Blogi i vlogi docierają do połowy polskich internautów. Najpopularniejsze są podróżnicze, kulinarne i o grach

56 proc. polskich internautów przegląda blogi i wideoblogi, a 45 proc. robi to regularnie, średnio korzystając z 2-10 blogów/vlogów. Takie treści przyciągają najwięcej użytkowników młodych oraz szukających ciekawych informacji i rozrywki. Wśród blogów najpopularniejsze są podróżnicze i kulinarne, a wśród vlogów - rozrwykowe i o grach.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Regularne korzystanie z blogów i wideoblogów zadeklarowało 45 proc. internautów w sondażu zrealizowanym jesienią ub.r. przez Mobile Institute na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów. Kolejne 11 proc. użytkowników stwierdziło, że blogi i vlogi przegląda czasami.

Zdecydowanie popularniejsze są blogi - czyta je regularnie 39 proc. internautów, podczas gdy wideoblogi ogląda 15 proc. (8 proc. zadeklarowało regularne korzystanie z obu typów treści). Systematycznymi odbiorcami blogów jest 34 proc. mężczyzn i 43 proc. kobiet korzystających z internetu, a w przypadków vlogów - 20 proc. mężczyzn i 10 proc. kobiet.

W grupie wiekowej 15-18 vlogi są prawie tak samo popularne jak blogi - z pierwszych korzysta 27 proc. internautów, a z drugich - 33 proc. W pozostałych kategoriach wiekowych blogi mają zdecydowanie większe zasięgi.

grafika

Wśród 44 proc. polskich internautów niekorzystających z blogów i vlogów 42 proc. uzasadnia to brakiem czasu, a 36 proc. - brakiem takiej potrzeby. 21 proc. z tych użytkowników jeszcze nie pomyślało o przeglądaniu takich treści, a 16 proc. nie zna żadnych blogerów ani vlogerów.

grafika

Regularni odbiorcy korzystają najczęściej (42 proc. wskazań) z od 5 do 10 różnych blogów i vlogów, a zdecydowanie rzadziej - z 1-4 (19 proc. deklaracji), 11-20 (18 proc.) i ponad 20 (20 proc.) blogów i vlogów.

Natomiast wśród wszystkich użytkowników 41 proc. przegląda 2-4 blogi i vlogi, a 29 proc. - 5-10.

grafika

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ciekawym-i-systematycznym-pisaniem-bloga-da-sie-zarobic-na-zycie ##

Zarówno wśród wszystkich, jak i systematycznych odbiorców blogów i vlogów największą motywacją do przeglądania takich treści jest chęć poznania ciekawych informacji.

Nieco mniej użytkowników deklaruje, że chce się czegoś nauczyć, poznać opinie blogerów/vlogerów, zdobyć specjalistyczną wiedzę oraz rozerwać się.

grafika

Najważniejsze motywacje w bardzo zbliżonym stopniu liczą się zarówno przy czytaniu blogów, jak i oglądaniu vlogów.

W przypadku vlogów zdecydowanie istotniejsza jest potrzeba rozrywki - deklaruje ją 46 proc. ich odbiorców, podczas gdy przy blogach jest to 32 proc. Natomiast blogi dla większej liczby ich użytkowników (16 proc.) niż w przypadku vlogów (10 proc.) są źródłem wiedzy o tym, co dzieje się u znajomych.

grafika

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-styczniu-2015-roku ##

Użytkownicy blogów i vlogów najczęściej czytają nowe wpisy, przeglądając znane im tytuły w ramach tzw. prasówki (deklaruje to 61 proc. stałych i 41 proc. wszystkich odbiorców). Dwa razy mniej znaczącym źródłem są informacje na portalach społecznościowych (kieruje się nimi, 27 proc. stałych i 14 proc. wszystkich odbiorców). Dla niesystematycznych odbiorców blogów i vlogów mocno liczą się (30 proc. wskazań wszystkich użytkowników) aktywności i rekomendacje ich znajomych w social media.

grafika

Na drugiej podstronie rankingi najpopularniejszych kategorii tematycznych blogów i vlogów

Wśród wszystkich użytkowników blogów i vlogów najpopularniejsze są te o tematyce podróżniczej (32 proc. deklaracji), kulinarnej (29 proc.) i o urodzie (26 proc.). Natomiast mniej więcej co piąty odbiorca wskazał tematykę naukową, rozrywkową i o grach, technologiczną i modową, a prawie co piąty - kulturalną, osobistą i polityczną.

grafika

Jeśli chodzi o same blogi, to największym powodzeniem również cieszą się te o tematyce podróżniczej (35 proc. deklaracji), kulinarnej (31 proc.) i kosmetyczno-urodowej (28 proc.).

grafika

Z kolei na vlogach najpopularniejsza jest tematyka rozrywkowo-growa (35 proc. wskazań), która nieznacznie wyprzedza kategorie naukową i technologiczną (po 33 proc. deklaracji) oraz podróżniczą (31 proc.).

grafika

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gamerzy-dominuja-wsrod-czolowych-polskich-youtuberow-liderami-rezigiusz-stuu-games-i-blowek ##

Wśród internautek korzystających z blogów i vlogów 40 proc. zagląda na te o kosmetykach i urodzie, a 36 proc. - na te o kulinariach. Nieco mniej popularną tematyką są moda (27 proc. wskazań) i podróże (26 proc.).

grafika

Mężczyźni najczęściej przeglądają blogi i vlogi o technologiach i podróżach (42 i 41 proc. deklaracji), a nieco rzadziej - te naukowe i rozrywkowe / o grach (po 36 proc.) oraz o polityce (30 proc.).

grafika

Badanie dotyczące wpływowości blogerów i vlogerów zrealizowane zostało przez Mobile Institute we wrześniu i październiku 2014 na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów (PSBV). To badanie deklaratywne, które swoim zasięgiem objęło dwie grupy: internautów czytających blogi / oglądających vlogi oraz stałych odbiorców blogów i vlogów. Odpowiedzi internautów uzyskano techniką CAWI i CAMI. Odpowiedzi stałych odbiorców blogów i vlogów zebrano przy wykorzystaniu metody Real Time Sampling (emisja ankiet na stronach internetowych). Podczas emisji ankiet, korzystano także z baz mailowych NeoBazy. W efekcie w trakcie badania zebrano 977 odpowiedzi internautów i 1525 odpowiedzi stałych odbiorców blogów i vlogów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele