Globalna awaria informatyczna dotknęła banki, lotniska i brytyjskie media. Za problemy odpowiada wadliwa aktualizacja

W piątek 19 lipca doszło do globalnego załamania się systemów informatycznych. Gigantyczne problemy wystąpiły na lotniskach, terminalach morskich, supermarketach i w bankach. Według wszelkiego prawdopodobieństwa za problemy odpowiada wadliwa aktualizacja programu Crowdstrike.

Tomasz Gardziński
Tomasz Gardziński
Udostępnij artykuł:
Globalna awaria informatyczna dotknęła banki, lotniska i brytyjskie media. Za problemy odpowiada wadliwa aktualizacja

Niebieski obraz znany jako blue screen of death powitał w piątek rano wielu użytkowników BBC, który ucierpiał w wyniku awarii, jest z kolei skierowany do młodszych widzów CBBC.

Najwięcej doniesień o kłopotach z obsługą systemów opartych na Windowsie płynie z krajów anglojęzycznych. Nie działa choćby strona internetowa brytyjskiego parlamentu, wiele publicznych placówek w Australii, a także służby ratownicze w stanie Alaska. Na kłopoty uskarżają też w Europie. Lotniska w Amsterdamie i Berlinie informują o wystąpieniu poważnych opóźnień lub wręcz czasowym wstrzymaniu lotów. Doniesień z polskiego podwórka jest mniej, ale jak informuje BBC, największy terminal kontenerów Baltic Hub w Gdańsku donosi o kłopotach z realizacją bieżących operacji.

Winy nie ponosi Windows a Crowdstrike?

Awaria dotknęła firmy korzystające z systemu operacyjnego Windowsa. Według zachodnich mediów to nie Microsoft ponosi odpowiedzialność za obecne problemy. W takim wypadku skala opisywanych wydarzeń byłaby znacznie większa. Nie jest to też podobno kwestia cyberbezpieczeństwa. Właściciel Windowsa jednocześnie radzi sobie z szeregiem błędów z aplikacją i usługami Microsoft 365. Główną przyczyną tych problemów jest podobno „zmiana konfiguracji części obciążeń backendu platformy Azure”.

- Analizujemy kwestię wpływu utrudnień na aplikacje i usługi Microsoft 365 - zaznacza w mediach społecznościowych Microsoft.

Mowa tutaj m.in. o Microsoft Teams, Microsoft Fabric oraz centrum administracyjnego usługi Microsoft 365. Jak informuje portal The Verge, źródłem BSOD jest wadliwa aktualizacja programu Crowdstrike. Odpowiedzialne za bezpieczeństwa oprogramowanie zainfekowało komputery osobiste i serwery, zmuszając je do ciągłego rebootowania, przez co maszyny nie są w stanie się normalnie uruchomić. CrowdStrike jest powszechnie używany przez wiele firm na całym świecie do zarządzania bezpieczeństwem komputerów i serwerów z systemem Windows.

Niezbędne usunięcie pliku z folderu Crowdstrike

Informatycy z całego świata donoszą m.in. na Redditcie o kolejnych przypadkach wystąpienia “niebieskiego ekranu śmierci” i podają możliwe sposoby obejścia kłopotliwego zagadnienia. Jednym z nich jest uruchomienie Windowsa w trybie bezpieczeństwa, przejście do folderu Crowdstrike i usunięcie odpowiedniego pliku. Może to być jednak trudne na serwach działających w chmurze, a także niektórych laptopach sterowanych z zewnątrz.

Głos w sprawie zabrał też minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Zapytany przez Polsat News o awarię systemów Microsoftu zaznaczył, że systemy infrastruktury krytycznej nie są oparte tylko o oprogramowanie tej firmy. "Polska przykładała dużo uwagi do infrastruktury krytycznej, by dywersyfikacja dostawców systemów następowała" - stwierdził polityk, po czym dodał, że dzięki temu “dziś jesteśmy spokojniejsi”. Według Gawkowskiego Polacy nie mają powodów do niepokoju.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska