Branża prasowa: podsumowowanie 2016 roku, trendy na 2017

Jaki był miniony rok w branży prasowej? Co wydarzy się w tym roku? Podsumowują i prognozują przedstawiciele Katarzyna Kolanowska z Agory, Michał Karnowski z Fratrii i Piotr Kaniewski z Codemedia.

łb
łb
Udostępnij artykuł:

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-reklamowe-podsumowuja-2016-rok-i-mowia-o-prognozach-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2016-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2017-rok-agencje-i-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-wydarzylo-sie-w-social-media-w-2016-roku-prognozy-na-2017-rok-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-co-zdarzylo-sie-w-2016-roku-co-przyniesie-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-w-internecie-i-reklamie-mobilnej-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-branzy-blogerow-i-youtuberow-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-2016-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-kinowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2016-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-telewizyjna-podsumowuje-2016-rok-trendy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-radiowa-podsumowuje-2016-rok-i-prognozuje-trendy-na-2017 ##

Katarzyna Kolanowska, dyrektor wydawnicza pionu Czasopisma w Agorze

grafika

Wydarzenie rokuWybory w USA - bodaj najdłużej obecny w mediach temat, który niemal od roku gościł na wszelkich łamach.

Sukces roku„Tygodnik Powszechny” - moja ulubiona gazeta. „Tygodnik Powszechny” mówi do mnie normalnym, pozbawionym gniewu i nienawiści językiem, stara się opowiadać świat bezstronnie, daje dojść do głosu różnym opcjom i rozmówcom. Jego sprzedaż powolutku, z roku na rok rośnie. I - jeśli „Tygodnik Powszechny” utrzyma poziom - rosnąć nie przestanie. Zaczynam zawsze od Pawła Reszki, mojego ulubionego felietonisty, którego - korzystając z okazji - i Państwu polecam.

Porażka roku„Fake newsy", które skutecznie wpłynęły na decyzje wyborcze obywateli USA i przechyliły szalę zwycięstwa na korzyść Donalda Trumpa. To jest ciemna strona demokratyzacji mediów - każdy może dziś wytworzyć informację, która rozprzestrzenia się w zawrotnym tempie, a jej prawdziwość nie jest w żaden sposób weryfikowana.

Człowiek rokuNie znam Tomasza Niewiadomskiego, ale już go lubię:-) Szczególne wrażenie zrobiło na mnie to, że nad nową koncepcją „Przekroju" pracował z redakcją przez dwa lata!

Premiera, nowość rokuJakość nadal w cenie. Tę tezę potwierdza fantastyczny debiut „Przekroju” - 50 tys. nakładu rozeszło się jak świeże bułeczki i pod koniec pierwszego tygodnia dystrybucji wydawca podał informację o dodruku kolejnych 30 tys. Nie znam Tomasza Niewiadomskiego, ale już go lubię:-)

Trend rokuPostępy konwergencji: dalsze zacieranie i przenikanie się granic mediów, przykładem może być serwis Wideo.Wyborcza.pl, czyli telewizja z ramówką pod marką dziennika lub serwis BIQData, oferujący wyrafinowane, interaktywne infografiki prenumeratorom cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej”.

Prognoza na 2017 rokDzięki przygotowywanej zmianie dyrektywy Komisji Europejskiej o prawach pokrewnych, wydawcy prasy będę mogli pobierać opłaty za wykorzystanie ich treści w internecie. Zmiana oznacza dla wydawców nowe źródło przychodów i możliwość otrzymywania częściowej rekompensaty wydatków ponoszonych na tworzenie treści, a jej beneficjentami, na wzór podobnych uregulowań w muzyce i filmie, mają być także twórcy, czyli dziennikarze.

Michał Karnowski, członek zarządu Grupy Fratria ds. redakcyjnych

Wydarzenie rokuW Polsce zmiana w mediach publicznych. Dzięki temu mamy wreszcie w Polsce nieco prawdziwego pluralizmu. Zarówno prezes TVP Jacek Kurski jak i prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk otworzyli media publiczne na inne niż wyłącznie lewicowo-liberalne głosy, dali szansę nowym dziennikarzom, autorom filmów, audycji itp. Sporo mają jeszcze do zrobienia ale wielu Polaków odetchnęło głębiej wolnością. Trudno było już wytrzymać w świecie medialnym w którym wszystko to samo śmieszyło i to samo oburzało.

Na świecie swego rodzaju spowszednienie islamskich zamachów terrorystycznych. Jeszcze kilka lat temu mówiono o takich tragediach przez kilka tygodni, teraz maksymalnie dwa dni. Bardzo smutne i złowieszcze.

Sukces roku„Wiadomości” telewizji publicznej. Marzena Paczuska dostała program, którego nie trzeba było już oglądać, bo był słabszą kopią komercyjnej konkurencji. I zmieniła go z zespołem na program obowiązkowy. Ważny i odważny. Gdyby nie „Wiadomości” Polacy o wielu sprawach by się nie dowiedzieli. No, a z czasem przyszły i rekordy oglądalności. Dobra robota.

Porażka rokuJednak zwolnienia w Agorze. Choć z innego powodu niż myślicie. Za żenujące uważam doprowadzenie „etosowej” medialnej spółki giełdowej do takiego uzależnienia do pieniędzy publicznych iż po kilku miesiącach innej niż zaprzyjaźniona władzy zaczyna brakować tlenu w sztandarowym produkcie. A nawet jeśli jest to tylko pretekst do głębokiej restrukturyzacji w pionie uważanym za mało przyszłościowy, to użycie tego argumentu (Adam Michnik: zmiana władzy straszliwie walnęła „Gazetę Wyborczą” po kieszeni) jest równie kompromitujące.

Porażką jest też kolejny rok braku stabilnego finansowania mediów publicznych.

Na świecie sposób w jaki duża część zachodnich mediów opisuje wydarzenia polityczne w Polsce. Nie tylko niechętnie, do czego mają prawo, ale kłamliwie, z manipulacją faktami, wypowiedziami, przekręcaniem sekwencji zdarzeń.

Człowiek rokuW mediach ojciec dyrektor Tadeusz Rydzyk, który wraz z milionami słuchaczy świętował 25-lecie Radia Maryja. Zbudować tak ważne dla Polski i tak obywatelskie media, przy tak potwornym wieloletnim ataku, to ogromny sukces i wielka sprawa. Podziwiam i dziękuję.

Premiera, nowość rokuChyba nie było.

Trend rokuW Polsce z jednej strony szaleńcze inwestycje w wielkie i jednak rodem z poprzedniej dekady portalo-telewizje internetowe, które w mojej ocenie przerodziły się w emocjonalny wyścig grożący wywrotką. To jest oczywiście wciąż warto uwagi, ale niektórzy zdają się zapominać, że też podgryzany przez społecznościówki, rozproszenie ruchu i inne zjawiska, które są dla mediów wyzwaniami. Ciekaw jestem finału i kto nie zdąży się ewakuować.

Z drugiej strony cieszy liczba środowisk próbujących iść śladami portalu wPolityce.pl, to znaczy budować od dołu, samodzielnie, nowocześnie. To ciężka i pełna pułapek droga, ale warto próbować!

Na świecie trendem numer jeden jest rosnąca dominacja serwisów z wysokojakościowym kontentem telewizyjnym. Dociera ta fala i do nas.

Prognoza na 2016 rokMedia będą jeszcze większym oceanem z milionami jeszcze bardziej rozproszonych nadawców, tak zawodowo się tym zajmujących, jak amatorsko dokładających swoje strumyki bajtów. Maleje siła i przewaga wielkich nadawców, rosną szanse średniaków z dobrymi pomysłami. To kryzys, ale i szansa.

Piotr Kaniewski, media director w Codemedia

grafika

Porażka rokuRozczarowaniem w mijającym roku było zamknięcie przez Agorę bezpłatnego dziennika metrocafe.pl (wcześniej Metro), a także zwolnienia grupowe w Agorze.

Wydarzenie rokuW 2016 roku widać coraz bardziej wszechobecny informacyjnie internet. Znaczące jest także wykluczenie „Gazety Wyborczej” z listy must be tytułów (prenumerata, reklamy urzędów i spółek skarbu Państwa), co przełożyło się na spadające nakłady, a średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” spadła do poziomu „Super Expressu”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów