Ile kosztuje pojedynczy produkt? Czy w ciągu ostatnich 30 dni był droższy czy tańszy? UOKiK przygląda się sprawie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowania wyjaśniające, w których sprawdza jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów. Chodzi o produkty w promocji w zakresie uwidaczniania cen z ostatnich 30 dni, zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy Omnibus, a także sprzedawane w wielopakach. Urząd od początku ub.r. otrzymał ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour i Auchan.

Jacek Stawiany
Jacek Stawiany
Udostępnij artykuł:
Ile kosztuje pojedynczy produkt? Czy w ciągu ostatnich 30 dni był droższy czy tańszy? UOKiK przygląda się sprawie
fot. Shutterstock.com

- Prezes UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające, w których sprawdza, jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów – potwierdza Kamila Guzowska z Departamentu Komunikacji UOKiK. - Chodzi o produkty w promocji w zakresie uwidaczniania cen z ostatnich 30 dni, zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy Omnibus, a także sprzedawane w tzw. „wielopakach” lub razem z aktywnymi aplikacjami mobilnymi czy kartami lojalnościowymi – wyjaśnia.

Postępowanie zostało wszczęte w ub.r. „na podstawie własnej obserwacji rynku, a także sygnałów od konsumentów”. - Od początku ubiegłego roku odnotowaliśmy łącznie ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour, Auchan – dodaje Guzowska.

- Wśród tych sygnałów konsumenci wskazywali m.in. na to, że cena promocyjna jest najbardziej wyeksponowana, a cena jednostkowa, np. za pojedynczą sztukę, jest znacznie mniej widoczna. Sprawdzamy, czy taki sposób prezentacji ceny produktów może wprowadzać w błąd – zaznacza przedstawicielka UOKiK.

Guzowska podkreśla, że to cena produktu za jedną sztukę ma kluczowe znaczenie dla konsumenta, ponieważ ma on prawo kupić pojedynczy produkt, a nie tylko w promocji tzw. wielosztukowej. - To na jej podstawie powinniśmy podejmować decyzję o zakupie danego produktu. Cena nie może wprowadzać w błąd, musi być czytelna dla konsumenta. Jeżeli uważamy, że tak nie jest, możemy zgłosić zawiadomienie bezpośrednio do UOKiK, rzecznika konsumentów lub Inspekcji Handlowej – przypomina.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/vectra-podwyzka-klauzule-inflacyjne-uokik,7169440094795905a ##

Żabka zapowiada zmiany

Zapytaliśmy wymienione przez UOKiK sieci handlowe, czy współpracują z urzędem oraz czy w ich polityce dotyczącej informacji o cenach produktów zaszły w ostatnim czasie zmiany.

- Potwierdzamy, że od 2022 r. jesteśmy w dialogu z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie prezentowania cen towarów w tzw. wielosztukach w sklepach naszej sieci – odpowiedziało biuro prasowe Żabka Polska. - Jednocześnie wskazujemy, że stosowane przez nas od lat etykiety cenowe są zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami, a przeprowadzone przez niezależne agencje badania potwierdzają, że klienci sklepów Żabka nie mają problemów z ich poprawnym czytaniem. Według „Badania zrozumiałości etykiet cenowych”, zrealizowanego na nasze zlecenie przez ARC Rynek i Opinia, zdecydowana większość respondentów potrafi poprawnie wskazać etykiety „promocyjne” (min. 86 proc.) lub „wielosztukowe” (min. 91 proc.) - podkreśla biuro.

- Nasze etykiety cenowe były także wielokrotnie oceniane w ramach kontroli w sklepach m.in. na początku 2023 r. tuż po wejściu w życie ustawy implementującej tzw. Dyrektywę Omnibus, w trakcie których nie otrzymaliśmy żadnych zastrzeżeń oraz zmian do wdrożenia w tym zakresie. Nieustannie jednak poszukujemy rozwiązań, które ułatwią konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. W tym celu – w ramach dialogu z UOKiK – nadal pracujemy nad etykietami i jeszcze w tym półroczu chcielibyśmy wprowadzić nową jakość w tym zakresie – zapowiada biuro prasowe Żabki.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/omnibus-zmiany-cen-w-internecie-promocje-rabat-jak-to-dziala,7169719301912705a ##

„Otrzymaliśmy od Urzędu prośbę o udzielenie informacji nt. sposobu wdrożenia przepisów i udzieliliśmy szczegółowej odpowiedzi w tym zakresie" - poinformowało nas biuro prasowe Kaufland Polska. „Pragniemy zaznaczyć, że priorytetem sieci Kaufland jest prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującym prawem, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby komunikacja skierowana do klientów była prowadzona w sposób transparentny, rzetelny i w oparciu o właściwe przepisy” - dodało.

Na podobne aspekty zwraca uwagę Auchan. - W swoich działaniach Auchan Polska przestrzega przepisów prawa i prowadzi działania mające na celu aby informowanie o obniżkach i innych promocjach cenowych było zgodne z prawem i stanowiskiem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 8 maja 2023 roku - mówi Hanna Bernatowicz, dyrektorka komunikacji Auchan Polska. - Do Auchan nie wpłynęło zapytanie ze strony UOKIK odnośnie ekspozycji ceny promocyjnej w stosunku do ceny jednostkowej. Wszelkie pomyłki są na bieżąco korygowane – podkreśla.

Biuro prasowe Biedronki było bardziej lakoniczne: „Sposób uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka został dostosowany do wymogów wynikających z implementacji dyrektywy Omnibus oraz wytycznych UOKiK”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kropka-tv-koniec-biedronka-dlaczego-powody-tele-tydzien,7169440441931905a ##

Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR sieci Lidl Polska podkreśliła, że Lidl kieruje się w swoich działaniach przejrzystością i dbałością o interes klientów. „Według naszej najlepszej wiedzy, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów obecnie prowadzi działania wyjaśniające mające na celu zweryfikowanie rynku pod kątem praktyk wszystkich sieci handlowych w zakresie zmian cen oraz stosowanych w związku z tym promocji” - dodała.

„Nie komentujemy tej sprawy, ponieważ toczy się w niej aktualnie postępowanie wyjaśniające” - zaznaczyło natomiast biuro prasowe Carrefour Polska.

Dino i Netto nie odpowiedziały na naszą prośbę o komentarz.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+