SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wielka zbiórka na Europejskie Centrum Solidarności. "Spektakularne akcje mogą windować wartość Facebooka"

Zorganizowana przez Patrycję Krzymińską spontaniczna zbiórka pieniędzy na „ostatnią puszkę” prezydenta Pawła Adamowicza przyniosła dla WOŚP 16 mln złotych. Według Jacka Kotarbińskiego, ekonomisty i eksperta marketingu takie głośne akcje mogą przynieść korzyści nie tylko Orkiestrze, ale także serwisowi Marka Zuckerberga. - Gdyby inwestorzy zareagowali pozytywnie, czyli udałoby się wskazać korelację między akcją Patrycji Krzymińskiej a wzrostem kursów akcji, byłby to  ciekawy, globalny przypadek wzrostu zaufania inwestorów w kontekście globalnych projektów społecznych - ocenia Kotarbiński.

Article

Patrycja Krzymińska w dniu tragicznej śmierci prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza postanowiła, że dokończy rozpoczętą przez niego zbiórkę do puszki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Akcja „Zapełnijmy po brzegi ostatnią puszkę prezydenta na WOŚP" w ciągu tylko kilku dni stała się fenomenem, o zbiórce pisały największe media ogólnopolskie.

Zbiórka na Facebooku zaangażowała ponad 264 tys. internautów, którzy przekazali datki o łącznej wysokości prawie 16 mln złotych. Do osiągnięcia pełnej kwoty 16 mln przyczynił się jeden z użytkowników Facebooka organizując dodatkową zbiórkę pieniędzy.

Spontaniczna akcja okazała się też największą zbiórką w historii Facebooka zorganizowaną w Europie oraz regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka).

Od piątku trwała kolejna duża zbiórka na polskim Facebooku. Akcja #WspieramECS jest przeznaczona na Europejskie Centrum Solidarności - jej organizatorem jest Fundacja Gdańska. To odpowiedź na zmniejszenie przez Ministerstwo Kultury dotacji dla tej instytucji z ponad 7 do 4 milionów złotych.

- W imię solidarności idziemy na ratunek Europejskiemu Centrum Solidarności w Gdańsku by uczcić i świętować 30-lecie polskiej wolności. Solidarność to nasze dziedzictwo i niech będzie codziennym sposobem na życie. Zbiórka na rzecz realizacji programu obchodów rocznicy wyborów 1989 roku - czytamy w jej opisie.

Zbiórkę zakończono w sobotni wieczór, gdy udało zebrać potrzebne 3 mln zł. Akcję wsparło prawie 45 tys. osób.

Kwestę na rzecz ECS zorganizowała Patrycja Krzymińska, która napisała na Twitterze: panie prezydencie, melduję wykonanie zadania.

Zbiórki ocieplają wizerunek Facebooka, mogą mieć wpływ na giełdę

Wirtualnemedia.pl poprosiły Jacka Kotarbińskiego, ekonomistę i eksperta branży marketingowej o analizę spektakularnej zbiórki zainicjowanej przez Patrycję Krzymińską w kontekście korzyści jakie może z niej czerpać nie tylko WOŚP, ale także Facebook.

- Fantastyczna akcja, która przeprowadziła Partycja Krzymińska jest wyjątkowa i co do tego nie mam żadnych wątpliwości – ocenia Jacek Kotarbiński. - Dla mnie jest to pewne odzwierciedlenie historii o Zajączku, która jest opisana w „Sztuce Rynkologii” czyli drobne działanie online uruchamia globalną, błyskawiczną konwersję i monetyzację projektu w ciągu kilku - kilkunastu godzin. Tak było w tym przypadku, gdzie zarówno internet jak i media klasyczne entuzjastycznie odliczały kolejne miliony. Napisałem, że Generał Hermaszewski był pierwszym Polakiem w kosmosie, a Patrycja została tamże pierwszą Polką. Kropka. Natomiast to co mnie zainteresowało to swoiste równanie rynkowe, będące pewnym eksperymentem myślowym.

Ekspert proponuje by wyobrazić sobie, że młoda dziewczyna z Ohio organizuje zbiórkę charytatywną przez Facebooka, która kończy się równie spektakularnym wynikiem.

- Media amerykańskie szaleją z zachwytu, internet też, a co się z tym wiąże, wydarzenie podchwytują media innych krajów – przewiduje Kotarbiński. - Tak to już jest, że jeśli Amerykanie się czymś zachwycą, to jest to odnotowane globalnie. Czy w związku z tym kurs akcji Facebooka ma szansę wzrosnąć? Moim zdaniem tak, ponieważ ocieplenie wizerunku, medialność akcji, reakcje społeczności będą miały wpływ na większe zaufanie do marki. To z kolei jest w obecnej chwili ważne dla Facebooka, ponieważ w ostatnim roku akcje spadały w związku z kryzysami wizerunkowymi związanymi z ochroną prywatności. Dla marki każda akcja, która nie kosztuje jej ani grosza (a tak jest w tym przypadku) i dostarczy punktów za ocieplenie wizerunku, jest na wagę złota.

Czy Mark Zuckerberg skomentowałby takie wydarzenie? Poparł? Dorzucił kolejny milion? - pyta nasz rozmówca. - Dla PR Facebooka byłoby to dobre posunięcie, moim zdaniem. Jednak akcja Partycji miała miejsce w Polsce, ale z zasięgiem globalnym – zaznacza Kotarbiński. - Facebook potwierdził, że była to największa zbiórka charytatywna w regionie EMEA (Europa, Afryka, Bliski Wschód) i pobiła rekord w całej historii funkcjonalności serwisu. Globalny rekord dzierży akcja charytatywna na rzecz rodzin imigranckich i ich dzieci - w czerwcu 2018 r. pozyskano 16 mln dolarów. Kurs akcji Facebooka był wtedy na ciągłej fali wzrostu, która załamała się nagle 26 lipca 2018 r.  Byłem ciekaw, czy spektakularna akcja Partycji w jakikolwiek sposób wpłynie na reakcję giełdy, ponieważ kurs akcji po fali spadkowej zaczął rosnąć powoli po 24 grudnia 2018 r. Przy tej okazji zadawałem trochę prowokacyjne pytania, czy Mark Zuckerberg podziękuje, a może nawet pokaże się światu w szarej koszulce z serduszkiem WOŚP, co byłoby globalnym ewenementem i wyjątkowym wydarzeniem dla Polaków. Może coś dorzuci do puszki, wszak jego działania charytatywne są znane.

Według eksperta marketingu gdyby inwestorzy zareagowali pozytywnie, czyli udałoby się wskazać korelację między akcją Patrycji Krzymińskiej a wzrostem kursów akcji byłby to ciekawy, globalny przypadek wzrostu zaufania inwestorów w kontekście globalnych projektów społecznych.

- Przeniesienie pewnego wzrostu wartości niematerialnych na giełdę. Może kiedyś to nastąpi. Niemniej wciąż mam nadzieję, że jakaś część świata, poza Polakami oczywiście, zauważyła doskonałą pracę WOŚP w wymiarze globalnym, dzięki czemu będzie jeszcze lepiej rozpoznawana poza granicami. Może kiedyś zobaczymy Marka Zuckerberga w koszulce z czerwonym serduszkiem i puszką WOŚP na terenach Menlo Park, kto wie - podsumowuje Kotarbiński.

Jak zbierać pieniądze za pośrednictwem Facebooka?

Zbiórki pieniędzy – zbiórki to funkcjonalność, dzięki którym ludzie mogą za pośrednictwem Facebooka zbierać środki dla określonej fundacji lub stowarzyszenia. Trzeba wejść na stronę www.facebook.com/fundraisers i kliknąć „Zbierz pieniądze”. Zostaniemy poproszeni o wybór beneficjenta z listy zweryfikowanych organizacji charytatywnych, zakładanego celu zbiórki oraz daty jej zakończenia. W kolejnym kroku możemy dodać nazwę i opis akcji a na końcu jej zdjęcie – możemy wybrać jedno z proponowanych lub dodać własne.

Zbiórki urodzinowe - osoby, które udostępniły informację o dacie swoich urodzin na Facebooku mają możliwość utworzenia zbiórki urodzinowej maksymalnie dwa tygodnie wcześniej. Trzeba wybrać organizację na rzecz, której chcemy zbierać pieniądze i zaprosić przyjaciół do udzielenia wsparcia z tej okazji.

Przycisk „Przekaż datek” – „Przekaż datek” umożliwia zbieranie funduszy na Facebooku na rzecz organizacji pozarządowych.

Przycisk „Przekaż datek” we wpisie: Zarówno ludzie jak i strony na Facebooku mogą dodać przycisk „Przekaż datek” do swojego wpisu aby szybko zebrać dotacje. Przycisk może zostać przypięty do dowolnego tekstu – zwierającego film, zdjęcie lub tekst.

Przycisk „Przekaż datek” w nagłówku strony: Strony organizacji pozarządowych mogą dodać przycisk „Przekaż datek” w nagłówku swojej strony na Facebooku.

Przycisk „Przekaż datek” w transmisji na żywo: by zbierać dotacje w trakcie transmisji na żywo, ludzie i zweryfikowane strony organizacji mogą również dołączyć przycisk przekazania datku do transmisji – widzowie mogą udzielić wsparcia w jej trakcie a także po jej zakończeniu i umieszczeniu na stronie.

Facebook nie pobiera żadnych opłat z tytułu pośrednictwa w zbieraniu datków na rzecz organizacji non-profit zrealizowanych przez platformę płatniczą Facebooka.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wielka zbiórka na Europejskie Centrum Solidarności. "Spektakularne akcje mogą windować wartość Facebooka"

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mon
Jeszcze trochę a w państwie PiS na wszytko trzeba będzie organizować zbiórki. Zabierają instytucjom kultury i innym organizacjom które są potrzebne albo zamieniają je na własne widzi mi się. Zbierają na własną propagandę, która szczerze mówiąc jest mało skuteczna. Jak przekonać widzów aby oglądali wiadomości i TVP info skoro wylewająca się miłość do rządu wzbudza jedynie odruch wymiotny i obrzydzenie? Nie wspominając o złości i agresji którą wywołują swoimi rewelacjami. Jak nie muszę nie oglądam TVPiS. To kompletna strata czasu.
32 23
odpowiedź
User
o
Prowadzę przez przypadek "ciekawą" obserwację. Wpisy krytykujące działaczy, działania i funkcjonowanie instytucji obecnej partii przewodniej, mają taką ilość negatywnych opinii, ze śmiem stawiać tezę - kazali nam. Durne jest oburzenie na zbiórki tzw publiczne. To jest sprawa każdego z nas czy i ile wpłacę na co. Ale krytykować i wypisywać świństwa w tym temacie - to jest podłość i małość.
31 14
odpowiedź