PAP z 52,5 mln zł wpływów i 3,6 mln zł straty. Mniej z serwisów, a więcej z foto i wynajmu, ubyło 34 pracowników

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Przychody sprzedażowe netto grupy kapitałowej Polska Agencja Prasowa zwiększyły się z 51,38 mln zł w 2017 roku do 52,32 mln zł w ub.r., czyli o 1,8 proc. Dodatkowo wynik ze zmiany stanu produktów poprawił się z -851 tys. zł do 244 tys. zł.

Do grupy oprócz PAP należy spółka Mińska 65, która zarządza nieruchomościami PAP położonymi przy tej warszawskiej ulicy.

Mniej z serwisów i Centrum Medialnego, więcej z treści fotograficznych i wynajmu

Przychody sprzedażowe grupy PAP z działalności misyjnej zwiększyły się w skali roku z 6,64 do 7,12 mln zł (to 7,1 proc. w górę), a ich udział w łącznych wpływach firmy poszedł w górę z 12,9 do 13,6 proc.

Z kolei w ramach działalności pozamisyjnej zdecydowanie największe wpływy PAP osiąga ze sprzedaży serwisów informacyjnych. Przy czym w skali roku zmalały one z 10,1 proc. do 14,55 mln zł, a ich udział w całkowitych przychodach sprzedażowych firmy - z 31,5 do 27,8 proc.

Zmalały też wpływy sprzedażowe z serwisów ekonomicznych (o 4,7 proc. do 7,94 mln zł), serwisów i pakietów tematycznych (o 22,4 proc. do 1,82 mln zł) oraz Centrum Prasowego PAP (o 24,5 proc. do 1,23 mln zł).

Z drugiej strony przychody z produktów fotograficznych wzrosły z 4,91 do 5,29 mln zł, z dystrybucji informacji zleconych - z 2,94 do 2,98 mln zł, a z obsługi medialnej - aż o 66 proc., z 2,4 do 3,99 mln zł. Natomiast wpływy z wynajmu poszły w górę z 4,78 do 5,66 mln zł (o 18,3 proc.), a te określone jako pozostałe - z 1,22 do 1,75 mln zł (o 43 proc.).

grafika

Przychody ze sprzedaży produktów w kraju wzrosły w skali roku z 47,51 do 48,41 mln zł, a ze sprzedaży za granicę - z 3,87 do 3,9 mln zł.

grafika

Sama spółka PAP zanotowała w ub.r. 47,32 mln zł wpływów sprzedażowych netto, co wobec 47,24 mln zł rok wcześniej daje wzrost o 0,2 proc.

Wpływy z usług dla mediów zmalały z 24,96 do 24,73 mln zł, a z informacji biznesowych - z 10,44 do 9,94 mln zł. Natomiast wzrost pozostałych przychodów z 917 tys. zł do 1,75 mln zł wynika głównie z 765 tys. wpływów z uruchomionego w ub.r. serwisu Infostrefa dotyczącego rynku kapitałowego.

W sprawozdaniu przyznano, że wpływy spółki były w ub.r. znacząco niższe od zaplanowanych 54,29 mln zł. - Odchylenie od planu wynika m.in. z niższego wykonania przychodów ze sprzedaży usług komunikacyjnych o 3.300,2 tys. zł, Serwisów i Pakietów Tematycznych o 1.314,5 tys. zł (w tym 1 mln zł przychody z tytułu Systemu Ochrony Zdrowia), usług turystycznych o 644,5 tys. zł, InfoStrefy o 535 tys. zł, Serwisu Tekstowego PAP (CSI) o 502,3 tys. zł oraz Serwisów Ekonomicznych o 397,6 tys. zł - wyliczono.

grafika

Z serwisów PAP w 2017 r. zrezygnowało trzech dużych wydawców

W raporcie PAP zwrócono uwagę, że działalność spółki, podobnie jak innych agencji informacyjnych na dużych, rozwiniętych rynkach, „podlega znaczącej presji ekonomicznej wynikającej z dużych zmian w strukturze swoich klientów, ich potencjale zakupowym, zmian technologicznych oraz sposobu w jaki klienci korzystają z produktów agencji prasowych”.

Najważniejsze w tym kontekście są spadki sprzedaży prasy, wskutek których wydawcy prasowi, będący tradycyjnie kluczowymi odbiorcami usług agencji informacyjnych, muszą mocno oszczędzać. - Rezultatem tych trendów jest obniżanie opłat licencyjnych od mediów, spadek przychodów z kluczowego segmentu rynku i spadek znaczenia prasy w strukturze przychodów Polskiej Agencji Prasowej - stwierdzono.

Z serwisów PAP w 2014 roku zrezygnowała Polska Press Grupa, a w 2017 roku trzech innych wydawców internetowych i prasowych: Gremi Media, Agora i Wirtualna Polska. - Rok 2018 jest szczególnie trudny z punktu widzenia przychodu ze względu na utratę tych dużych klientów medialnych, których trudno jest zastąpić w portfelu klientów tradycyjnych - przyznała PAP.

Agencja zaznaczyła, że w ub.r. udało się zatrzymać pięcioletni trend spadku przychodów. Firma stara się wrócić do współpracy z dawnymi klientami i pozyskać nowych, realizować więcej projektów specjalnych (takich jak wizyty studyjne, specjalne debaty i serwisy) oraz opracowała nowe usługi (m.in. monitoring mediów). Opisano też, że „przygotowana została nowa kompleksowa oferta dla dużych klientów komercyjnych (spółek Skarbu Państwa i wiodących agencji rządowych) i pozyskiwani są nowi klienci w tym segmencie” oraz „podnoszona jest efektywność pracy zespołu sprzedażowego w zakresie sprzedaży i realizacji obsług medialnych”.

W sprawozdaniu wyliczono, że w ub.r. umowy z PAP rozwiązało dziewięć podmiotów, m.in. ING Bank Śląski, Raiffeisen Bank Polska, Deutsche Bank Polska, Komenda Główna Policji, wydawnictwo Super Nowości i Taspress. Jednocześnie pozyskano dziewięciu nowych klientów, m.in. Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, MullenLowe MediaHub, Hill and Knowlton Poland, Pocztę Polską, PKP, Polską Grupę Zbrojeniową i Polski Fundusz Rozwoju.

Firma dodała, że przygotowuje nową strategię na najbliższe lata „zakładającą systematyczne wzrosty sprzedaży spółki w kolejnych latach, unowocześnienie oferty PAP i wypracowanie nowego modelu finansowania działalności”.

Więcej na usługi obce i wynagrodzenia, ubyło 34 pracowników

Koszty operacyjne grupy kapitałowej PAP wyniosły w ub.r. 65,85 mln zł, o 3,17 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 5,1 proc. w górę). Ponad połowę stanowią wydatki na wynagrodzenia, które w skali roku wzrosły o 6,5 proc. - z 34,86 do 37,12 mln zł.

Na koniec ub.r. w grupie PAP pracowało na stałe 401 osób, co dawało 393,2 etatów. W samej spółce PAP zatrudnienie zmalało w ciągu roku z 430 pracowników i 420,8 etatów do 396 pracowników i 388,8 etatów.

To spadek o 8,3 proc., zarząd spółki zaznacza, że jest to zgodnie z założeniami przyjętymi na ub.r. - Bezpośrednią przyczyną spadku poziomu zatrudnienia w 2018 roku zarówno w grupie dziennikarzy, jak i niedziennikarzy była optymalizacja zatrudnienia oraz naturalna rotacja pracowników - wyjaśniono w sprawozdaniu.

W ub.r. PAP uruchomiła redakcję anglojęzycznego serwisu The First News (jego szefową została Dagmara Leszkowicz) oraz przeprowadziła reorganizacją działu fotograficznego. W lutym br. spółka nie przedłużyła umów czterem fotoreporterom, a prezes Wojciech Surmacz skomentował, że „tak się kończy dojenie ‘PAP Foto’”. W obronie zwolnionych zebrano 130 podpisów, głównie osób pracujących w mediach, a szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański poprosił Surmacza o wyjaśnienia w tej sprawie. Po ich otrzymaniu uznał sprawę za zamkniętą.

grafika

Z kolei wydatki grupy PAP na usługi obce zwiększyły się rok do roku o 11,2 proc. do 14,09 mln zł, a na amortyzację - o 4,1 proc. do 2,14 mln zł.

Za to nakłady na zużycie materiałów i energii spadły z 3,29 do 2,49 mln zł, czyli o 24,2 proc.

grafika

Mińska 65 ze wzrostem wpływów i zysku

Spółka Mińska 65 zajmująca się zarządzaniem nieruchomościami osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 18,8 proc. - z 4,56 mln zł w 2017 roku do 5,42 mln zł w ub.r. Również o 18,8 proc. zwiększyły się jej koszty operacyjne - z 3,18 do 3,77 mln zł. Wydatki na usługi obce wzrosły z 1,2 do 1,67 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 1,04 do 1,16 mln zł.

Przełożyło się to na wzrost zysku sprzedażowego z 1,38 do 1,64 mln zł, zysku brutto z 1,38 do 1,58 mln zł oraz zysku netto z 1,16 do 1,28 mln zł.

grafika

Większa strata, mniejszy kapitał, bez pożyczek

W ub.r. grupa kapitałowa PAP zanotowała 13,29 mln zł straty sprzedażowej, wobec 12,16 mln zł straty rok wcześniej.

Z kolei strata operacyjna firmy pogłębiła się w skali roku z 1,05 do 3,18 mln zł, strata brutto - z 2,23 do 3,34 mln zł, a strata netto - z 2,04 do 3,65 mln zł.

Na inwestycje grupa PAP w ub.r. przeznaczyła 484 tys. zł wobec planowanych 2,16 mln zł. 187 tys. zł poszło na sprzęt komputerowy, 88 tys. zł na sprzęt do obsługi konferencji i transmisji, 51 tys. zł na klimatyzatory w serwerowni, a pozostałe wydatki nie przekroczyły 50 tys. zł. W br. firma planuje zainwestować w aktywa trwałe 3,37 mln zł, w tym 1,1 mln zł w systemy ERP/CRM.

Grupa PAP zapłaciła w ub.r. 310 tys. zł podatku dochodowego, wobec 190 tys. zł ujemnych kosztów podatkowych rok wcześniej. Przychody i koszty finansowe są mało istotne przy skali jej działalności (te drugie zmalały w skali roku z 1,25 mln zł do 202 tys. zł).

Z początkiem ub.r. do zarządu Polskiej Agencji Prasowej zostali wybrani przez Radę Mediów Narodowych Wojciech Surmacz (objął funkcję prezesa) i Tomasz Przybek. Ten drugi zrezygnował na początku października, zastąpił go Łukasz Świerżewski.

grafika

Sama spółka PAP na koniec ub.r. miała 46,61 mln zł aktywów trwałych i 11,23 mln zł obrotowych. Te pierwsze zmalały w skali roku o 1,51 mln zł (3,1 proc.), a te drugie o 1,87 mln zł (14,3 proc.). W przypadku aktywów obrotowych najmocniej - z 4,89 do 2,29 mln zł - skurczyły się inwestycje krótkoterminowe, w związku z likwidacją przez firmę części lokat bankowych.

Wskutek straty z 2017 roku kapitał własny PAP zmniejszył się w ub.r. z 35,63 do 32,1 mln zł. Natomiast zobowiązania i rezerwy na nie poszły w górę z 25,6 do 25,75 mln zł, głównie ze względu na wzrost zobowiązań krótkoterminowych z 4,59 do 6,21 mln zł.

Spółka nie miała żadnych zobowiązań długoterminowych ani krótkoterminowych zobowiązań finansowych. W połowie grudnia ub.r. przyznano jej roczny limit kredytowy w wysokości 2 mln zł. Firma jak na razie nie skorzystała z niego.

W ciągu roku środki w kasie i na rachunkach PAP zmalały z 797,1 do 392,4 tys. zł, a te na lokatach - z 5,41 do 3,87 mln zł.

grafika

W br. wzrost przychodów i niższa strata

W planie finansowym spółki PAP na br. zapisano, że jej przychody wzrosną do 57,6 mln zł, a koszty operacyjne do 72,03 mln zł. W tej drugiej kategorii kwotowo najbardziej w górę mają pójść wydatki na usługi obce (z 12,99 do 17,62 mln zł) oraz wynagrodzenia (z 36,35 do 19,17 mln zł).

W efekcie strata sprzedażowa firmy ma zmaleć z 15,02 do 14,43 mln zł, strata operacyjna - z 4,74 do 3,94 mln zł, a strata netto - z 3,53 do 2,43 mln zł.

Z kolei spółka Mińska 65 ma w br. zanotować spadek wpływów sprzedażowych z 5,42 do 4,8 mln zł, wzrost wydatków operacyjnych z 3,77 do 4,52 mln zł oraz spadki rentowności: zysku operacyjnego z 1,56 mln zł do 231 tys. zł, a zysku netto z 1,28 mln zł do 202 tys. zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych