SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zmiany w ramówce i nowe technologie wpłyną na oglądalność Polsatu? „Ważna również neutralność”

Od 1 października wystartowała nowa ramówka Polsat News, stacja nawiązała również współpracę z nowymi prowadzącymi: Bogdanem Rymanowskim oraz Joanną Racewicz. Zmianie uległ także wygląd studia Polsat News. Eksperci oceniają, jak wpłynie to na oglądalność i wizerunek stacji.

Od 1 października 2018 roku obowiązuje nowa ramówka Polsat News. Po pierwszym tygodniu jej obowiązywania (1-7 października 2018 roku) średnia oglądalność Polsat News wyniosła 61 586 widzów, co dało stacji udziały na poziomie 1,01 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Zmiany nie poprawiały tygodniowej oglądalności Polsat News. W porównaniu do poprzedniego tygodnia (24-30.09) kanał Polsat News oglądało średnio 64,7 tys. widzów, co dało udziały na poziomie 1,02 proc.

Joanna Racewicz i Bogdan Rymanowski, nowe studio

Telewizja Polsat tej jesieni postawiła nie tylko na nowości w ramówce, ale również na zmianę wyglądu studia, które korzysta z nowoczesnego – większego walla, zapewniającego wyświetlanie newsów w ciągu 2-3 sekund od kliknięcia, a duży ekran znajduje się tuż za prowadzącym. W studiu wymieniono także podłogę i elementy scenografii. Stół prezenterski został zmodernizowany, ale zachował swój pierwotny kształt.

W studio umieszczono także 30 bezszwowych monitorów plazmowych oraz ekran LCD w standardzie UHD o przekątnej 103 cale. Kolejnym nowym rozwiązaniem wdrożonym w studiu „Wydarzeń” i Polsat News jest system automatyki ruchu kamer. Dwie kamery zostały zainstalowane na jeżdżących po torach wózkach z automatycznymi kolumnami. Pozostałe trzy kamery są zamontowane na wózkach ze zdalnie sterowanymi głowicami i kolumnami. Wszystkie kamery są sterowane bezpośrednio z reżyserki, a w studiu przebywa tylko prowadzący program.

Podczas wyborów samorządowych, które odbędą się 21 października br. w studio zadebiutuje również technologia AR czyli rozszerzona rzeczywistość. Remont studia Polsat News przeprowadzany był od lipca br.

Jesienna ramówka to także nowi prowadzący: 3 października na antenie Telewizji Polsat i Polsat News zadebiutowała Joanna Racewicz, która prowadzi poranne pasmo „Nowy Dzień”. Natomiast Bogdan Rymanowski, którego transfer był jednym z głośniej komentowanych zmian w mediach w ostatnim czasie, jest gospodarzem „Wydarzeń” oraz „Wydarzenia i opinie”.

W ramówce pojawiły się nowe programy m.in. „Godziny Szczytu”, „W rytmie dnia”,  „Obraz dnia” w Polsat News, „Polityka na ostro” (zastąpiła „Tak czy nie” i „Dzień dobry Polsko”, na zmianę nowy program prowadzi Agnieszka Gozdyra oraz Grzegorz Jankowski), od niedzieli 7 października pojawiły się także „Cztery strony prasy”.

Czy te zmiany wpłyną na postrzeganie stacji i jej oglądalność? Czy widz przywiązuje wagę do nowych technologii i czy wpływają one na prezentację wiadomości na ekranie? O to spytaliśmy ekspertów.

„Polsat buduje markę telewizji wszechstronnej”

Maciej Grzywaczewski, były wiceprezes ATM Grupy ocenia, że zmiany technologiczne mogą pomóc przyciągnąć widza, którego „w zasadzie nie ma w telewizji”.

- Widz w telewizji się starzeje, młodzi w zasadzie nie oglądają telewizji. Każda forma, która przypomina formę internetu działa na plus. Telewizja interaktywna - która pozwoli na klikanie i bardzo szybkie newsy w takiej formule, jaką ma internet - ma szansę, by przyciągnąć młodych widzów. Jak już będą w telewizji, być może oglądną coś innego - ocenia Maciej Grzywaczewski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Według niego, nowości, które pojawiły się w jesiennej ramówce oraz liczba kanałów, która oferowana jest w ramach Grupy Cyfrowego Polsatu sprawiają, że stacja buduje sobie markę telewizji wszechstronnej.

- Ma bardzo dobry pakiet kanałów sportowych, którego na przykład TVN nie ma. Ma kanały lifestylowe, filmowe, ogólnodostępne w kilku mutacjach, ma bardzo szeroką ofertę w różnych wariantach. Buduje sobie przez to bardzo pozytywną markę jako telewizji wszechstronnej. Natomiast każde pozyskanie nowego widza zwiększa rynek, uatrakcyjnia go. Polsat zajmuje jakąś pozycję w torcie reklamowym, tym bardziej, że stacji jest bardzo dużo. Polsat News być może trochę odbierze widzom TVN24 i TVP Info, a „Wydarzenia” w nowej formule odbiorą „Wiadomościom” i „Faktom”. Walka o widza trwa, myślę, że to dobry kierunek - podsumowuje były wiceprezes Grupy ATM.

Kluczem do sukcesu stacji nie jest jedynie technologia

Sławomir Zieliński m.in. były dziennikarz, prezenter, dyrektor TVP 1 i biura Koordynacji Programowej zwraca z kolei uwagę na rozwiązanie technologiczne, na które postawiła stacja.

- Technologia jest ważna, bo jest to sposób dotarcia do widza. Im bardziej atrakcyjnie - tym ciekawej.  Dzisiaj „rządzi” obrazek, scenografia, wygląd. Równie ważny jest także poziom dziennikarstwa, osobowości przed kamerą, jakość materiałów reporterskich, w ogóle zaufanie do stacji. To wszystko razem połączone z technologią dopiero prowadzi do sukcesu – podkreśla Sławomir Zieliński.

Były dyrektor TVP 1 w rozmowie z nami zwraca również uwagę na nowych prezenterów, którzy dołączyli do pasm informacyjnych Polsatu.

- Polsat News ma nowe studio, ale też i "nowe twarze". Joannę Racewicz i Bogdana Rymanowskiego wielu widzów Polsatu może zobaczy pierwszy raz, a na pewno odkryje na nowo. Zarówno TVN jak i TVP ma dziś taką technologię i takie studia, że spokojnie wszystko mogą przekazać. Jeśli nawet korespondent gdzieś jeszcze nie dojedzie, to przecież są media społecznościowe, które stały się znaczącą częścią wielkiego rynku informacyjnego – stwierdza.

Według niego, przekaz, który prezentują obecnie dzienniki informacyjne podzielił światy „na pół”, tj. na „zwolenników dobrej zmiany” i jej przeciwników. Natomiast Polsat ma szansę przyciągnąć widza, który sam chce ocenić rzeczywistość.

- Od pewnego czasu zwolennicy "dobrej zmiany" skierowali swoją uwagę w kierunku wizji świata pokazywanego przez TVP, przeciwnicy skupili się na obrazie TVN-u. Polsat News, przy swoim 1.-procentowym udziale w rynku ma, co zawsze wynikało z badań, widownię neutralną, może nawet patrząca z dystansem na te "dwa obrazy" naszej rzeczywistości. Tak czy owak najważniejszym wyzwaniem dla Polsatu News oprócz nowego wizualno-technicznego oblicza, będzie utrzymanie tego, co było do tej pory najmocniejszą stroną tej Stacji. A mianowicie, trwanie przy swojej neutralności – podkreśla Zieliński.

Przewaga technologii telewizyjnych nad internetem

Dyrektor ds. marketingu i PR, Filip Lenart z Interii.pl ocenia natomiast, że inwestycje Polsatu w nowe studia są naturalnym ruchem w kierunku zwiększania atrakcyjności na wymagającym rynku stacji telewizyjnych. - To również ukłon w stronę widza i dostrzeżenie faktu, że odbiorca treści telewizyjnych oczekuje najwyższej jakości realizacji obrazu – komentuje.

Filip Lenart dodaje, że takie inwestycje pokazują także, że stacje telewizyjne wciąż mają potencjał do zaznaczania swojej realizacyjnej przewagi nad wydawcami czy vlogerami, angażującymi się w produkcje skierowane do internetu.

- Telewizja i internet to światy, które – jak pokazują ostatnie lata – mogą się uzupełniać i nawzajem motywować do tworzenia coraz lepszej oferty dla swoich widzów, użytkowników. Inwestycje Polsatu to dla nas także potwierdzenie słuszności wybranej przez Grupę Interia drogi, czyli współpracy z nadawcami telewizyjnymi: Polsatem, TVN-em, Discovery - zamiast konkurowania z nimi w dziedzinie - w której mają zrozumiałą przewagę technologiczną i specjalistyczne know-how. Również wśród klientów nieustannie obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na produkcje wideo – stwierdza dyrektor ds. marketingu i PR w Interii.

Dodaje także, że z tych powodów portal cały czas rozbudowuje swoje struktury oraz własne możliwości produkcji. – Jednak stricte w duchu formatów internetowych i w taki sposób, aby zachować komplementarność oferty nadawców TV, dostępnej na portalu – podsumowuje.

Członek Rady Mediów Narodowych i były prezes TVP w latach 2011-2015 Juliusz Braun w rozmowie z Wirtualnemedia.pl odnosi się do kwestii zastosowania technologii pod względem postrzegania stacji.
 
- Niezmierne istotne jest postrzeganie stacji jako nowoczesnej. Widz, zwłaszcza młodszy, nie akceptuje tego co uznaje za przestarzałe, anachroniczne. Nie musi - a zwykle nie potrafi - szczegółowo analizować stosowanych rozwiązań i technik, ale liczy się ogólne wrażenie. Wygląd studia, sposób wykorzystywania możliwości technicznych przez prowadzącego i  oczywiście, jakość obrazu ma wielkie znaczenie nie tylko dla wizerunku stacji, ale w konsekwencji także dla budowania zaufania. A to podstawa związku widza ze "swoją" stacją - mówi nam Braun.
Wpływ na konkurencyjność stacji

Jak zmiany w Polsacie wpłyną na działania konkurencji? Czy TVN i TVP, ale i mniejsi nadawcy powinni iść śladem tej stacji i rozważyć inwestycje w nowe technologie? Eksperci nie oceniają takich działań jednoznaczne.

Według Macieja Grzywaczewskiego trudno powiedzieć, czy działania Polsatu wpłyną pośrednio na konkurencję. - Czy konkurencja ruszy w wyścig technologiczny? Nie wiem, TVN – może, a TVP – nie sądzę. Trudno powiedzieć, bo to są kanały premium, tylko dla wybranych, nie są ogólnodostępne. Myślę jednak, że to dobry kierunek – każda próba pozyskiwania młodego widza i utrzymania jest dobra z punktu widzenia stacji – uważa.

Juliusz Braun uważa natomiast, że „aktywni gracze na rynku audiowizualnym nie mogą sobie pozwolić na pozostawanie w tyle”. - Oczywiście bywają technologie, które okazują się nietrafione, jak choćby telewizja 3D. Generalnie jednak każde nowe rozwiązanie wymusza pościg ze strony konkurentów – podsumowuje.

Średni dobowy udział Polsatu we wrześniu br. wyniósł 10,04 proc., co dało stacji pozycję lidera na rynku telewizyjnym. Wynik w porównaniu do września 2017 roku zmniejszył się jednak o 11,31 proc.

We wrześniu br. Polsat News miał 1,04 proc. udziału w rynku, po spadku względem września 2017 roku o 9,13 proc., co dało mu trzecie miejsce wśród kanałów newsowych.

Dołącz do dyskusji: Zmiany w ramówce i nowe technologie wpłyną na oglądalność Polsatu? „Ważna również neutralność”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
seba
opowiadają o sobie osoby w mediach współpracujących ... rzetelnemedia.pl
odpowiedź
User
Pozytywnie zaskoczony
Oglądałem dziś w Polsat News debatę kandydatów na prezydenta Warszawy, po niej nie przełączylem kanału aż do 2-3 w nocy. Bardzo pozytywnie mnie zaskoczyli.

Kiedys były tam takie bzdety jak "Widzi mi się", czy jakaś pseudo publicystykę Gozdyry, a dziś głównie informacja, a jeśli komentarze to z Dobiecki, Gugala i goście od doktoratu w górę.

W wydarzeniach, część kulturalna z przeglądem premier z całej Polski :O Szok. Pozytywny!

Częściej oglądałem TVN24 ale od dzisiaj się przesiadam, Polsat News wrzucam na czwórce w pilocie.
odpowiedź
User
propaganda partyjna
w większej rozdzielczości i tylko dlatego ma być skuteczniejsza?
A może przekorniej bardziej uwidoczni swoje szwy?
odpowiedź