Biedronka i Lidl zmniejszyły wydatki reklamowe w telewizji o połowę

W czerwcu br. takie sieci handlowe, jak Biedronka czy Lidl wydały na reklamę w telewizji około 50 proc. mniej niż rok temu. Dwucyfrowe spadki wydatków dotyczą też Żabki czy Carrefoura. - Rok temu było Euro 2020 i ograniczona dostępność zasobów reklamowych, przez co koszty zakupu w telewizji był bardzo wysokie – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl ekspert z domu mediowego.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Analiza cennikowych wydatków reklamowych spożywczych sieci handlowych w czerwcu br. wskazuje, że mocno zredukowały one budżety na reklamy w telewizji.

Według danych Nielsen Audience Measurement (wydatki netto, bez rabatów) Lidl zmniejszył te wydatki rok do roku o 41,3 proc., z 81,3 mln zł do 47,7 mln zł. Biedronka zredukowała budżet jeszcze bardziej - o 51,4 proc., z 41,7 mln zł do 20,3 mln  zł.

Inwestycje reklamowe Żabki w telewizji zmalały rok do roku o 17,8 proc. - z 25,8 mln zł do 21,2 mln zł, a Carrefoura – o 18,9 proc., z 16,8 mln zł do 13,6 mln zł.

Auchan w czerwcu tego roku na reklamę w telewizji nie wydał nic, podczas gdy rok temu – 6,6 mln zł. Z kolei sieć sklepów Aldi, która w czerwcu zeszłego roku nie reklamowała się w telewizji, w tym roku zainwestowała w tę reklamę 10,4 mln zł.

grafika

Biedronka: w ub.r. mieliśmy więcej kampanii m.in. z powodu Euro

Przedstawiciele sieci handlowych zapytani przez nas o przyczyny dwucyfrowych spadków wydatków na reklamę w telewizję odmówili nam udzielenia odpowiedzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Odpowiedziała nam sieć sklepów Biedronka.

- Wydatki na telewizję w czerwcu bieżącego roku wynikają z kalendarza zaplanowanych działań i kampanii na dany rok. Silne wsparcie komunikacyjne wydarzeń w czerwcu zeszłego roku, takich jak kampania z okazji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2020 z udziałem Piłkarskiej Reprezentacji Polski, której Biedronka jest Oficjalnym Sponsorem od 2010 roku, w oczywisty sposób przekłada się na większe wydatki w konkretnych okresach, nie występujące rokrocznie - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.plDorota Wrotek-Gut, dyrektorka marketingu w sieci Biedronka.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/biedronka-placowka-medyczna-otwarta-niedziela-niehandlowa-od-kiedy-gdzie,7169806570194561a ##

Dodaje, że w tym czasie przed rokiem prowadzone były również dodatkowe kampanie, takie jak np. szeroko zasięgowa kampania employer brandingowa, budująca wizerunek Biedronki jako pracodawcy. Kontynuowana była też uruchomiona w maju 2021 roku kampania wspierająca organizacje pozarządowe w rozwiązywaniu problemu ubóstwa menstruacyjnego. - Takie dodatkowe działania generują wydatki, z których mogą wynikać dysproporcje w zestawieniach rocznych – zaznacza Dorota Wrotek-Gut.

Dyrektorka marketingu Biedronki zwraca uwagę na to, że sieć stara się docierać z komunikacją marketingową do jak najszerszego grona odbiorców, w zależności od grupy docelowej. - Dlatego utrzymujemy obecność zarówno w mediach tradycyjnych, takich jak telewizja, radio, outdoor, prasa, jak i nowoczesnych, takich jak reklama display, video online, social media – mówi.

Rok temu reklamy tv były droższe

Firma dostrzegając rosnące znaczenie kanałów online, rozwija też formaty video i obecność w social mediach. W tym roku uruchomiono firmowe profile na Instagramie, TikToku i w serwisie Pinterest, na których prowadzone są działania komunikacyjne, często z udziałem influencerów.

W ocenie jednego z ekspertów z domów mediowych, który zajmuje się buyingiem mniejsze wydatki sieci handlowych na reklamę  w telewizji w czerwcu tego roku są wypadkową wielu czynników.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-reklamy-telewizyjnej-czerwiec-2022-lider-polsat-aflofarm,7169804411049601a ##

- W czerwcu 2021 roku mieliśmy inną sytuację na rynku niż w b.r. Raz ze względu na ograniczoną mocno dostępność zasobów, dwa ze względu na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. To wpłynęło na koszty zakupu, które akurat w czerwcu (zwłaszcza w PST) były bardzo wysokie. W tym roku w czerwcu było inaczej - obłożenie było spore, ale  bez redukcji i z dostępnością czasów dla zamówień pakietowych. To z pewnością wpłynęło na różnicę w  kosztach zakupu reklam rok do roku – zaznacza nasz rozmówca.

Ekspert dodaje, że zwiększa się też udział w kampaniach stacji tematycznych ze względu na mniejszą wyporność tzw. dużej czwórki, a to wpływa na spadek budżetów, bo kanały tematyczne są cały czas sporo tańsze, a generują więcej GRP niż stacje z tzw. wielkiej czwórki.

- Branża retail akurat nie ogranicza moim zdaniem wydatków ze względu na sytuację kryzysową na wschodzie i biznesowo radzi sobie dobrze, pomimo inflacji niemniej pewnie jakieś drobne cięcia mają miejsce - ciężko na razie estymować, co się wydarzy jesienią ale część marketerów może "chomikować" budżety na trzeci i czwarty kwartał br. - prognozuje nasz rozmówca.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+