W zeszłą środę Carrefour Polska zgłosił do Powiatowego Urzędu Pracy w Warszawie zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych. Zaznaczył, że obejmą one do 340 pracowników.
Firma dodała, że zaczęła konsultacje ze związkami zawodowymi w sprawie szczegółowych warunków zwolnień. Spodziewa się, że potrwają one do 18 lutego.
Dlaczego Carrefour Polska postanowił zmniejszyć zatrudnienie? Spółka opisała, że „podejmuje inicjatywy mające na celu dostosowanie swoich jednostek do aktualnej sytuacji wymagającego rynku dystrybucji żywności i presji na koszty działalności operacyjnej”.
Ilu pracowników i sklepów ma Carrefour Polska?
W 2023 roku Carrefour Polska zatrudniał średnio 9 935 osób, z czego 1 302 na stanowiskach kierowniczych, a 8 633 na pozostałych. Rok wcześniej pracowników w firmi było 10 886 (1 370 z funkcjami pracowniczymi, 9 516 pozostałych), a w 2021 roku – 11 383 (1 714 na stanowiskach pracowniczych, 9 66 pozostałych).

Ten spadek jest związany ze zmniejszeniem się liczby należących do spółki sklepów, zwłaszcza tych najmniejszych. Na koniec 2023 roku Carrefour Polska miał 841 placówek handlowych: 96 hipermarketów, 160 supermarketów Carrefour Market, Supeco i Rast oraz 585 sklepów convenience Carrefour Express i Globi.
W ciągu ostatnich dwóch lat liczba hipermarketów firmy zwiększyła się z 91 do 96, a superkarmetów było dokładnie tyle samo co na koniec 2021 r.. Za to liczba placówek Carrefour Express i Globi znacząco zmalała: na koniec 2021 roku było ich 655, a rok później 629.
Wiosną 2023 roku Carrefour Polska zdecydował się zamknąć sieci sklepów Galerie Alkoholi, która na koniec 2022 r. liczyła 43 placówki, a rok wcześniej – 49. Zapowiedział, że zwolni maksymalnie 165 pracowników.
Mniej na pensje w Carrefourze

Carrefour Polska w 2023 roku wypracował 9,66 mld zł przychodów sprzedażowych, o 1,6 proc. mniej niż przed rokiem, mimo że wpływy z najmu wzrosły ze 172,1 do 205,3 mln zł. Natomiast koszty operacyjne wzrosły o 1 proc., przy czym wydatki na wynagrodzenia zmniejszyły się z 695,2 do 684,2 mln zł.
Zysk operacyjny poszedł w dół z 352,7 do 96 mln zł, a zysk netto – z 276,6 do 104,8 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022











