Branża eventów i spotkań apeluje do rządu o pomoc. "Nasza sytuacja jest dramatyczna"

Przedstawiciele branży eventów, konferencji i spotkań apelują do rządu o pilne wsparcie w czasie nawrotu pandemii Covid-19. W czerwonych strefach od soboty jest zakaz organizacji wydarzeń promocyjnych. Firmy oczekują od państwa m.in. ograniczenia ściągania od nich danin w postaci podatków i składek na ZUS, a także dopłat do wynagrodzeń. - Chcemy dalej spotykać się i rozmawiać [z rządem] o kolejnych formach pomocy dla branży - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Bieszyński, koordynator Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Branża eventów i spotkań apeluje do rządu o pomoc. "Nasza sytuacja jest dramatyczna"
Fot. Pixabay

Rozporządzenie o ograniczeniach w związku z Covid19, znowelizowane 16 października, wprowadza ostre ograniczenia dla branży eventów, konferencji, targów i innych spotkań promocyjnych. W myśl nowych przepisów, w strefie żółtej wolno organizować takie spotkanie tylko za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, w czerwonej wcale.

- Warunki określone w rozporządzeniu uniemożliwiają prowadzenie naszej działalności gospodarczej. (..) Nie udało nam się przywrócić działalności operacyjnej po marcowym lockdown’ie i w związku z brakiem otrzymania pomocy sektorowej nasza sytuacja jest dramatyczna - czytamy w liście Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, skierowanym do wicepremiera Jarosława Gowina oraz urzędników Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii - Andrzeja Guta-Mostowego, Rafała Szlachty i Dominika Borka.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-eventowa-porazona-koronawirusem-wizja-masowych-bankructw-jest-realnym-scenariuszem ##

Branża eventów walczy o przetrwanie

W dalszej części listu czytamy: "Nadszedł czas - podobnie, jak w marcu 2020 r. - na podjęcie pilnych i skutecznych działań. W odróżnieniu do marca br. działania powinny być jednak skierowane sektorowo - do najbardziej poszkodowanych gałęzi gospodarki oraz podmiotowo – do firm dotkniętych największym spadkiem obrotów".

Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń wymienia szesnaście postulatów, które mają pomóc branży w trudnej sytuacji pandemicznej. Na pierwszym miejscu listy znalazła się prośba o spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii i wicepremierem Gowinem, "w celu omówieniu elementów pomocy i działań z reprezentowanymi w RPSiW organizacjami członkowskimi".

Rada chce również, by rząd dopłacał do wynagrodzeń tym firmom branży eventów i spotkań, które wykazałaby spadki przychodów o najmniej 70 proc. rok do roku przez dowolne 3 kolejne miesiące przed złożeniem wniosku.

Przedstawiciele branży chcą także uwzględnienia kodów PKD, które zostały pominięte w mikro tarczy turystycznej. "Dotyczy to zarówno pomocy tej już realizowanej, jak i przyszłej. W szczególności kodów PKD Agencji Eventowych oraz firm około targowych" - czytamy w liście.

Na liście postulatów znalazły się także propozycje innych form pomocy, jak np.  przedłużenie zwolnienia z ZUS na koleje 3 miesiące, 12 miesięczne memorandum na rozpoczęcie spłat subwencji PFR dla firm z przemysłu spotkań i wydarzeń, kolejna transza funduszy z PFR, obniżenie VAT dla dotkniętych kryzysem firm.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koronawirys-epidemia-kryzys-branza-konferencyjna-ratunkiem-streaming-internetowy-ciekawa-alternatywa ##

Eventowcy: potrzebujemy konkretnego wsparcia

- Lista postulatów została wnikliwe przygotowana przez zespół Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń  i bazuje na eksperckiej wiedzy praktyków z tej branży, dlatego całościowo zasługuje na uwagę - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Dorota Wojtczak, head of marketing Grupy S/F oraz członkini zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR.-

Zdaniem ekspertki "potrzebne jest pakietowe rozwiązanie, a nie wprowadzenie jednego czy dwóch pojedynczych działań".

- Wiosną branża eventowa podeszła z wielką determinacją do nowych okoliczności, angażując swoje wysiłki w dwa główne działania: z jednej strony w transformację swojej działalności w kierunku projektów online i hybrydowych, z drugiej - w przetrwanie straconego sezonu wiosennego. Wszyscy zacisnęli pasa, licząc z nadzieją, że blokada działań potrwa maksymalnie kilka miesięcy. Dziś wiemy już, że będzie to conajmniej rok. Nie można oczekiwać, że podmioty z naszej branży będą w stanie przetrwać samodzielnie tak długi czas, utrzymując siebie i pracowników - dodaje ekspertka.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dlugi-hoteli-restauracji-i-firm-cateringowych-wzrosly-do-blisko-281-mln-zl ##

- Z mojego punktu widzenia najważniejsza jest ochrona miejsc pracy oraz jednoosobowych działalności gospodarczych, które mają największy wpływ na budowanie branży eventowej - ocenia Rafał Krawczuk, managing partner w Plej i członek KAE SAR.

- W okresie, kiedy ilość zleceń dla agencji eventowych praktycznie spadła do zera, osoby i podmioty te mogą liczyć jedynie na zredukowane wynagrodzenie. Dlatego najważniejsze jest przedłużenie zwolnienia z ZUS wprowadzonego w mikro tarczy. Tak duże obciążenie w postaci składek ZUS, ponad 1400 zł płatne co miesiąc, spowoduje zawieszenie działalności gospodarczych, a w konsekwencji wzrost bezrobocia i obowiązek wypłacania dodatkowych zasiłków - uważa dyrektor zarządzający Plej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/dlugi-firm-branza-turystyczna-rosna-szybciej-niz-innych-sektorow-przetrwania-do-wakacji,7170449182111873a ##

Brak wydarzeń online dotkliwy dla eventów

W ocenie Bartosza Bieszyńskiego, koordynatora Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, absolutnym priorytetem jest ulżenie firmom eventowym pod względem obciążeń podatkowych.

- Przede wszystkim, chcemy by danin na rzecz państwa było ściąganych z naszej branży jak najmniej - mam tu na myśli składki na ZUS, podatki. Przedłużenie zwolnień z ZUS jest z naszej perspektywy kluczowe. Bardzo ważne są inne formy wsparcia, jak np. druga fala funduszy z PFR-u oraz wydłużenie karencji na spłatę zobowiązań z pierwszej fali. Jednym z warunków otrzymania pomocy było utrzymanie zatrudnienia - wiemy już, że nie będziemy go mogli spełnić. W wakacyjne miesiące udało się nieco zarobić, by przerwać. Realizowaliśmy mniejsze projekty i dostawaliśmy nowe zapytania. Klienci planowali już działania na jesień, jednak znów je ucięto. Była nadzieja, ale została odebrana - mówi nam Bieszyński.

Ekspert dodaje, że Rada będzie zabiegać o poprawkę w rozporządzeniu, pozwalającą na organizację eventów online na terenie czerwonych stref.

- Spotkania online nie różnią się prawie niczym od np. nagrań programów telewizyjnych. Zakaz organizacji konferencji oniline w czerwonych strefach to drobny błąd, który mamy nadzieję, że zostanie szybko poprawiony - przewiduje Bieszyński.

Dominik Górka, CCO i dyrektor kreatywny Live Age oraz członek zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR uważa, że obecnie liczy się dla firm konkretne wsparcie. - Zwolnienia ZUS, program pomocowy, dopłaty do pensji pracowników czy fundusz świadczeń wspierających odwołane projekty to te najważniejsze - ocenia ekspert. - Zapewnienie płynności finansowej w postaci pomocy zwrotnej byłoby dla wielu agencji doskonałym sposobem, by spokojnie doczekać do momentu, gdy będziemy mogli znów realizować jakościowe i rentowne projekty - dodaje.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zadluzenie-jednoosobowych-dzialalnosci-wynosi-6-3-mld-zl ##

Obecne obostrzenia dla branży eventów i spotkań krytykuje inny członek KAE SAR i CEO agencji Ministry of Creativity Mariusz Nowak. - Za wszelką cenę musimy spowodować zmiany kilku zapisów, bo mamy wrażenie, że nie wszystkie one są adekwatne do sytuacji i naszej wykonywanej pracy - mówi menadżer. - Do tej pory byliśmy zmuszeni realizować wydarzenia B2B dla naszych klientów w online, udało nam się w jakiś stopniu zbudować zaufanie do takich usług i rozwiązań, co pozwoliło nam choć w stopniu minimalnym, ale wykonywać eventy i zarabiać. Mogliśmy także nadal dawać pracę naszym ekipom. Teraz, w przypadku odmowy rządu i podtrzymania tych wytycznych, praktycznie nie mamy żadnych szans na przetrwanie. Bardzo wiele produkcji było zaplanowanych na najbliższe miesiące właśnie w online, czasem miały to być naprawdę duże i skomplikowane wydarzenia. Jeśli zostaniemy zmuszeni do odwołania ich, po raz kolejny pojawi się problem rozliczeń z klientami, wpłaconymi zaliczkami i poczynionymi rezerwacjami - prognozuje Mariusz Nowak.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji