SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy: Media publiczne propagandowym kanałem partii rządzącej

"Aktywność TVP przed zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi wskazuje, że media publiczne nadal w sposób bezczelny pozostają propagandowym kanałem partii rządzącej" - napisano w deklaracji 54 członków Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy.

Jarosław Kaczyński na wieczorze wyborczym po zwycięstwie PiS, fot. TV Republika Article

W deklaracji kilkudziesięciu członków Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy wzywa polskie władze do zapewnienia, że media publiczne będą wypełniać swoje ustawowe obowiązki, obejmujące „przedstawianie w sposób pozbawiony uprzedzeń nadchodzących wyborów parlamentarnych w Polsce”.

W dokumencie tym przypomniano, że Polska podjęła zobowiązanie, przyjmując regulacje Rady Europy na temat relacjonowania wyborów przez media (zawarte w Rezolucji 2254 z 2019 roku Zgromadzenia Parlamentarnego o wolności mediów i warunków demokratycznych wyborów). - Uważamy, że media publiczne powinny przestawiać kampanię wyborczą uczciwie i bezstronnie, tak aby wszyscy jej uczestnicy mogli korzystać z wyważonych relacji w mediach. Niezależne badania wykazały, że relacje z niedawnych wyborów w Polsce przez media publiczne takie jak Telewizja Polska były bardzo stronnicze na rzecz rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość - czytamy w dokumencie Zgromadzenia Parlamentarnego RE.

Zwrócono także uwagę, że podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego Państwowa Komisja Wyborcza poprosiła Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o przeprowadzenie monitoringu mediów publicznych podczas kampanii wyborczej. Jednak Krajowa Rada ostatecznie nie zrealizowała tego zadania. - Aktywność TVP przed zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi wskazuje, że media publiczne nadal w sposób bezczelny pozostają propagandowym kanałem partii rządzącej. Ten brak przestrzegania przez Polskę jej zobowiązań podjętych wobec Rady Europy wyrządza szkodę pozycji Polski jako demokratycznego członka Rady Europy - stwierdzili członkowie Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy: Media publiczne propagandowym kanałem partii rządzącej

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mirek
W PiSie nazywają to pluralizmem mediów. Tragedia.
40 14
odpowiedź
User
edzio
Szkoda że nie przyglądali się TVP kiedy towarzystwo jak reżimowaTadla, rezimowy Kraśko, Biedrzycka i inne gnomy piały nad POlitycznymi ojcami dziś skompromitowanym szambem.
20 53
odpowiedź
User
adsff
To prawda. Ale pamiętam też, jak TVP (i co ciekawe wszystkie pozostałe "niezależne" stacje, dodajmy) była nieobecna na przesłuchaniu prezydenta Komorowskiego, który jąkał się, czerwieniał i zasłaniał niepamięcią, odnośnie kontaktów z WSI.
Nagranie jest w sieci, można je obejrzeć, samemu ocenić i wyrobić sobie własną opinię.
16 27
odpowiedź
User
koko
I znowu donosik na własny kraj...jakie to przewidywalne! A coś o sygnatariuszach tego listu? Rosja jest? Turcja?Niemcy?
14 32
odpowiedź
User
Kamila34
Szkoda tylko że nie było takiej reakcji parę lat temu gdy media chwaliły tylko PO PSL a obecna partia rządząca nie miała głosu w zdecydowanej większości mediów. Dziś dzięki TVP mamy pluralizm a opozycja i tak ma większość mediów. Tak więc kto uwierzy w te bajki podobnie jak w uczciwość pana Naumana i jemu podobnych.
12 33
odpowiedź