Auchan znów najtańszą siecią handlową. Mocno zdrożał Lidl

W maju codzienne zakupy spożywcze wzrosły o nieco ponad 2 zł zarówno w porównaniu z poprzednim miesiącem jak i w skali roku – wynika z nowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Już tylko w pięciu sieciach za zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy poniżej 300 zł. Rok do roku najbardziej zdrożały napoje. Najtańszą siecią handlową jest Auchan.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Auchan znów najtańszą siecią handlową. Mocno zdrożał Lidl
fot. Shutterstock.com

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w maju br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,12 zł i wyniosła 297,42 zł. Wzrost cen odnotowano w aż ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br. Dodatkowo w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Duże wzrosty cen w Lidlu i Auchan

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,93 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarché (3,31 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., czyli o 29,90 proc.

koszyk ASM Sales Force Agency

Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33 proc.), Selgros Cash & Carry (6,23 proc.), E.Leclerc (5,53 proc.), Dino (1,47 proc.) i Biedronka (1,11 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79 proc. z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,17 zł (więcej o 22,30 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,68 zł (mniej o 8,95 zł niż w kwietniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2024 r. była niższa o 2,11 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2024 r. tańszy o 3,25  proc. niż w 2023 r.

- Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 procent, podobnie było w zestawieniu rok do roku. Z naszej analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych. Aktualnie sprzedawcy starają się przyciągnąć uwagę klientów akcjami specjalnymi związanymi z rozpoczynającymi się mistrzostwami Euro 2024 w piłce nożnej. W najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.

Która sieć najtańsza w maju?

Z majowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymał Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 245,40 zł. To wzrost o 18,03 zł, czyli o 7,93 proc. więcej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 5,54 zł (Biedronka) i 38,13 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2024 r. odnotowano w sieci Polomarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 328,15 zł.

Koszyk cen w maju, ASM Sales Force Agency

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 288,23 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w sklepach typu dark store - 348,41 zł. Natomiast najtańsze zakupy (297,42zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Te produkty staniały

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w maju 2024 r. względem 2023 roku podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze.

W ujęciu rok do roku spadek odnotowały produkty tłuszczowe (20,97 proc.), mrożonki (2,84 proc.), nabiał (1,01 proc.), dodatki (0,55 proc.), chemia domowa i kosmetyki (0,24 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W maju br. wzrost ten wyniósł 18,80 proc. wobec 2023 r. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych