Audi ze wzrostami w 2017 r., ponad 20 premier w 2018 r.

Koncern Audi AG w 2017 r. powiększył swe przychody oraz zyski. Przychody ze sprzedaży po raz pierwszy przekroczyły próg 60 mld euro i w osiem lat wzrosły ponad dwukrotnie.

km
km
Udostępnij artykuł:
Audi ze wzrostami w 2017 r., ponad 20 premier w 2018 r.

W ubiegłym roku finansowym sprzedaż samochodów Audi wzrosła o 0,6 proc. i osiągnęła wartość 1 878 105 egzemplarzy (2016: 1 867 738).

Przychody Audi wzrosły o 1,4 proc., do 60,13 miliarda euro w 2017 r. (2016: 59,32 mld euro), po raz pierwszy w historii przekraczając 60 mld euro, notując jednocześnie ponad dwukrotny wzrost w ciągu ostatnich ośmiu lat (2019: 29,84 mld euro).

Zysk operacyjny za rok 2017, przed odliczeniem strat nadzwyczajnych, wyniósł 5,06 mld euro (2016: 4,85 mld euro), co daje wzrost o 4,4 proc. Stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży przed odliczeniem strat mieściła się w ubiegłym roku w strategicznym przedziale docelowym od 8 do 10 proc. i wzrosła do 8,4 proc. (2016: 8,2 proc.). Jeśli uwzględnić w rachunkach rynek chiński ujęty w wyniku finansowym, to marża operacyjna wzrosłaby o kolejny 1 pkt. proc.

Efektem zainicjowanego w 2016 roku programu "Speed Up!", mającego na celu zwiększenie dyscypliny kosztowej, były w roku 2017 oszczędności w wysokości blisko 1 mld euro. Przyczyniły się do tego przede wszystkim osiągnięty już wzrost wydajności w zakresie badań i rozwoju oraz niższe koszty sprzedaży. "Speed Up!" zakończono z końcem roku, a jego założenia przeniesiono do planu działań i transformacji.

W odniesieniu do porozumień ugodowych dotyczących emisji spalin przez silniki wysokoprężne V6 3.0 TDI w Ameryce Północnej, w 2017 r. w obliczu programów wykupu i modernizacji Audi AG zaktualizowało założenia wyceny rezerw w swoim bilansie. Doprowadziło to do strat nadzwyczajnych w kwocie 387 milionów euro. Kwota ta obejmuje wydatki i rezerwy na środki techniczne oraz na ryzyko związane z kwestiami prawnymi. W ubiegłym roku, w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Audi, uwzględniono straty nadzwyczajne o wartości 1,79 mld euro. Oprócz tematyki silników wysokoprężnych V6 3.0 TDI w Ameryce Północnej, były one również powiązane z potencjalnie wadliwymi poduszkami Takata. W roku 2017 wynik końcowy pokazuje zysk operacyjny w wysokości 4,67 mld euro (2016: 3,05 mld euro) i stopę rentowności operacyjnej ze sprzedaży 7,8 proc. (2016: 5,1 proc.). Audi osiągnęło zysk przed opodatkowaniem w wysokości 4,78 mld euro (2016: 3,05 mld euro). Wzrost wynika nie tylko z obniżenia kwot strat nadzwyczajnych, ale również z poprawy wyniku finansowego.

Udział w zysku Audi w przypadku wykwalifikowanego robotnika, niezależnie od płci, w niemieckich zakładach wzrósł do kwoty 4770 euro (2016: średnio 1850 euro wraz z premią szczególną 1300 euro). W spółkach zależnych obowiązują podobne porozumienia dotyczące udziału załogi w zysku.

W kontekście ofensywy produktowej i restrukturyzacji sieci produkcyjnej, wydatki inwestycyjne Audi AG wyniosły 3,9 mld euro (2016: 3,4 mld euro). W tym samym czasie firma osiągnęła dodatnie przepływy pieniężne netto w wysokości 4,3 mld euro (2016: 2,1 mld euro). Na ten wskaźnik wyników wpływ miały jednorazowe efekty: sprzedaż mniejszościowego udziału w Volkswagen Group Services S.A. (Belgia) po stronie pozytywów oraz spodziewane wypłaty odszkodowań związanych ze sprawą silników Diesla po stronie negatywów. Po skorygowaniu nadzwyczajnych obciążeń, przepływy pieniężne netto były wyższe niż w roku poprzednim.

grafika

W bieżącym roku finansowym Audi chce osiągnąć sprzedaż z roku 2017, przy czym koncern ma świadomość, że liczne zmiany modelowe będą początkowo wpływać obciążająco na jej wielkość. Przychody ze sprzedaży powinny lekko wzrosnąć. Realizując plan działań i transformacji, mimo wysokich kosztów początkowych i nakładów na przyszłość, Audi chce utrzymać wysokość stopy rentowności operacyjnej ze sprzedaży w przedziale docelowym od 8 do 10 proc. Audi przewiduje, że stosunek wydatków na badania i rozwój do przychodów znajdzie się nieco powyżej strategicznego wskaźnika od 6 do 6,5 proc. obrotu. Przewiduje się również, że stosunek nakładów inwestycyjnych do przychodów będzie umiarkowanie przekraczał docelowy wskaźnik wynoszący od 5 do 5,5 proc. Przepływy pieniężne netto powinny wynosić od 2,7 mld do 3,2 mld euro.

- W czasach gwałtownego przełomu w naszej branży, chcemy być w jej czołówce. Do roku 2022 planujemy wydać ponad 40 mld euro na działania rozwojowe i inwestycje. Plan działań i transformacji ma nas przygotować do tej misji - powiedział Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG.

Celem planu działań i transformacji Audi jest osiągnięcie do roku 2022 zysku wyższego łącznie o 10 mld euro oraz przyspieszenie zmian organizacyjnych z myślą o przyszłych modelach biznesowych. Koncern chce się utrzymać w przedziale od 8 do 10 proc. stopy rentowności, nawet pomimo perspektywy rosnących nakładów. Plan zakłada, że np. w procesie rozwoju technicznego wydajność wzrośnie o 30 proc., m.in. poprzez intensyfikację zastosowań rozwiązań wirtualnych. Uwzględniając fazę transformacji w jakiej znajduje się całe przedsiębiorstwo, Audi do 2025 roku zamierza zwiększyć swój budżet na dokształcanie pracowników o 1/3, tj. do kwoty 0,5 mld euro.

Techniczną awangardą planu działań i transformacji jest Audi Aicon - studyjny pojazd pokazany na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie w roku 2017. Inspirując się tym modelem, Audi w ramach długofalowego planowania modelowego założyło zaprojektowanie luksusowego, elektrycznego i w pełni skomunikowanego, przestronnego pojazdu długodystansowego.

Audi poszerzyło również swoją mapę drogową mobilności elektrycznej. Marka współpracuje z Porsche i z Volkswagenem, wykorzystując efekt synergii koncernowej. W ramach tej współpracy opracowywane są architektury pojazdów skrojone na miarę jazdy elektrycznej. W roku 2025 oferta Audi ma obejmować ponad 20 zelektryfikowanych modeli, które jak się zakłada będą stanowiły 1/3 sprzedaży. Zapowiedzią tego procesu będzie pokazany na tegorocznej konferencji prasowej sportowy, czterodrzwiowy pojazd Gran Turismo z czysto elektrycznym napędem. Jego produkcja rozpocznie się na początku przyszłego roku w Böllinger Höfen pod Neckarsulm.

Na rynku chińskim, wraz ze swym partnerem joint venture, koncernem FAW, Audi zamierza rozbudować swoją ofertę modelową, przede wszystkim w zakresie zelektryfikowanych napędów i sportowych samochodów terenowych. Na nadchodzące 5 lat zaplanowano dziesięć wariantów SUV-ów, w tym siedem miejscowej produkcji. W ten sposób, produkowana na miejscu przez FAW-VW gama modeli Audi, do roku 2022 powiększy się ponad dwukrotnie. Dzięki utworzeniu nowej firmy dystrybucyjnej oraz joint venture świadczącego usługi z zakresu mobilności i usług cyfrowych, Audi i FAW Group przygotowują na nowo działalność biznesową w Chinach, także strukturalnie, do kolejnego etapu wzrostu. Ponadto Audi AG prowadzi rozmowy o przyszłej współpracy z SAIC, tak by dalej zwiększać swoje zaangażowanie na chińskim rynku.

Z kolei w tym roku Audi planuje wprowadzić na rynek ponad 20 modeli, najwięcej w swojej historii. W samych tylko sześciu głównych seriach produkcyjnych marka zaprezentuje nowe modele i sukcesywnie rozpocznie ich produkcję. Pod koniec roku 2018 na rynku pojawi się Audi e-tron – pierwszy w pełni elektryczny, seryjny model spod znaku czterech pierścieni.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"