Regularne korzystanie z blogów i wideoblogów zadeklarowało 45 proc. internautów w sondażu zrealizowanym jesienią ub.r. przez Mobile Institute na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów. Kolejne 11 proc. użytkowników stwierdziło, że blogi i vlogi przegląda czasami.
Zdecydowanie popularniejsze są blogi - czyta je regularnie 39 proc. internautów, podczas gdy wideoblogi ogląda 15 proc. (8 proc. zadeklarowało regularne korzystanie z obu typów treści). Systematycznymi odbiorcami blogów jest 34 proc. mężczyzn i 43 proc. kobiet korzystających z internetu, a w przypadków vlogów - 20 proc. mężczyzn i 10 proc. kobiet.
W grupie wiekowej 15-18 vlogi są prawie tak samo popularne jak blogi - z pierwszych korzysta 27 proc. internautów, a z drugich - 33 proc. W pozostałych kategoriach wiekowych blogi mają zdecydowanie większe zasięgi.

Wśród 44 proc. polskich internautów niekorzystających z blogów i vlogów 42 proc. uzasadnia to brakiem czasu, a 36 proc. - brakiem takiej potrzeby. 21 proc. z tych użytkowników jeszcze nie pomyślało o przeglądaniu takich treści, a 16 proc. nie zna żadnych blogerów ani vlogerów.

Regularni odbiorcy korzystają najczęściej (42 proc. wskazań) z od 5 do 10 różnych blogów i vlogów, a zdecydowanie rzadziej - z 1-4 (19 proc. deklaracji), 11-20 (18 proc.) i ponad 20 (20 proc.) blogów i vlogów.
Natomiast wśród wszystkich użytkowników 41 proc. przegląda 2-4 blogi i vlogi, a 29 proc. - 5-10.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ciekawym-i-systematycznym-pisaniem-bloga-da-sie-zarobic-na-zycie ##

Zarówno wśród wszystkich, jak i systematycznych odbiorców blogów i vlogów największą motywacją do przeglądania takich treści jest chęć poznania ciekawych informacji.
Nieco mniej użytkowników deklaruje, że chce się czegoś nauczyć, poznać opinie blogerów/vlogerów, zdobyć specjalistyczną wiedzę oraz rozerwać się.

Najważniejsze motywacje w bardzo zbliżonym stopniu liczą się zarówno przy czytaniu blogów, jak i oglądaniu vlogów.
W przypadku vlogów zdecydowanie istotniejsza jest potrzeba rozrywki - deklaruje ją 46 proc. ich odbiorców, podczas gdy przy blogach jest to 32 proc. Natomiast blogi dla większej liczby ich użytkowników (16 proc.) niż w przypadku vlogów (10 proc.) są źródłem wiedzy o tym, co dzieje się u znajomych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-styczniu-2015-roku ##
Użytkownicy blogów i vlogów najczęściej czytają nowe wpisy, przeglądając znane im tytuły w ramach tzw. prasówki (deklaruje to 61 proc. stałych i 41 proc. wszystkich odbiorców). Dwa razy mniej znaczącym źródłem są informacje na portalach społecznościowych (kieruje się nimi, 27 proc. stałych i 14 proc. wszystkich odbiorców). Dla niesystematycznych odbiorców blogów i vlogów mocno liczą się (30 proc. wskazań wszystkich użytkowników) aktywności i rekomendacje ich znajomych w social media.
Na drugiej podstronie rankingi najpopularniejszych kategorii tematycznych blogów i vlogów

Wśród wszystkich użytkowników blogów i vlogów najpopularniejsze są te o tematyce podróżniczej (32 proc. deklaracji), kulinarnej (29 proc.) i o urodzie (26 proc.). Natomiast mniej więcej co piąty odbiorca wskazał tematykę naukową, rozrywkową i o grach, technologiczną i modową, a prawie co piąty - kulturalną, osobistą i polityczną.
Jeśli chodzi o same blogi, to największym powodzeniem również cieszą się te o tematyce podróżniczej (35 proc. deklaracji), kulinarnej (31 proc.) i kosmetyczno-urodowej (28 proc.).
Z kolei na vlogach najpopularniejsza jest tematyka rozrywkowo-growa (35 proc. wskazań), która nieznacznie wyprzedza kategorie naukową i technologiczną (po 33 proc. deklaracji) oraz podróżniczą (31 proc.).
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gamerzy-dominuja-wsrod-czolowych-polskich-youtuberow-liderami-rezigiusz-stuu-games-i-blowek ##
Wśród internautek korzystających z blogów i vlogów 40 proc. zagląda na te o kosmetykach i urodzie, a 36 proc. - na te o kulinariach. Nieco mniej popularną tematyką są moda (27 proc. wskazań) i podróże (26 proc.).
Mężczyźni najczęściej przeglądają blogi i vlogi o technologiach i podróżach (42 i 41 proc. deklaracji), a nieco rzadziej - te naukowe i rozrywkowe / o grach (po 36 proc.) oraz o polityce (30 proc.).
Badanie dotyczące wpływowości blogerów i vlogerów zrealizowane zostało przez Mobile Institute we wrześniu i październiku 2014 na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów (PSBV). To badanie deklaratywne, które swoim zasięgiem objęło dwie grupy: internautów czytających blogi / oglądających vlogi oraz stałych odbiorców blogów i vlogów. Odpowiedzi internautów uzyskano techniką CAWI i CAMI. Odpowiedzi stałych odbiorców blogów i vlogów zebrano przy wykorzystaniu metody Real Time Sampling (emisja ankiet na stronach internetowych). Podczas emisji ankiet, korzystano także z baz mailowych NeoBazy. W efekcie w trakcie badania zebrano 977 odpowiedzi internautów i 1525 odpowiedzi stałych odbiorców blogów i vlogów.











