Black Friday bez wpływu na notowania amerykańskich spółek. Zyskać mogą notowane na Wall Street e-sklepy

To handel internetowy bardziej niż stacjonarny może zyskać najwięcej na sezonie świątecznych wyprzedaży. Dlatego jeśli przedświąteczny wzrost sprzedaży w ogóle w jakiś sposób przełoży się na notowania spółek, większe szanse na zwyżki mają posiadacze akcji Amazona czy eBaya niż Walmart, uważa Marcin Kiepas z easyMarkets.

newseria / zpr / rt
newseria / zpr / rt
Udostępnij artykuł:
Black Friday bez wpływu na notowania amerykańskich spółek. Zyskać mogą notowane na Wall Street e-sklepy
fot. Shutterstock.com

Już w najbliższy piątek w Stanach Zjednoczonych – a w ślad za nimi także i w innych krajach, w tym w Polsce – zaczyna się sezon świątecznych wyprzedaży. Tradycyjnie dzień po Święcie Dziękczynienia, w tzw. czarny piątek, sklepy zaczynają kusić konsumentów dwucyfrowymi przecenami i bogatą ofertą wyprzedaży. Po weekendzie następuje cyberponiedziałek – dzień wyprzedaży i nadzwyczajnych promocji w internecie. To dla klientów okazja do tanich zakupów, a dla sprzedawców szansa na zwiększenie obrotów i wyczyszczenie magazynów. Jednak zdaniem głównego analityka easyMarkets wyższa sprzedaż nie zrobi wrażenia na inwestorach i znaczących zwyżek akcji spółek handlowych nie ma co oczekiwać.

– Wydaje się, że czarny piątek, który jest już takim bardziej historycznym wydarzeniem, istotnego przełożenia na ceny akcji, w tym przede wszystkim ceny akcji amerykańskich spółek nie będzie miał – mówi Marcin Kiepas, główny analityk easyMarkets. – Rynek oczekuje dość niewielkiego wzrostu sprzedaży, bowiem o 3,6 proc., w tym okresie przedświątecznych zakupów, który rozpocznie się w piątek, dzień po Święcie Dziękczynienia.

Według National Retail Federation w ciągu weekendu po Święcie Dziękczynienia (nie licząc cyberponiedziałku) zamierza robić zakupy – lub przynajmniej rozważyć taką opcję – 59 proc. Amerykanów, czyli 137,4 mln konsumentów. Liczby te dotyczą zarówno handlu stacjonarnego, jak i internetowego i są wyższe od ubiegłorocznych o 0,3 pkt proc. lub 1,6 mln osób. 22 proc. weekendowych zakupowiczów zamierza udać się na sprawunki w Dzień Dziękczynienia, 47 proc. w sobotę, a 24 proc. w niedzielę. Jednak najważniejszym dniem wciąż pozostaje czarny piątek, gdy chęć na zakupy deklaruje 74 proc. pytanych. Spośród osób, które nie zamierzają kupować w weekend, 36 proc. deklaruje, że uczyni to w cyberponiedziałek.

– Realnego wpływu możemy oczekiwać wśród firm handlujących w internecie, tu bowiem spodziewane są znacznie wyższe dynamiki. W sam poniedziałek, 28 listopada, czyli tzw. cyberponiedziałek oczekuje się wzrostu sprzedaży o ponad 9 proc. – mówi Marcin Kiepas. – Natomiast w sezonie przedświątecznych zakupów handel internetowy ma wzrosnąć o 11 proc. Gdyby oczekiwać, że któreś spółki handlowe amerykańskie będą drożały, to być może te parające się handlem elektronicznym, bo tu oczekiwane jest takie naturalne przesunięcie z handlu tradycyjnego w kierunku handlu internetowego.

Akcje Amazona od lutego wzrosły o ponad 60 proc., eBaya – o ponad 30 proc. Wal-Mart zyskał w tym czasie 10 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów