BTL coraz bardziej popularny

Coraz więcej polskich firm dostrzega korzyści wynikające z działań marketingu bezpośredniego, inwestując zarówno w akcje skierowane do konsumentów, jak i partnerów biznesowych - wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia. W 2011 roku poziom wydatków na BTL zarówno w segmencie B2B, jak i B2C wzrośnie od 3 do 5 proc.

km
km
Udostępnij artykuł:

Wśród firm, które wzięły udział w badaniu, 32 proc. zadeklarowało, że w minionym roku skoncentrowało swoje działania głównie na klientach z segmentu B2C, zaś 44 proc. na aktywnościach skierowanych do partnerów biznesowych. To odpowiednio o 4 i 3 pkt. proc. więcej niż w roku 2009.

Wyniki badania pokazują także, że 24 proc. firm zdecydowało się na prowadzenie równolegle działań dla konsumentów ostatecznych i partnerów biznesowych.

grafika

Analiza wydatków na marketing bezpośredni wykazała, że kwoty przeznaczane na aktywności z obszaru BTL systematycznie rosną. W 2010 roku 70 proc. firm przeznaczało na ten cel do 100 000 PLN. 13 proc. respondentów zadeklarowało operowanie budżetem w wysokości do 200 000 PLN, natomiast 10 proc. przyznało się do wydatków pomiędzy 200 000 a 500 000 PLN. Budżetami w wysokości do miliona złotych operuje 4 proc. firm, zaś od 1 do 2 mln PLN - 2 proc. badanych. Wydatki oscylujące między 2-3 mln PLN zadeklarowało 1 proc. ankietowanych, a 0,3 proc. firm przeznaczyło na działania BTL nawet 3-5 mln PLN. Najwyższą kwotę – powyżej 5 mln PLN, zadeklarowało 0,3 proc. firm.

Badania pokazują także, że wyższymi budżetami operują firmy inwestujące w akcje skierowane do partnerów biznesowych. Wydatki do 100 000 PLN ponosi 67 proc. takich przedsiębiorstw, natomiast do najwyższego budżetu – powyżej 5 mln PLN przyznało się 1 proc. badanych.

Wśród firm inwestujących w BTL dla segmentu B2C budżety z najniższego przedziału wydatków zadeklarowało 73 proc. badanych, żadna z firm nie określiła zaś tej kwoty na wyższą niż 5 mln PLN. Średni wzrost budżetów na działania BTL w segmentach B2B i B2C w 2011 roku wyniesie od 3 do 5 proc.

"Na podstawie takich badań możemy nie tylko podsumować dotychczasowe zainteresowanie polskich przedsiębiorców narzędziami BTL ale także wywnioskować, jak będzie się rozwijał rynek marketingu bezpośredniego w najbliższych latach. Firmy, które raz zainwestowały środki w takie projekty i poznały, jak są skuteczne, nie będą chciały utracić relacji, jakie nawiązały z klientami, wycofując się z podjętych akcji wsparcia sprzedaży. A konkurencji pozostanie tylko pójść śladem najlepszych i pomyśleć nad własnymi propozycjami takich działań. Dlatego w ciągu najbliższych 2-3 lat wzrośnie zarówno ilość firm inwestujących w BTL bardzo duże kwoty, jak i małych zakładów, stosujących proste, ale sprawdzone sposoby, na przywiązanie klientów do marki." – podsumował Michał Kuś, kierownik zespołu badawczego ARC Rynek i Opinia.

Wśród narzędzi wykorzystywanych w akcjach BTL w 2010 roku największą popularnością cieszyły się nagrody rzeczowe i gotówka, z których skorzystało odpowiednio 56 i 57 proc. firm. Ankietowani zadeklarowali wzrost nakładów na te motywatory o 5,4 proc. w przypadku nagród rzeczowych i 3,1 proc. jeśli chodzi o gotówkę. Rośnie także popularność nowoczesnych narzędzi motywacyjnych, takich jak kupony, po które w 2010 roku sięgnęło 16 proc. przedsiębiorstw oraz karty przedpłaconej, z której skorzystało 3 proc. firm. Planowany wzrost wydatków na kupony w 2011 roku to 4,5 proc.

 

grafika

Wśród firm kierujących działania do segmentu B2B największą popularnością cieszyły się nagrody rzeczowe i kupony (70 i 78 proc.), przy czym bezwzględna zmiana budżetu na kupony w 2011 roku szacowana jest na 3,2 proc.

grafika

Firmy działające w sektorze B2C najczęściej wybierały nagrody rzeczowe i gotówkę (58 i 55 proc.), zaś w kolejnym roku najbardziej dynamiczne wzrosty spodziewane są także w przypadku kuponów - o 6,1 proc. 

grafika

Do najbardziej popularnych narzędzi wykorzystywanych w działaniach BTL należą kupony – 90 proc. firm prowadzących działania w segmencie B2B i B2C słyszało o takim motywatorze. W praktyce stosuje go odpowiednio 15 i 18 proc. przedsiębiorstw.

Stopniowo rośnie także znajomość i zainteresowanie nowoczesnymi narzędziami motywacyjnymi, do których należą karty przedpłacone. W 2010 roku 61 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zna takie rozwiązanie, czyli o 5 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W segmencie B2C ich znajomość potwierdziło 65 proc. firm, w B2B podobne zdanie wyraziło 58 proc. ankietowanych.

Pomiaru dokonano metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) w pracowni badawczej ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions. Badanie przeprowadzono w dniach 19.11-13.12.2010 roku na grupie ponad tysiąca firm. Odpowiedzi na pytania udzielali kierownicy działów marketingu i trade marketingu, managerowie produktu i dyrektorzy handlowi.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów