Budowa i utrzymywanie relacji z klientami najważniejsze dla działów marketingu i PR

Jednym z najważniejszych celów działów marketingu i PR w kończącym się roku była budowa i utrzymywanie relacji z klientami - wynika z badania PMR Research i ComPress.

km
km
Udostępnij artykuł:

W większości firm działania marketingowe i PR są ściśle powiązane z procesem sprzedaży i strategią sprzedażową, co widoczne jest m.in. w strukturze organizacyjnej firm. W 38% przedsiębiorstw działy marketingu i PR są włączone w dział sprzedaży. Nie są one skłonne do ewaluacji efektywności własnych działań - ponad 2/3 firm nie stosuje żadnych wskaźników efektywności.

Działy marketingu i PR najwięcej czasu poświęcają przede wszystkim na relacje z klientami, budowę wizerunku oraz tworzenie oferty firmy. Generowanie leadów sprzedażowych to cel, na który poświęca się średnio najmniej czasu. W 64% firm dział marketingu i PR wspiera sprzedaż głównie poprzez dostarczanie materiałów promocyjnych, takich jak ulotki, czy reklamy.

grafika

Respondentów poproszono również o ustosunkowanie się do czterech stwierdzeń dotyczących zadań marketingowych i PR w ich firmie. W większości firm działania marketingu i PR są elementem procesów sprzedażowych, a w ponad połowie działy marketingu i PR twierdzą, że współtworzą strategię sprzedaży. Starają się także pozyskać leady sprzedażowe (dotyczy to 66% przebadanych firm), choć jak się okazuje przeznaczają na to najmniej czasu.

grafika

W badaniu wyróżniono kilkanaście głównych obszarów działań marketingu i PR, a respondentów poproszono o wskazanie, które z nich są aktywnie realizowane w ich dziale. W ramach działań strategicznych, główny akcent położony jest na budowę i poszerzanie oferty firm, a także na tworzenie planu rozwoju firmy i wyznaczanie strategii marketingu i sprzedaży. Z kolei działania PR-owe to dla większości firm przede wszystkim bezpośredni kontakt z odbiorcami (eventy, targi, konferencje), na drugim miejscu jest PR w internecie, media relations i social media. W ramach działań z obszaru sprzedaży bardzo duży nacisk kładziony jest na relacje z klientami (wskazało je 93% respondentów).

Działy marketingu i PR bardzo rzadko korzystają ze wskaźników mierzących efektywność podejmowanych działań. Niemal taka sama ilość dużych i średnich firm (63% i 67%) deklaruje, że nie korzysta z żadnych kryteriów i opiera się tylko o własną ocenę. Tam, gdzie wskaźniki są stosowane, są to najczęściej wskaźniki sprzedaży - swoją ocenę opiera na nich prawie 1/3 dużych i średnich firm.

Jedno z najbardziej podstawowych narzędzi oceny efektywności działań marketingu, jakim jest benchmarking, jest słabo znany i rzadko stosowany przez polskie firmy - tylko 1/3 deklaruje, że z niego korzysta (spośród dużych firm - 37%, spośród średnich firm - 30%).

grafika

Badanie zostało przeprowadzone przez PMR Research wspólnie z ComPress na próbie 400 firm z sektora prywatnego, zatrudniających co najmniej 50 pracowników i prowadzących aktywne działania z zakresu marketingu i/lub PR.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów