Będzie dużo więcej autopromocji w telewizji i radiu? TVP: dla nas to korzystne

Według projektu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji znikną limity trwania klipów autopromocyjnych emitowanych przez nadawców. - Dla nadawcy publicznego korzystne, ponieważ zwiększa możliwość informowania odbiorców o naszej ofercie - komentuje rzecznik Telewizji Polskiej.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Jak podał „Dziennik Gazeta Prawna”, przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji znosi ograniczenie długości klipów autopromocyjnych wynoszące obecnie 2 minuty w ciągu godziny, wprowadzając w zamian 15-minutowy limit trwania bloków reklamowo-autopromocyjnych.

Bez zmian pozostają przepisy stanowiące, że w ciągu godziny może być maksymalnie 12 minuty reklam (promujących usługi i produkty niezwiązane z nadawcą), programy mogą być przerywane blokami marketingowymi nie częściej niż co 20 minut, a niektórych programów (np. informacyjnych) w ogóle nie można przerywać reklamami czy autopromocją.

Czy proponowane przepisy spowodują, że stacje telewizyjne i radiowe zaczną nadawać dużo więcej spotów promujących swoje programy i inne usługi? Rzecznik Telewizji Polskiej Jacek Rakowiecki w rozmowie z Wirtualnemedia.pl ocenia, że faktycznie otwiera to różne możliwości.

- Uchylenie tego limitu jest dla nadawcy publicznego korzystne, ponieważ zwiększa możliwość informowania odbiorców o naszej ofercie, w tym - na czym nam szczególnie zależało - na ofercie jakościowej, np. z anten tematycznych, jak TVP Kultura czy TVP Historia, którą przy obecnych restrykcyjnych ograniczeniach trudno było nam promować na antenach ogólnotematycznych i najbardziej masowo oglądanych - mówi Rakowiecki.

Nieco inaczej jest w przypadku stacji prywatnych, które mogą przerywać programy blokami marketingowymi i w większości godzin starają się wykorzystać 12-minutowy limit na reklamy zewnętrzne. Skoro pojedynczy blok ma trwać maksymalnie 15 minut, na klipy autopromocyjne nie zostaje zbyt wiele czasu.

- Nie chcielibyśmy się wypowiadać, bo w takich przypadkach bywa, że diabeł tkwi w szczegółach. Na pierwszy rzut oka, na podstawie dostępnych już informacji, trudno oceniać ten projekt - tłumaczy rzecznik Telewizji Polsat Tomasz Matwiejczyk, zaznaczając, że Polsat jeszcze nie otrzymał z ministerstwa dokumentu do konsultacji. Od przedstawicieli TVN nie udało nam się w czwartek uzyskać komentarza.

Obecnie część nadawców omija 2-minutowy limit na treści autopromocyjne, emitując cykliczne miniprogramy z samymi zapowiedziami własnych produkcji. - Przepisy powinny zmierzać do zmiany takich praktyk. KRRiT będzie odnosić się do zapisów projektu w ramach konsultacji prowadzonych przez MKiDN - zapowiada Katarzyna Twardowska, rzeczniczka prasowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Z kolei Jacek Rakowiecki uważa, że kluczowe będzie, jak na ewentualną większą liczbę klipów autopromocyjnych zareagują widzowie: czy poczują się lepiej informowani przez nadawców czy zniechęcą ich kolejne treści marketingowe. - Mamy nadzieję, że docenią szerszą informację o naszej ofercie, ale i tak ich reakcje będziemy dokładnie obserwować, by z kolei z auto- i cross-promocją nie przedobrzyć - zaznacza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"