Sklepy Carrefoura w Polsce (nie licząc należących do firmy stacji paliwowych) w 2024 roku wypracowały 2,4 mld euro przychodów brutto. W ujęciu like-for-like, czyli w porównywalnej liczbie placówek, wpływy zmalały o równe 3 proc.
Przy czym licząc ze stacjami paliwowych firma wypracowała u nas wzrost przychodów brutto o 3,4 proc. Licząc zaś bez wpływu wahań kursów złotego do euro, nastąpił spadek o 1,8 proc.
To dla Carrefoura w Polsce kolejny spadkowy rok z rzędu. W 2023 roku sprzedaż porównywalna w sklepach tej sieci (bez stacji paliwowych) zmalała o 0,6 proc. do 2,325 mld euro. Z kolei sprzedaż w złotych zmniejszyła się o 1,8 proc.

W samym czwartym kwartale ub.r. sprzedaż porównywalna w sklepach Carrefoura w Polsce (bez stacji paliwowych) zmalała o 2,3 proc. W trzecim kwartale spadek wyniósł równe 3 proc., a w pierwszym półroczu – 3,3 proc.
Przyczyny? W sprawozdaniu Carrefoura za zeszły kwartał wskazano jedną: bardzo konkurencyjne otoczenie rynkowe.
Carrefour narzeka na wzrost konkurencji i płac
W całym 2024 roku koncern zanotował też spadek sprzedaży porównywalnej w sklepach na swoim rodzimym rynku francuskim (o 2,3 proc. do 43,96 mld euro), a na pozostałych rynkach europejskich wzrost nastąpił tylko w Rumunii (o 1,2 proc.)
W krajach europejskich poza Francją zysk operacyjny z działalności kontynuowanej poszedł w dół o 34 proc. do 397 mln euro. Jako przyczynę dla Polsce oprócz silnej konkurencji podano wysoki wzrost wynagrodzeń, podobne czynniki obniżyły rentowność w Hiszpanii, Włoszech i Rumunii.

Przychody na tych rynkach wyniosły w ub.r. 26,04 mld euro, malejąc w ujęciu porównywalnym r/r o 0,9 proc.
Carrefour zamknął jedną czwartą małych sklepów

Na koniec 2024 roku Carrefour miał w Polsce 783 sklepów, co wobec 841 rok wcześniej oznacza spadek o 6,9 proc. Liczba sklepów convenience poszła w dół z 585 do 531, a supermarketów – ze 154 do 159. Zamknięto też jedną placówkę w formacie soft discount (obecnie działa ich sześć), zaś hipermarketów tak jak przed rokiem firma ma 96.
Wiosną 2023 roku Carrefour Polska ogłosił zamknięcie sieci sklepów Galerie Alkoholi, która na koniec 2022 r. liczyła 43 placówki, a rok wcześniej – 49. Zapowiedział, że zwolni maksymalnie 165 pracowników.
Przyczyniło się to do spadku liczby sklepów convenience firmy z 672 do 585 i tych soft discount z 29 do 7. Zaś jej łączna liczba placówek zmniejszyła się z 928 do 841.
Na koniec 2021 roku Carrefour miał u nas 955 placówek (z czego 704 sklepów convenience), a rok wcześniej – 937 (w tym 687 convenience). Zatem w latach 2022-24 liczba jego sklepów convenience poszła w dół z 704 do 531, czyli o 24,6 proc.

Łączne przychody netto grupy Carrefour zwiększyły się w 2024 roku o 2,6 proc. do 85,44 mld euro, głównie dzięki wzrostom w Ameryce Południowej (przychody brutto podskoczyły tam o like-for-like o 38,1 proc., z czego w ogarniętej wysoką inflacją Argentynie – o 176 proc.).
Zysk operacyjny koncernu wzrósł z 1,75 do 1,85 mld euro, natomiast przy dużo wyższych niż przed rokiem kosztach finansowych i odcięciu zysku z zaniechanej działalności zysk netto poszedł w dół z 1,64 mld do 790 mln euro.











