Grupa Żywiec: Heineken i Desperados zapewniły wzrost wpływów, 10 proc. mniej na marketing

W ub.r. Grupa Żywiec, należąca do koncernu Heineken, osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 5,1 proc. do 3,75 mld zł, głównie dzięki markom premium jak Heineken i Desperados. Firma zmniejszyła o 9,9 proc. nakłady na usługi sprzedażowe i marketingowe.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa Żywiec: Heineken i Desperados zapewniły wzrost wpływów, 10 proc. mniej na marketing

Przychody Grupy Żywiec w kraju zwiększyły się rok do roku z 3,48 do 3,68 mld zł (przy czym te od podmiotów zależnych zmalały z 444,6 do 359,8 mln zł), natomiast wpływy z eksportu spadły z 92,1 do 73,9 mln zł.

Koszty sprzedanych przez firmę produktów, towarów i materiałów wyniosły w ub.r. 2,66 mld zł, wobec 2,36 mld zł rok wcześniej.

grafika

Wzrost dzięki markom premium

Do Grupy Żywiec należy kilkanaście marek piwa, m.in. Żywiec, Warka, EB, Heineken, Desperados, Namysłów, Królewskie, Tatra, Leżajsk, Brackie, Zlatý Bažant i Zamkowe.

- Dzięki świetnej pracy naszych zespołów, szybko dostosowaliśmy plany operacyjne i marketingowe do nowej sytuacji, co pozwoliło nam utrzymać jednocyfrowy wzrost sprzedaży i przyspieszyć wzrost segmentu premium na czele z markami Heineken i Desperados. To zaowocowało wzrostem przychodów - komentuje Francois-Xavier Mahot, prezes Grupy Żywiec

- Utrzymując najlepsze możliwe wyniki w obecnych warunkach, zainicjowaliśmy jednocześnie program transformacji w celu wzmocnienia pozycji firmy wobec rosnących wyzwań rynkowych, upraszczając działalność, koncentrując zasoby na kluczowych obszarach oraz zbywając aktywa niestrategiczne. Wchodzimy w 2021 r. lepiej przygotowani do działania we wciąż niestabilnym otoczeniu - zapewnia szef firmy.

10 proc. mniej na marketing

Wydatki Grupy Żywiec zwiększyły się z 3,24 mld zł w 2019 roku do 3,46 mld zł w ub.r. Najmocniej przyczyniły się do tego wzrosty kosztów materiałów podstawowych (z 970,2 mln zł do 1,06 mld zł) oraz podatku akcyzowego (z 1,02 do 1,16 mld zł).

Za to nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zmalały z 331,3 do 328,3 mln zł, na usługi transportowe - ze 166,4 do 158,3 mln zł, a na zużycie energii - z 64,9 do 62,4 mln zł.

- Negatywne zmiany na rynku nabrały tempa wraz z przeniesieniem przez konsumentów zakupów do mniej rentownych kanałów sprzedaży i wzrostem opakowań jednorazowych. W efekcie  koszty produkcji, logistyki i sprzedaży wzrosły aż o 13 proc. Doświadczyliśmy również negatywnego wpływu osłabienia złotówki na zysk netto - opisuje Francois-Xavier Mahot.

Procentowo jeszcze mocniej spadły koszty usług sprzedażowych i marketingowych - z 9,9 proc., z 210,4 do 189,6 mln zł. W związku z epidemią Grupa Żywiec swoją coroczną trasę koncertową „Męskie granie” musiała zrealizować w formule internetowej (głównymi gwiazdami byli Daria Zawiałow, Król i Igo, którzy przygotowali piosenkę „Świt”), oraz mniej wydawała na promocję w lokalach gastronomicznych, zamkniętych w czasie wiosennej fali pandemii, a potem od połowy października.

grafika

Grupa Żywiec sprzedała dwa browary

W grudniu ub.r. Grupa Żywiec sprzedała Browar Zamkowy w Cieszynie spółce Felix Investments należącej do lokalnych biznesmenów oraz, po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK-u, sfinalizowała sprzedaż Browaru Braniewo firmie Van Pur.

Zysk operacyjny Grupy Żywiec poszedł w górę z 324,9 do 342,9 mln zł, natomiast zysk netto zmalał z 234,1 do 232,7 mln zł, głównie wskutek 29,96 mln zł pozostałych kosztów finansowych netto. Zysk netto w przeliczeniu na akcję zmniejszył się z 22,80 do 22,65 zł.

Firma zapłaciła w ub.r. 58 mln zł podatku dochodowego, wobec 62,8 mln zł rok wcześniej.

grafika

Grupa Żywiec jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. Przy kursie ze środy kapitalizacja firmy to 4,9 mld zł. Do koncernu Heineken należy 65,16 proc. jej akcji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa