Biedronka z 55,6 mld zł wpływów i 2,2 mld zł zysku netto, zatrudnia 68 tys. osób

W ub.r. Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci dyskontów Biedronka, zanotowało wzrost przychodów o 8,9 proc. do 55,57 mld zł oraz 2,24 mld zł zysku netto. Na koniec ub.r. liczba pracowników firmy przekroczyła 68 tys.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Biedronka z 55,6 mld zł wpływów i 2,2 mld zł zysku netto, zatrudnia 68 tys. osób
fot. Jeronimo Martins / Biedronka

Przychody sprzedażowe Jeronimo Martins Polska poszły w górę rok do roku z 51,04 do 55,57 mld zł. W sprawozdaniu złożonym w KRS zarząd firmy zwrócił uwagę, że wartość polskiego rynku detalicznego żywności zwiększyła się w ub.r. o 4 proc. do 290 mld zł.

- Rządowe środki mające na celu zwiększenie konsumpcji miały pozytywny wpływ na wzrost m.in. rozszerzenie programu Rodzina 500+ na pierwsze dziecko, przyznanie 13-stej emerytury jako premii dla emerytów i rencistów oraz obniżki podatków dla młodych ludzi - wyliczono. - Wzrost wynagrodzeń oraz stymulowanie gospodarki spowodowały wzrost konsumpcji prywatnej w ostatnich latach - dodano.

Z drugiej strony w ub.r. w ramach wdrażania zakazu handlu w niedziele sklepy były czynne już tylko w jedną niedzielę miesięcznie, tym samym w ciągu roku było 13 niedziel handlowych mniej niż w 2018 roku. - Kolejnym przykładem może być w 2020 roku podatek od sprzedaży detalicznej. Ustawa została uchwalona w 2016 r., ale jej wejście w życie zostało zawieszone do 30 czerwca 2020 r. - zauważył zarząd Jeronimo Martins Polska.

Wskazał też, że w branży handlu spożywczego problemy przeżywają hipermarkety, w których sprzedaż w ub.r. zmalała. - Trudności związane z tym formatem wynikają ze zmian nawyków zakupowych konsumentów, preferują oni sklepy w pobliżu miejsca zamieszkania, przez co rośnie znaczenie sklepów w formacie convenience - oceniono.

Ponad 3 sklepów Biedronka, sprzedaż like-for-like 5,8 proc. w górę

Jak podano już w raporcie giełdowym koncernu Jeronimo Martins, do którego oprócz Biedronki należą sieci sklepowe w Portugalii i Kolumbii, w ub.r. liczba sklepów Biedronka zwiększyła się z 2 900 do 3 002.

Ogółem otworzono 128 placówek handlowych (z czego 33 w mniejszym formacie), 26 zamknięto oraz 252 wyremontowano.

W porównywalnej liczbie sklepów, czyli w ujęciu like-for-like, przychody sprzedażowe zwiększyły się o 5,8 proc. - Wzrost like-for-like był głównie napędzany wzrostem średniej wartości koszyka - zaznaczono w sprawozdaniu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/makety-spozywcze-wprowadzily-rygorystyczne-srodki-ostroznosci-z-obawy-przed-koronawirusem,7170720492714113a ##

W br. Jeronimo Martins planuje zwiększyć liczbę sklepów Biedronka o ponad 100 (z czego 40 proc. ma działać w nowym formacie) oraz odnowić ok. 250 istniejących punktów sprzedaży. Firma zaczęła też instalować kasy samoobsługowe, na koniec br. mają działać w tysiącu sklepów.

W sklepach Biedronka na stałe wprowadzono w ub.r. 139 nowych produktów. - Dwie kategorie ekskluzywnych marek Grupy - be beauty i go Bio, zostały wzmocnione poprzez wprowadzenie nowych produktów, a także wprowadzono markę go Vege (produkty wegańskie i wegetariańskie), która ma teraz 15 produktów - opisała firma.

68 tys. pracowników, 13 kampanii tematycznych

Koszty operacyjne Jeronimo Martins Polska wyniosły w ub.r. 51,43 mld zł, co wobec 47,26 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 8,8 proc. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 39 do 42,45 mld zł.

Wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się o 10,7 proc. - z 2,64 do 2,92 mld zł. Do tego doszły koszty ubezpieczeń społecznych (w górę z 647,99 do 722,22 mln zł) oraz emerytalnych (z 237,77 do 262,99 mln zł).

Firma podała w sprawozdaniu, że na koniec ub.r. liczba jej pracowników przekroczyła 68 tys. Z początkiem br. wprowadzono kolejne podwyżki wynagrodzeń obejmujące 57 tys. zatrudnionych osób. W efekcie pracownicy sklepów zarabiają miesięcznie o 100-350 zł brutto więcej, a osoby zatrudnione w centrach dystrybucyjnych - o 150-500 zł brutto więcej. Pod koniec ub.r. ruszyła kampania reklamowa, w której pracownicy Biedronki jako świeżoznawcy promowali dostępne w tych sklepach owoce i warzywa.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marzec-ceny-najdrozej-internetowych-supermarketach-najtaniej-w-auchan-i-tesco,7170716249794689a ##

Z kolei nakłady Jeronimo Martins Polska na usługi obce zwiększyły się z 2,7 do 2,98 mld zł, czyli o 10,5 proc. Firma nie wyszczególnia w sprawozdaniu, ile przeznaczyła na marketing, zaznaczając jedynie, że skupiała się na tematycznych akcjach reklamowych, realizując 13 takich kampanii. Miały one wspierać wprowadzane do sprzedaży „innowacyjne produkty przyciągające klientów i zwiększające koszyk”.

Według danych Kantar Media cennikowe wydatki reklamowe Jeronimo Martins Polska w mediach pozainternetowych wyniosły w ub.r. 532,86 mln zł, po wzroście o 33,3 proc. rok do roku. Zdecydowanie więcej, 909,34 mln zł, przeznaczył na reklamy Lidl Polska mający ponad 700 dyskontów.

W ub.r. w sklepach Biedronka przeprowadzono dwie odsłony promocji „Gang słodziaków”: przed Wielkanocą i jesienią. W ramach tej drugiej klienci za punkty ze zakupy zdobyli 7,2 mln maskotek.

Nakłady Jeronimo Martins Polska na amortyzację zwiększyły się z 989,29 mln zł do 1,05 mld zł, a na zużycie materiałów i energii - z 664,94 do 668,22 mln zł, natomiast pozostałe koszty rodzajowe zmalały z 322,82 do 311,94 mln zł.

Wyższy zysk, 2,19 mld zł dywidendy dla właściciela

Zysk sprzedażowy firmy zwiększył się z 3,77 do 4,15 mld zł. Poprawiły się również pozostałe wskaźniki rentowności: zysk EBITDA o 8,8  proc. do 3,97 mld zł, zysk operacyjny z 2,59 do 2,8 mld zł, a zysk netto z 1,99 do 2,24 mld zł.

- Połączenie korzystniejszej oferty sprzedażowej, zarządzania promocjami oraz ofertą artykułów niebędących w stałym asortymencie, dyscypliny operacyjnej oraz dbania o wydajność, możliwe było w 2019 roku utrzymanie wskaźnika EBITDA na poziomie 7,6 proc. - zaznaczono w sprawozdaniu spółki.

Kwota zapłaconego przez nią podatku dochodowego zwiększyła się z 489,65 do 492,32 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/fundacja-biedronki-pomoc-seniorom-50-milionow-zlotych-budzetu-na-start,7170735784056961a ##

Koncern Jeronimo Martins zdecydował, że z zeszłorocznego zysku Jeronimo Martins Polska 2,19 mld zł zostanie mu wypłacone w formie dywidendy, 1,45 mln zł przeznaczone na kapitał zapasowy, a 50 mln zł na kapitał rezerwowy.

W br. mniej niedziel handlowych

Przedstawiając prognozę na br., zarząd Jeronimo Martins Polska zwrócił uwagę, że w ramach ograniczania handlu w niedziele będzie o siedem niedziel handlowych mniej niż w ub.r. Zaznaczył, że będzie to mieć odzwierciedlenie we wzroście sprzedaży firmy w porównywalnej liczbie sklepów.

- Strategicznymi celami Biedronki będą nadal wzrost sprzedaży i udziału w rynku, przy jednoczesnej ochronie efektywności modelu biznesowego na tle rosnącej presji płacowej w wyniku wzrostu krajowej płacy minimalnej - zapowiedziano.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-prasy-i-ksiazek-spadla-w-marcu-o-21-proc-a-odziezy-o-50-proc-skokowy-wzrost-udzialu-e-commerce,7170715499632769a ##

Sprawozdanie zarządu jest datowane na 9 marca, dlatego nie odniesiono się w nim do konsekwencji epidemii koronawirusa. W związku z ograniczeniem liczby klientów będących jednocześnie w sklepach spożywczych na początku kwietnia większość placówek Biedronki została otwarta całodobowo.

W zeszły weekend Biedronka przeprowadziła promocję „Biała Noc”, którą w zmienionej wersji powtórzyła w ten weekend. Ponadto nawiązała współpracę z aplikacją Glovo, w której można zamawiać zakupy ze sklepów Biedronka w kilkunastu największych miastach.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele