YouTube.

- To tylko część ogromnych inwestycji, jakie poczyniliśmy w Shorts - dodaje Neil Mohan.

W pierwszym kwartale 2022 roku YouTube osiągnął wpływy z reklam w wysokości 6,87 mld dolarów. To więcej o 14 procent rok do roku, ale dynamika wzrostów reklamowych w serwisie wyraźnie spadła.

W raportowanym okresie usługi subskrypcyjne YouTube’a nadal odnotowywały znaczną dynamikę przychodów, napędzaną przez wzrost YouTube TV, YouTube Music i YouTube Premium. Sundar Pichai, dyrektor generalny Alphabet i Google zdradził, że YouTube Shorts - segment krótkich form wideo na platformie - ma obecnie średnio ponad 30 mld odsłon dziennie, co oznacza z górą czterokrotny wzrost z 6,5 mld rok temu.

Według wewnętrznych danych Google, w Polsce odsetek kanałów YouTube osiągających pięciocyfrowe lub większe przychody wzrósł w 2021 roku  o ponad 40 proc. rok do roku.

Dołącz do dyskusji: YouTube wprowadza nowe opcja zarabiania dla twórców. Będzie dzielił się zyskami z Shorts

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Papa Smerfik
Zarabianie na reklamach w yt jest dziecinnie proste. Wystarczy nagrywać bezdomnych
odpowiedź