Zapraszamy na ostatnią już część podsumowań 2014 roku w polskich mediach i reklamie. Dzisiaj o minionych dwunastu miesiącach i perspektywach na kolejny rok opowiadają przedstawiciele branży prasowej.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-branza-interaktywna-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-pod-lupa-branzy-pr-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2014-roku-co-w-2015-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-polskiej-e-reklamie-co-wydarzy-sie-w-2015-sieci-wydawcy-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-polska-reklame-w-2014-roku-i-prognozuja-2015-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-social-media-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badacze-rynku-o-2014-roku-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-e-commerce-jaki-byl-w-2014-roku-co-wydarzy-sie-w-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wideo-i-vod-w-polskim-internecie-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-seo-sem-co-wydarzylo-sie-w-2014-roku-jaki-bedzie-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-reklamie-kinowej-i-outdoorowej-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polscy-blogerzy-vlogerzy-i-youtuberzy-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-prasowa-podsumowuje-2014-rok-trendy-na-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-radiowa-podsumowanie-2014-roku-i-trendy-na-2015 ##
Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls

Wydarzenie rokuNajwiększym wydarzeniem w branży telewizyjnej w 2014 roku jest niewątpliwie decyzja ITI oraz nc+ o sprzedaży TVN. Konsekwencje tej decyzji będą miały ogromny wpływ na rynek telewizyjny w Polsce.
Sukces rokuMoim zdaniem największym sukcesem w branży telewizyjnej w 2014 roku jest znaczące umocnienie Telewizji Puls jako trzeciej największej, komercyjnej stacji telewizyjnej na polskim rynku.
Porażka rokuNajwiększą porażką jest przesunięcie na kolejny rok tematu ustawy medialnej, a co za tym idzie finansowania i roli Telewizji Polskiej.
Człowiek rokuNa pewno decyzja ITI i NC+ o wycofaniu się z TVN.
Trend rokuDalszy dynamiczny rozwój naziemnej telewizji cyfrowej. Obecnie mamy już na rynku w DVB-T 24 kanały, z których aż 14 znajduje się w top 20.
Prognoza na 2015 rokDalsze umocnienie naziemnej telewizji cyfrowej, nowy właściciel TVN, decyzje związane z MUX-8 oraz konsolidacja rynku zarówno po stronie operatorów kablowych, jak i nadawców.

Olgierd Dobrzyński, country manager Central Europe w Discovery Networks CEEMEA i Eurosport

Wydarzenie rokuZ naszej perspektywy takim wydarzeniem z pewnością jest finalizacja przez Discovery Communications zakupu pakietu kontrolnego w Eurosport International. Umocniła ona naszą pozycję największego nadawcy płatnej telewizji na świecie. Co więcej, dała nam możliwość wzbogacenia oferty programowej o sportowe emocje. Pierwsze efekty procesu integracji są już widoczne, np. współpracujemy w ramach jednego zespołu dystrybucji w regionie CEEMEA. Obecnie tworzony jest długoterminowy plan biznesowy, który pozwoli zoptymalizować wspólną ofertę kanałów na polskim rynku. Naszym celem jest wspieranie rozwoju biznesu operatorów kablowych i satelitarnych poprzez dostarczanie kanałów o najwyższej jakości.
Porażka rokuZa porażkę uznaję postępującą skalę zjawiska piractwa treści wideo. Obecnie aż 7 do 10 milionów Polaków regularnie korzysta z nielegalnych źródeł, co powinno być alarmujące dla całej branży. Discovery jako członek Stowarzyszenia „Sygnał” aktywnie angażuje się w działania mające na celu kształtowanie jednoznacznej postawy wobec nieuczciwości w konsumpcji treści.

Sukces rokuSukcesem jest opublikowanie w kwietniu tego roku raportu „Analiza wpływu zjawiska piractwa treści wideo na gospodarkę w Polsce”, przygotowanego przez firmę doradczą PwC. Dokument ten stanowi ważny głos w dyskusji dotyczącej zjawiska piractwa w Polsce.
Człowiek rokuMoim zdaniem ten rok należał do Katarzyny Kieli. Została ona uznana przez amerykański magazyn Cable FAX za jedną z najbardziej wpływowych kobiet telewizji kablowej na świecie. Co więcej, do portfolio zarządzanych przez nią rynków dołączyły niedawno Niemcy, Austria i Szwajcaria - łącznie jest ich teraz 108. Kasia odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu branży nie tylko w Polsce, ale na świecie.
Trend rokuW minionym roku najbardziej zauważalny był dynamiczny rozwój nielinearnych form dystrybucji treści telewizyjnych w ramach oferty platform kablowo-satelitarnych. Telewizja „na żądanie” to znakomita szansa na dotarcie do jeszcze szerszej publiczności.
Prognoza na 2015 rokŚwiat mediów zmierza obecnie w kierunku coraz większej personalizacji i wieloekranowej rzeczywistości. Możemy powiedzieć, że widzowie przejmują kontrolę nad oglądanymi treściami. Żyjemy w bardzo ciekawych czasach zarówno dla branży telewizyjnej i dla samych widzów, którzy cieszą się większą wolnością odtwarzania treści i wchodzenia z nimi w interakcje na wielu ekranach.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Viacom International Media Networks Polska, 4fun Media, nc+, UPC Polska, Inea i Golden Media Polska
Dariusz Janczewski, general manager Viacom International Media Networks Polska
Wydarzenie rokuZ perspektywy branży telewizyjnej szczególnie istotne dla jej przyszłego kształtu były dwa fakty. Pierwszy to odejście Dominika Libickiego z Cyfrowego Polsatu. Drugi to proces sprzedaży TVN-u.
Sukces rokuZ perspektywy Viacom na pewno fakt, że na trudnym i coraz bardziej wysyconym polskim rynku udaje nam się budować silne, stabilne marki telewizyjne, które zdobywają lojalnych widzów i dystansują konkurencję. Pierwszą z nich jest Nickelodeon - od kilku miesięcy stale ulubiony kanał telewizyjny najmłodszych widzów. Drugi kanał, którego sukcesy cieszą nas szczególnie to Comedy Central. Tu też skutecznie walczymy o polskiego widza, gwarantując mu prawdziwą rozrywkę, teraz już takżew jakości HD.
W szerszej perspektywie za sukces, na którym jeszcze długo korzystać może (choć nie musi) telewizja uznałbym fakt, że cała komunikacja - i ta w telewizji, i w internecie, a nawet w radiu - oparta jest w coraz większym stopniu na obrazie, przekazie wideo. Jestem przekonany, że jeśli branża telewizyjna umiejętnie skorzysta ze swoich naturalnych kompetencji w przygotowaniu kontentu wideo, łącząc je ze sprawnym wykorzystywaniem internetu to długo jeszcze nie będzie musiała się obawiać ani utraty sympatii widzów, ani pozycji w mediaplanach marketerów.
Porażka rokuLokalnie to na pewno informacja o zakończeniu działania polskiego oddziału brokera reklamowego Atmedia. W perspektywie międzynarodowej to moim zdaniem ataki hakerskie na Sony Pictures z wszelkimi tego konsekwencjami.
Człowiek rokuTu mam dwa typy. Pierwszy dla mnie to duet - Piotr Tyborowicz i Andrzej Karasowski z TVN Media - autorzy sukcesu Premium TV. W ostatnim roku, dzięki doskonałej strategii sprzedażowej i wysokiej jakości obsługi, umocnili dominację Premium TV na polskim rynku reklamy telewizyjnej.
Mój drugi typ to człowiek z brodą. Fenomen, który choć pojawił się nieco wcześniej, to w mijającym roku zdominował przekazy w mediach i nie tylko. Myślę tu szeroko - od Conchity Wurst uczącej nas akceptacji dla inności, po modę na facetów lumberseksualnych jako przeciwwagę dla wcześniej lansowanego metroseksualizmu. Dziś broda rządzi w telewizji, reklamie, showbusinessie. Nie mieć brody prawie już nie wypada.
Trend rokuPierwszym bardzo ważnym dla branży telewizyjnej trendem jest dynamiczny rozwój platform i oferty VoD. To najlepsze potwierdzenie, że plotki o rychłej śmierci telewizji były zdecydowanie przesadzone. VoD , oferowane w kilku modelach jak choćby AVoD, czy SVoD zyskuje uznanie zarówno w oczach widzów, ceniących swobodę w dostępie do ulubionych filmów czy seriali, jak i naszych partnerów biznesowych, którzy widzą w tej usłudze szansę na dywersyfikację przychodów.
Druga tendencja, która może zmienić sposób myślenia o komunikacji z konsumentami, dotyczy nowych mediów i trendu nazwanego już przez niektórych ekspertów defriendyzacją. Każdy z nas spotkał już pewnie znajomego, który przynajmniej zadeklarował „wyłączanie się” z wybranych mediów społecznościowych. Czy takie deklaracje przejdą w czyny, czy Fabebooka zdominuje Instagram, a może będzie to Pinterest – prognozę pozostawię specom od digitalu. Sam na pewno będę bacznie obserwował te zmiany, bo jestem przekonany, że Mark Zuckerberg nie zasypia gruszek w popiele i potrafi zawalczyć o dominację swoich pomysłów w sieci.
Prognoza na 2015 rokuNa rynku telewizyjnym zapowiada się ciekawy rok i dużo nowości już w pierwszym kwartale - wystarczy wspomnieć start kanału Paramount Channel HD z portfolio Viacom, nowe oferty BBC, czy Foxa. Pewnie równie szybko dowiemy się kto zostanie nowym właścicielem TVN-u. Poza tym na pewno wszyscy gracze będą zabiegać zwłaszcza o to, by dotrzeć do widza ze spersonalizowaną ofertą o każdej porze, w każdym miejscu, by dzięki konkretnym urządzeniom być zawsze „pod ręką - tu i teraz”. A to musi oznaczać działania łączące siłę telewizji z internetem i tzw. mobilem.
Ryszard Sibilski, prezes Endemol Polska
Wydarzenie roku Wydarzenie na naszym podwórku to wielka fuzja firm Endemol , Shine i Core Media. Powstał w ten sposób największy dom produkcyjny na świecie. Połączenie jest kontynuacją trendu konsolidacji rynku produkcji formatów, który może doprowadzić do wzbogacenia oferty programowej.
Wydarzenie na polskim rynku to ponowne wystawienie TVN-u na sprzedaż, czyli zmiana strategii jego potencjalnego udziałowca - firmy Vivendi, która na nowo otworzyła możliwości zaistnienia nowych podmiotów na polskim rynku TV.
Sukces roku Sukces Endemol Polska to niewątpliwie wprowadzenie i ogromne powodzenie formatu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”.Sukcesem było przywrócenie sprawdzonego „Tańca z Gwiazdami”. Tu szczególnie ciekawa jest podróż formatu z jednej stacji do drugiej, co u nas nie wydarza się prawie w ogóle, a na światowym rynku jest ogólnie przyjętą praktyką. To ciekawy sygnał dla producentów .
Należy odnotować też ogromny sukces programu „Rolnik szuka żony” w TVP1, pokazujący że prawdziwe życie i prawdziwe emocje wygrywają. Może to oznaczać, że widzowie wolą oglądać prawdziwe sytuacje od fikcyjnych quasi-życiowych fabułek odgrywanych przez amatorów.
Porażka rokuNie ma co wytykać porażek, ponieważ programowo i ratingowo mamy do czynienia z sinusoidą, nigdy do końca nie wiemy co spodoba się widzom. Często to nie tylko sprawa samego programu, ale również promocji i otoczenia konkurencyjnego.
Może nie w kategorii porażek, a bardziej zagrożeń widzę topniejący udział wielkiej czwórki i tu jest z pewnością ogromne wyzwanie na przyszły rok dla dużych nadawców i producentów.
Człowiek rokuYouTube i złoty strzał Sylwestera Wardegi, który podbił YouTube osiągając ponad 100 mln odsłon, czyli prawdziwie międzynarodowy medialny sukces Polaka. Bez promocji i wielkiego kapitału, a oryginalnym pomysłem umożliwił nasze zaistnienie na rynku światowym. Niesamowicie inspirujący i budujący przykład, że kreatywność jest w mediach najważniejsza.
Trend rokuW fabule na pewno wydarzyło się wiele: na świecie sukcesy święci kolejny sezon „The Walking Dead”, „Gra o tron”, „Detektyw” czy „Fargo”, a w Polsce „M jak Miłość” zdobywa 7 mln widzów. Ludzie kochają bajki , a seriale rządzą. Spory sukces kanałów emitujących powtórki seriali tego też dowodzi.
W produkcjach rozrywkowych pojawiły się programy randkowe. I zostały bardzo ciepło przyjęte przez widzów.Na pewno dobre wyniki ciągłe odnotowują programy typu celebrity-show, talent-show, kulinarne, natomiast na świecie wciąż króluje reality, a „Big Brother” nadal święci sukcesy. Do tego factual entertainment oraz stare, niezawodne teleturnieje.
Prognoza na 2015 rokNa pewno seriale, duża rozrywka z gwiazdami i może coraz odważniej reality. Zapowiadane od dawna pojawienie się Netflixu może nieźle zamieszać na rynku nowych i archiwalnych produkcji fabularnych i pozmieniać przyzwyczajenia widowni i sposób konsumpcji tego gatunku. Świadczyć o tym może przykład sukcesu Spotify na rynku muzycznym. To z kolei może być sygnałem dla stacji telewizyjnych, że czas przemyśleć strategie…
Ewa Czekała, prezes 4fun Media
Wydarzenie rokuMiniony rok w ramówkach telewizyjnych nie wyróżniał się niczym szczególnym. Stacje postawiły na sprawdzone formaty, a te z kolei pokazały, że są ważniejsze niż marka kanału, który je emituje i mogą swój sukces powielać przechodząc do konkurencji. Nadawcy tym samym nie pokazali nowej jakości.
Rekordy oglądalności biły natomiast relacje i przekazy z największych światowych wydarzeń sportowych, które odbyły się w mijającym roku: Zimowe Igrzyska Olimpijskie i Mistrzostwa Świata w Siatkówce Mężczyzn. Każde z tych zdarzeń było szczególne i obfitowało w spektakularne widowiska, a dwa z nich dodatkowo były niezwykłe dla polskich widzów. W czasie Olimpiady nasi sportowcy bili medalowe rekordy. Siatkarze z kolei bili przeciwników. Siatkówka stała się naszym sportem narodowym, a zawodnicy bohaterami. Nie na długo jednak, gdyż polscy piłkarze postanowili od teraz wygrywać wszystkie mecze i ograli świeżo upieczonych mistrzów świata!
W tym roku w telewizji rządził wielki sport i polscy sportowcy.
Sukces rokuNiewątpliwym sukcesem jest organizacja Mistrzostw Świata w Siatkówce Mężczyzn. Pierwszy raz w historii, komercyjny nadawca telewizyjny sfinansował wydarzenie o charakterze światowym. Impreza miała rekordowy budżet, biła rekordy frekwencji i oglądalności, elektryzowała Polaków wynosząc niszową dyscyplinę do rangi sportu narodowego. Sprzedano także rekordową liczbę płatnych subskrypcji, pokazując potencjał polskiego payTV. Dodatkowo polscy siatkarze zapisali się w historii dyscypliny, a Polska stała się światową potęgą.A jednak…
Porażka roku Siatkarski mundial okazał się jednocześnie spektakularną klapą!
Brak chęci porozumienia i wzajemne oskarżenia pomiędzy Polsatem a TVP doprowadzają do zakodowania relacji, co spotyka się z oburzeniem społecznym oraz zawodników. Wycofują się sponsorzy. Nabywca praw telewizyjnych i jednocześnie współorganizator ogłasza, że impreza jest deficytowa. Wszystko to sprawia, że jej odbiór jest wyjątkowo negatywny. Interweniuje Prezydent RP!
Pomimo, że finał jednak nadawany jest w kanale otwartym, sytuację psuje absurdalny publiczny spór rzeczników Polsatu i TVP o liczbę widzów. A finałem wszystkiego jest niedawny skandal korupcyjny.
Podsumowując, należałoby powiedzieć językiem kibica: „Jak można było to tak s…?!”.
Człowiek rokuJako grupa na ten tytuł zasłużyli polscy sportowcy. Dostarczyli polskim widzom niesamowitych emocji i radości. W tym roku wyjątkowo wielu z nich stało się gwiazdami telewizji. Ciężko wymieniać każdego z osobna, bo można by kogoś pominąć. Na tle innych tzw. celebrytów, wyróżniali się skromnością, naturalnością i tym, że stały za nimi prawdziwe osiągnięcia.
Jako pojedyncza osoba niewątpliwie, kolejny raz, wyróżnił się prezes Zygmunt Solorz-Żak. Był zarówno tym, który zwalniał i nominował, łączył i przejmował. A następnie odkodowując siatkarski mundial pozostał jednocześnie filantropem.
Trend rokuNadawcy w zeszłym roku postawili na sprawdzone formaty. Niewątpliwie królowały programy kulinarne. Oglądając telewizję można było odnieść wrażenie, że cała Polska w 2014 roku gotowała.
Dało się zauważyć inwestycje nadawców oraz dystrybutorów w rozwój własnych serwisów VoD. Jest to zapewne związane z przygotowaniami do zapowiadanego wejścia Netflixa na Polski rynek.
Prognoza na 2015W tym momencie wydaje się, że główni nadawcy nie planują w tym roku szczególnych zmian w ramówkach. Postawią raczej na to co sprawdzone i dobrze funkcjonujące. Możliwe jednak, że skoro przez rok się gotowało i jadło, to może przyjdzie czas, aby znowu potańczyć i pośpiewać. Może okazać się także, że dla równowagi niezbędny będzie fitness.
W tym roku, zgodnie z prognozami, można spodziewać się wzrostu wydatków reklamowych. Powinno się to przełożyć na zwiększenie inwestycji w kontent.
Zapewne na układ sił na rynku TV, wpłynie zapowiadana sprzedaż TVN. Od tego, kto będzie inwestorem i na ile będzie interesowała go zmiana dotychczasowej linii stacji, zależeć będzie wpływ tej transakcji na wielkość i charakter zmiany. Kto się wzmocni i kto najwięcej na tym zyska, tego dziś jeszcze nie wiemy. Jedno jest tylko pewne, że przyszły właściciel TVN nie będzie właścicielem własnej platformy satelitarnej, a z nc+ będzie jedynie współpracował.
Spodziewane wejście Netflixa niewątpliwie ożywi krajowy rynek VoD. Nie sądzę jednak, aby miało to przełożenie na sposób konsumpcji telewizji linearnej w Polsce już w przyszłym roku, co przepowiada Reed Hastings - CEO Netflix. Na to większy wpływ będą miały decyzje związane z MUX-8.
Julien Verley, prezes platformy nc+
Wydarzenie rokuJednym z naszych największych osiągnięć w tym roku, z którego jesteśmy niezwykle dumni, jest podpisanie kontraktu z UEFA na transmisje na wyłączność z meczów Ligi Mistrzów przez trzy kolejne sezony. To unikalne wydarzenie w skali europejskiej, żeby operator płatnej telewizji uzyskał wyłączne prawa do transmisji najlepszych klubowych rozgrywek piłkarskich na świecie. Do tego przedłużyliśmy również o następne trzy sezony prawa do Ekstraligi Żużlowej, co umacnia nc+ jako świątynię najlepszego sportu dla naszych abonentów.
Sukces rokunc+ jest stosunkowo młodą spółką powstałą w wyniku fuzji, ale mimo to 2014 rok był już dla nas zyskowny, co poczytujemy jako sukces. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że przez ostatnie sześć miesięcy sprzedaż konsekwentnie rośnie w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Teraz chcemy otworzyć zupełnie nowy rozdział w rozwoju naszej firmy. Nasze wysiłki będziemy konsekwentnie koncentrować na podnoszeniu poziomu satysfakcji klientów, co pozostaje naszym priorytetem na kolejne 12 miesięcy.
Człowiek rokuBardzo trudno jest wskazać tylko jedną osobowość 2014 roku, ale ja chciałbym podkreślić sukces pani Agnieszki Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jej wkład w odbudowę i umocnienie polskiego rynku filmowego jest niebagatelny. 2014 był kolejnym rokiem, który przyniósł ważne polskie produkcje, obejrzane przez miliony widzów w kinach i na ekranach telewizorów. Dodatkowo kilka z nich zyskało międzynarodowe uznanie. Najlepszymi przykładami są: „Ida”, która wciąż ma szansę na Oscara i „Wałęsa. Człowiek z nadziei”. Jesteśmy dumni, że Canal+ był koproducentem obu filmów i dzięki temu dołożyliśmy swoją cegiełkę do tego sukcesu. Mamy nadzieję na kontynuację tej współpracy w przyszłości i kolejne międzynarodowe nagrody dla polskiej kiniematografii.
Trend rokuZdecydowanie był to rok innowacji technologicznych, a mówiąc to mam na myśli zarówno produkty, jak i usługi. Jeśli chodzi o te pierwsze, wskazałbym na wprowadzenie przez nc+ dwóch nowych dekoderów z wbudowanym wi-fi, które dają naszym abonentom możliwość jeszcze pełniejszego korzystania ze świata telewizji. Jeśli chodzi o usługi, również te związane w internetem miały największy wpływ na rynek. Przede wszystkim nasz nowy serwis canalplussport.pl - pierwszy legalny serwis internetowy, pozwalający oglądać transmisję z meczów T-Mobile Ekstraklasy naszym abonentom. Rozwijamy także nasze inne serwisy, takie jak nc+ go czy oferta VOD, żeby zapewnić naszym klientom dostęp do telewizji bez względu na to, gdzie są i kiedy mają ochotę oglądać swoje ulubione programy.
Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej w UPC Polska
Wydarzenie rokuWarto wskazać na serię wydarzeń, jakimi były zmiany personalne na szczycie firm sektora TMT. Pod tym względem był to rok wyjątkowy, można rzec o swoistej zmianie warty w branży. Zaczynając od własnego podwórka na stanowisku szefa UPC Polska poprzedniego prezesa Simona Boyda zastąpił Ramiro Lafarga. Rynek zaskoczyło odejście Dominika Libickiego, wieloletniego prezesa i architekta sukcesu Cyfrowego Polsatu, dość wspomnieć też o zmianach w fotelach prezesów T-Mobile oraz Netii. To początek nowej epoki, z nowymi liderami i niewątpliwie nowymi wyzwaniami.
Sukces rokuRosnący wybór dla klientów! Miniony rok obfitował w nowe oferty i rozwiązania, niezależnie od technologii. Inwestycje operatorów sprawiają, że klienci otrzymują dostęp do coraz bardziej zaawansowanych usług i bogatego kontentu, co pozwala klientom coraz wygodniej i łatwiej poruszać się w świecie cyfrowej rozrywki. Z naszej perspektywy sukcesem jest niewątpliwie wprowadzenie platformy Horizon, która stara się odpowiadać na wszystkie obecne potrzeby.
Porażka rokuPewnie brak konsensusu na rynku co do tego w jaki sposób optymalnie wykorzystać częstotliwości na LTE. Ponadto, niewątpliwie niepokojący jest sygnał, związany ze spadkiem liczby internautów. Z opublikowanego niedawno raportu UKE wynika, że posiadanie dostępu do internetu zadeklarowało 58 proc. badanych, czyli o 4 pkt. proc. mniej, niż przed rokiem. To tylko potwierdza konieczność ustalenia priorytetów politycznych dla rozwoju gospodarki cyfrowej w Polsce, a także stymulowanie inwestycji w budowanie i popularyzowanie internetu.
Człowiek rokuGrupa Cyfrowego Polsatu, która umiejętnie wykorzystuje potencjał tkwiący w możliwości łączenia usług telewizyjnych i mobilnych. Wielka w tym zasługa Dominika Libickiego, który właśnie w zeszłym roku, po 13 latach, opuścił Cyfrowy Polsat. Odegrał on ogromną rolę w kształtowaniu rynku dostępu do telewizji i usług cyfrowych. Trzeba też wskazać Adama Jassera, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który swoją postawą i otwartością na dialog z biznesem potwierdza, że można łączyć ochronę interesu konsumentów z perspektywicznym myśleniem o rozwoju rynku.
Trend rokuJeśli miałabym się skupić na jednym kluczowym to wybrałabym mobilność. Trudno jednak nie zaważyć rosnącego zapotrzebowania na treści nielinearne, dostępne na żądanie, potrzeby personalizacji i aktywności w mediach społecznościowych. Platforma Horizon, którą wprowadziliśmy, jest na to odpowiedzią: aplikacja Horizon Go pozwala na korzystanie mobilnie z biblioteki treści takiej jak MyPrime Filmy i Seriale, dostępne legalnie i bez limitów, a dekoder to wszystko integruje z siecią, dzięki czemu można dzielić się wrażeniami online.
Prognoza na 2015 rokW warunkach stale rosnącej konkurencji globalnej, rośnie znaczenie skali - tu możemy się spodziewać dalszej konsolidacji rozdrobnionego sektora kablowego i zmian na rynku telekomunikacyjnym - oraz innowacyjności - zarówno w obszarze technologii, jak i podejścia do klienta. Niewątpliwie rozwijać się będą usługi gwarantujące mobilność, swobodę w korzystaniu, personalizację i value for money. Oprócz rozwoju usług, coraz istotniejsze będzie budowanie zaufania wśród klientów, zwiększanie społecznościowego znaczenia marki, a także współpraca w ramach branży w celu tworzenia odpowiednich warunków do inwestycji, dalszej cyfryzacji i budowy nowoczesnej gospodarki cyfrowej.
Janusz Kosiński, prezes sieci Inea
Wydarzenie rokuPrzyznanie ponad 4 miliardów złotych ze środków unijnych w latach 2014-2020 na rozwój nowoczesnych sieci dostępowych w naszym kraju. To wielka i ostatnia szansa dla Polski na uzyskanie dofinansowania w tej skali na ten cel. Nasza branża ma zatem co świętować. Teraz życzmy sobie wszyscy, aby przyznane środki zostały jak najlepiej wykorzystane.
Sukces rokuZ perspektywy Wielkopolski niewątpliwym sukcesem jest zakończenie budowy pasywnej części sieci WSS, co realnie przybliża do zakończenia tego projektu z powodzeniem. Nie można też zapomnieć o rozstrzygnięciu w mijającym roku konkursu na budowę blisko 80 tys. przyłączy abonenckich w technologii FTTH w naszym regionie. Projekty te są naturalną kontynuacją budowy Polski szerokopasmowej.
Porażka rokuNiestety, nazbyt literalne traktowanie zapisów Megaustawy (art. 30) i Prawa telekomunikacyjnego (art. 139) spowodowało, że nie nastąpiło przyspieszenie rozwiązywania sporów pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi a właścicielami zasobów mieszkaniowych. W obliczu planowanych inwestycji z wykorzystaniem przyznanych Polsce środków unijnych jest to poważny problem, który trzeba pilnie rozwiązać.
Trend rokuKontynuacja trendu z 2013 roku, czyli zwiększanie dostępności i wykorzystania usług szerokopasmowych oraz jeszcze większa konsumpcja usług mobilnych. Dzięki intensywnemu rozwojowi sieci światłowodowych oraz nawiązanej przed kilkoma miesiącami współpracy z Play możliwości Inea w tym zakresie zdecydowanie wyprzedzają potrzeby abonentów.
Prognoza na 2015 rokCzeka nas jeszcze większe upowszechnienie dostępu do internetu, przede wszystkim dzięki sieciom FTTH i sieciom mobilnym. Powstające otwarte sieci światłowodowe zaczną zmieniać myślenie o konkurowaniu na rynku telekomunikacyjnym. Okazuje się, że infrastruktura może być dostępna wszędzie dla wszystkich i stanowić źródło dochodów dla operatora a nie przewagę konkurencyjną. Zwiększające się zapotrzebowanie na usługi i dane w chmurze wygeneruje intensywny wzrost liczby przesyłanych danych oraz popyt na duże przepływności, nie tylko dla klientów biznesowych. Wpłynie to na budowę nowych i modernizację już istniejących data center. Inea również planujemy w tym roku oddać do użytku własne data center w Inea Parku pod Poznaniem, nad budową którego trwają już intensywne prace.
Grzegorz Piekarski, prezes i współwłaściciel firmy Golden Media Polska
Wydarzenie rokuZakończenie pierwszego etapu cyfryzacji rynku TV, a co za tym idzie, wzrost znaczenia kanałów tematycznych i mniejszych stacji telewizyjnych. To bardzo istotne z punktu widzenia producentów telewizyjnych. Wraz ze zwiększeniem oglądalności tych kanałów i ich przychodów reklamowych, powoli zaczynają być widoczne inwestycje w lokalny programing. To potencjalnie poszerza rynek dla firm produkcyjnych. Podobny proces obserwowano kilka lat temu, na rozwiniętych rynkach europejskich, gdzie z sukcesem lokalne firmy produkowały programy dla mniejszych stacji TV.
Sukces rokuNajwiększym sukcesem jest lawina nagród, która spływa na film „Ida”. Rzadko się zdarza, że możemy być dumni z sukcesów polskiej fabuły za granicą. Cieszę się również z sukcesów filmu „Bogowie”, który pokazuje, że sprawdza się połączenie dobrego mecenatu i talentu twórców filmu.
Dużym sukcesem jest bardzo dobra oglądalność programu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”. To idealne połączenie celnego trafienia do grupy docelowej ze świetnym formatem TV, który zapewne nie sprawdziłby się w u innego nadawcy.
Naszym firmowym sukcesem, jest niewątpliwie powrót po 2,5 roku, „You Can Dance - Po prostu Tańcz!” To jeden z najbardziej rozpoznawalnych formatów TV na polskim rynku - prawdziwa instytucja telewizyjna, która wpływa pozytywnie na życie wielu młodych ludzi. Za sukces uważam również możliwość realizacji, bardzo dużego projektu telewizyjnego w Los Angeles. To pierwsza produkcja telewizyjna na taką skalę, którą zrealizowaliśmy dla stacji TVN.
Porażka rokuZa największą porażkę w 2014 roku uznaję utrwalający się spadek średniej oglądalności programów telewizji publicznej, mimo dobrej oglądalności niektórych seriali. TVP ma ogromny potencjał, który wciąż nie jest w pełni wykorzystywany, a silna pozycja telewizji publicznej, jest potrzebna przede wszystkim widzom, jak również uczestnikom rynku telewizyjnego.
Trend rokuWidocznym trendem na polskim rynku TV, jest „wysyp” programów typu reality. Nawet TVP1 po raz pierwszy od wielu lat odważyła się uruchomić tego typu produkcję. Do tej pory produkcje spod szyldu reality były domeną stacji komercyjnych, a prekursorem tego trendu była TVN. Rok 2015 to będzie przede wszystkim reality TV.
Prognoza na 2015Widać wyraźnie ożywienie na rynku produkcji TV. Wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim wzrost inwestycji programowych dwóch największych graczy - Grupy TVN i Grupy Polsat. Po pierwsze z powodu otwartej „wojny o widza”, po drugie - chęci zwiększenia wartości obu firm. Dodatkowo po okresie spadku średniej oglądalności obu stacji, w ciągu ostatnich kilku lat, powodowanej m.in. wzrostem znaczenia tzw. „planktonu TV” - mniejszych stacji tematycznych, widać wyraźnie chęć zatrzymania tego spadku. Widzowie masowo szukają też treści TV w internecie. Duże stacje, muszą dać im wyraźną alternatywę, proponując programy, których nie znajdą w tak rozwiniętej formule w sieci. Ten trend powinien się utrzymać w całym 2015 roku.











