SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zajęte konta i akcje Gremi Media. Grzegorz Hajdarowicz oskarża Zbigniewa Jakubasa i Orlen

Kilka dni temu komornik zajął majątek spółki KCI (to większościowy akcjonariusz Gremi Media, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej”) celem zabezpieczenia długu w wysokości niemal 5,4 mln zł. Zdaniem Grzegorza Hajdarowicza to „rozbój i złamanie prawa”, pieniądze zostały już zapłacone, a spółka CNT (kontrolowana przez Zbigniewa Jakubasa) może działać na rzecz Orlenu w związku z planami kupna Gremi Media. PKN Orlen zaprzecza.

Grzegorz Hajdarowicz, członek rad nadzorczych Gremi Media i KCI Article

We wtorek KCI w komunikacie giełdowym poinformował, że 16 grudnia otrzymał nakaz zapłaty wydany w postępowaniu nakazowym przez Sąd Okręgowy w Krakowie. Chodzi o zapłatę kwoty niemal 5,4 mln zł na rzecz spółki Centrum Nowoczesnych Technologii z siedzibą w Sosnowcu.

„Po analizie treści pozwu, w związku z ewidentnym nadużyciem prawa ze strony CNT, Spółka zdecydowała o podjęciu kroków prawnych w celu obrony swoich praw i interesów, oraz zniweczeniu skutków w/w Nakazu Zapłaty” - czytamy w komunikacie. Większościowy akcjonariusz Gremi Media zaznaczył, że zawiadomił warszawską prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez osoby reprezentujące CNT.

Hajdarowicz: komornika należy łączyć z Orlenem

Grzegorz Hajdarowicz, który poprzez spółki zależne ma większość akcji KCI w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” wyjaśnił, że pieniądze, po które komornik wszedł do firmy, zostały już raz zapłacone, zgodnie z innym wyrokiem sądu. Zaś to co dzieje się wokół KCI według biznesmena można łączyć z niedawnymi informacjami o staraniach czynionych przez Orlen, celem przejęcia wydawcy „Rzeczpospolitej”.

- Nie wierzę w przypadki. Od 30 lat prowadzę firmę. 12 grudnia w Onecie pokazuje się materiał, że Orlen chce przejąć Gremi Media. 14 grudnia mamy ten dziwny wyrok. Przypomnę: nakazujący KCI zapłacić drugi raz te same pieniądze. 17 grudnia spółka kontrolowana przez Zbigniewa Jakubasa zajmuje konta i akcje Gremi Media. Nasuwa się pytanie: czy Zbigniew Jakubas działa na zlecenie Orlenu? - pyta Hajdarowicz.

Biznesmen dodał, że reprezentujący spółkę CNT mecenas Marcin Imiołek „robi w sądzie cuda”. - Załatwił, okłamując sąd w Krakowie, nakaz zapłaty przez spółkę drugi raz tej samej, niebagatelnej kwoty 5 milionów 400 tys. złotych. KCI wytoczyło w tej sprawie powództwo przed sądem w Katowicach, domagając się jej zwrotu. Niemniej nie powstrzymało go to od zatajenia tego faktu przed sądem, wprowadzenia sądu w błąd i domagania się powtórnej zapłaty tej samej kwoty. Sąd, łagodnie rzecz ujmując, niezbyt wnikliwie zbadał sprawę i wydał nakaz zapłaty. To już jest zwykły rozbój i złamanie obowiązującego prawa - ocenił.

„Rzeczpospolita” cytuje prof. Michała Romanowskiego, który uważa, że zajęcie majątku KCI przez komornika to skandal. - Odwrócenie tego na drodze sądowej zajmie czas, a działalność wydawcy „Rzeczpospolitej" i „Parkietu" staje pod wielkim znakiem zapytania. Opinia, iż narusza to konstytucyjną zasadę proporcjonalności (adekwatność obciążenia do celu) i sprawiedliwości, to zbyt jurydyczne i eleganckie sformułowanie, aby właściwie opisać zachowanie komornika – mówi prof. Romanowski.

Dodaje też, że działanie takie może być „ukrytym sposobem na przejęcie po Polska Press opiniotwórczego dziennika”. - Ja nie wierzę po tym, co widziałem i przy jakich sprawach doradzałem, w przypadki. Państwowy koncern Orlen przejmuje właśnie media w Polsce (Polska Press), zbudował agencję mediową, która ma rozdzielać środki na reklamę państwowych firm w mediach w Polsce (zasada dziel i rządź).

Zwróciliśmy się do KCI oraz CNT z prośbą o wyjaśnienie sytuacji, obie spółki odmówiły nam komentarza. - Nie będziemy tego komentować. Proszę się zwrócić z tym zapytaniem bezpośrednio do KCI i Pana Hajdarowicza – napisała w mailu Karolina Kapral, brand & PR manager w CNT.

Orlen: nie mamy z tym nic wspólnego

Oświadczenie w sprawie wywiadu Grzegorza Hajdarowicza wydał też PKN Orlen. - W związku z opublikowanym 23 grudnia br. na łamach „Rzeczpospolitej” wywiadem z panem Grzegorzem Hajdarowiczem, przewodniczącym Rady Nadzorczej KCI SA, pt. „Wykorzystamy wszystkie prawnie dostępne środki”, stanowczo dementujemy zawarte w nim sugestie jakoby PKN Orlen miał jakikolwiek wpływ na działalność niezawisłych sądów - napisał koncern paliwowy.

- Informujemy, że PKN Orlen nie ma żadnych biznesowych, ani innych relacji z panem Zbigniewem Jakubasem. Dlatego w kategoriach insynuacji należy traktować stawiane przez G. Hajdarowicza pytanie: ”Czy Zbigniew Jakubas działa na zlecenie Orlenu?” - ocenił. Zaznaczył, że wiązanie go ze sporem KCI z CNT „jest nadużyciem i godzi w wizerunek Koncernu”.

Na początku grudnia Onet napisał, że Orlen prowadzić ma wstępne rozmowy dotyczące przejęcia Gremi Media (wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”), od firmy KCI kontrolowanej przez Grzegorza Hajdarowicza. Prezes Orlenu Daniel Obajtek inwestycje w sektor mediów miał ustalić wiosną br. z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim. Orlen podkreślił z kolei, że w segmencie mediów i marketingu skupia się na spółkach Sigma Bis, Ruch i Grupy Polska Press, a w kolejnym mailu zapewnił: „nie prowadzimy rozmów w sprawie z Gremi Media”.

Holding Grzegorza Hajdarowicza grupę kapitałową Gremi Media (wówczas działającą pod nazwą Presspublica) przejął prawie 10 lat temu. W połowie 2011 nabył 51 proc. jej udziałów Presspubliki od brytyjskiego funduszu Mecom za 80 mln zł, a kilka miesięcy później kupił pozostałe 49 proc. za 55 mln zł od państwowej firmy. Gremi Media przede wszystkim wydaje dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, ich portale internetowe oraz miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także ma 78,1 proc. akcji firmy E-Kiosk zajmującej się cyfrową dystrybucją prasy i książek.

Wcześniej Orlen ogłosił przejęcie wydawnictwa Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau. Według nieoficjalnych informacji zapłaci za wydawnictwo ok. 120 mln zł. Na razie zawarto przedwstępną umowę. Transakcja przejmowania wydawcy dzienników i tygodników lokalnych oraz regionalnych, al. także portali – zakończyć się może w styczniu 2021 roku.

Pod koniec listopada z kolei Orlen objął 65 proc. akcji Ruchu, przez ostatnie ponad dwa lata prowadzącego restrukturyzację. Wcześniej kupił od niego i oddał do sprzedaży komisowej zapasy produktów tytoniowych, a ostatnio pożyczył pieniądze na spłatę wierzycieli w ramach dwóch przyspieszonych postępowań układowych.

KCI i Gremi Media na giełdzie

KCI ma akcje stanowiące 76,59 proc. kapitału i 82,44 proc. głosów na walnym zgromadzeniu Gremi Media. W trzecim kwartale br. zanotował 24,27 mln zł przychodów sprzedażowych i 2,64 mln zł zysku, wobec 28,47 mln zł wpływów i 4,72 mln zł zysku rok wcześniej. Firma jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy, w wakacje Grzegorz Hajdarowicz bez powodzenia próbował zdjąć ją z rynku giełdowego. Kapitalizacja spółki przy kursie z zamknięcia sesji w środę to 48 mln zł.

Gremi Media przede wszystkim wydaje dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, ich portale internetowe oraz miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także ma 78,1 proc. akcji firmy E-Kiosk zajmującej się cyfrową dystrybucją prasy i książek.

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media zanotowała spadek przychodów o 10,4 proc. do 23,17 mln zł i zysku netto z 3,32 do 3,03 mln zł. Od listopada 2018 roku jest notowana na rynku bocznym warszawskiej giełdy, obecna wycena spółki to 293,8 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Zajęte konta i akcje Gremi Media. Grzegorz Hajdarowicz oskarża Zbigniewa Jakubasa i Orlen

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
B
Sypie się domek z kart
78 86
odpowiedź
User
YKK
A wójt Pcimia już zaciera ręce.
77 33
odpowiedź
User
Apis
Chyba będzie musiał zwiewać do willi na Bali.
62 70
odpowiedź