Burda po cięciach i fuzji z Edipresse wyszła na plus. W internecie urosła o 25 proc.

Wydawnictwo Burda Media Polska w pierwszym roku kalendarzowym po przejęciu Edipresse i zamknięciu części tytułów, mimo spadku wpływów reklamowych osiągnęła 11,1 mln zł zysku netto. Firma zmniejszyła koszty operacyjne o 4 proc.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Burda po cięciach i fuzji z Edipresse wyszła na plus. W internecie urosła o 25 proc.

W ub.r. skonsolidowane przychody Burda Media Polska wyniosły 352,76 mln zł, po spadku o 0,4 proc. z 354,04 mln zł rok wcześniej (dane z 2022 roku są w ujęciu pro forma, uwzględniając całoroczne wyniki Edpresse Polska, którego przejęcie Burda sfinalizowała w maju 2022 roku).

Wpływy reklamowe grupy Burda Media Polska w ub.r. zmalały z 98,66 do 92,41 mln zł, te ze sprzedaży wyrobów - z 51,83 do 23,62 mln zł, natomiast ze sprzedaży towarów poszły w górę ze 191,93 do 222,54 mln zł, a ze sprzedaży określonej jako pozostała - z 9,86 do 15,14 mln zł.

W 2022 roku wydawnictwo znacząco zmniejszyło swoje portfolio prasowe. Na początku roku zamknęło wersje drukowane i serwisy internetowe magazynów „Focus”, „Focus Historia”, „Focus Coaching” i „Elle Man” oraz drukowany magazyn „Samo Zdrowie’, zaś pod koniec roku zrezygnowało z ponad 20 magazynów drukowanych, m.in. z segmentu poradnikowego, kulinarnego, real life stories czy ogrodniczego.

Firma zamknęła też swoje wydawnictwo książkowe: w połowie ub.r. sprzedała prawa do ponad 120 tytułów książkowych Wydawnictwu Kobiecemu z Białegostoku. Przychody z wydawania książek w ub.r. wyniosły jeszcze 10,6 mln zł, a koszty w tym zakresie 12 mln zł.

W internecie wpływy 25 proc. w górę

Z drugiej strony na wyniki wydawnictwa składa się przejęta w 2021 roku internetowa drogeria Cocolita.pl. - Warto przy tym zauważyć, że w 2023 roku przychody digital urosły o 25 proc., a z samej działalności e-commerce pochodzi już ponad 115 mln zł przychodów. Dlatego dziś Grupa Burda to nie tylko największa firma w obszarze lifestyle w Polsce, ale również dynamicznie rosnący gracz w segmencie beauty e-commerce, który w swoim portfolio posiada takie serwisy jak Wizaz.pl czy też e-drogerię Cocolita.pl - podkreśla Maciej Klepacki, CEO w Burda Media Polska.

- Spośród wszystkich tradycyjnych wydawców jesteśmy praktycznie jedynym podmiotem w Polsce, który w pełni i z sukcesem przeszedł transformację z wydawcy stricte prasowego do firmy multimedialnej, gdzie zdecydowana większość zysków pochodzi z biznesu digital & e-commerce - zaznacza.

grafika

Koszty operacyjne grupy Burda Media Polska wyniosły w ub.r. 335,02 mln zł, o 3,9 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym wartość sprzedanych towarów i materiałów wzrosła ze 152,02 do 178,98 mln zł.

Ograniczenie oferty prasy drukowanej widać zwłaszcza w kosztach zużycia materiałów i energii, które skurczyły się z 23,07 do 8,65 mln zł. Natomiast nakłady na usługi obce zmalały z 96,7 do 80,3 mln zł, na wynagrodzenia - z 54,96 do 42,63 mln zł, a te na ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia pracownicze zwiększyły się z 7,83 do 8,1 mln zł. W ub.r. firma średnio zatrudniała 344 osób, wobec 339 rok wcześniej.

Z kolei pozostałe koszty operacyjne poszły w dół z 17,7 mln zł (na co złożyło się m.in. 9 mln zł odpisów) do 2,34 mln zł.

Zysk netto po trzech latach strat

Wyniki rentowności firmy mocno się poprawiły: na poziomie EBITDA z 6,26 mln zł straty do 22,88 mln zł zysku, na operacyjnym - z 10,83 mln zł straty do 18,72 mln zł zysku, a na poziomie netto - z 17,81 mln zł straty do 11,14 mln zł zysku.

- Bardzo dobre wyniki finansowe Burdy w 2023 roku to efekt porządkowania biznesu i transformacji operacji w Polsce w ostatnich dwóch latach. Był to czas fuzji, budowy nowej organizacji, przeglądu portfolio mediowego, ale przede wszystkim podnoszenia efektywności prowadzonych operacji - wylicza Maciej Klepacki.

W ub.r. wydawnictwo osiągnęło zysk netto po trzech latach z ujemną rentownością. W 2021 roku przy 206,37 mln zł przychodów miało 8,57 mln zł straty netto, a rok wcześniej zanotowało 130,75 mln zł wpływów i 9,83 mln zł straty netto.

W ujęciu jednostkowym, obejmującym głównie tytuły prasowe i serwisy internetowe, przychody Burda Media Polska zmalały w ub.r. z 264,46 do 238,49 mln zł, natomiast wynik EBITDA poszedł w górę z 14,67 mln zł straty do 14,6 mln zł zysku, wynik operacyjny - z 19,9 mln zł straty do 10,55 mln zł zysku, a rentowność netto - z 17 mln zł straty do 12,16 mln zł zysku.

Zeszłoroczny zysk netto przeznaczono w całości na pokrycie wcześniejszych strat.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online