W czwartek rano firma analityczna Ningi Research poinformowała, że zajęła tzw. krótką pozycję na akcjach CCC, czyli zainwestowała w nie wcześniej w taki sposób, że osiągnie zysk w przypadku znaczącego spadku kursu.
W obszernym raporcie wyraziła szereg zarzutów wobec wyników biznesowych grupy CCC. Zarzuciła jej przede wszystkim sztuczne zawyżanie przychodów sprzedażowych i rentowności, m.in. w efekcie "agresywnych sztuczek księgowych" oraz sprzedaży zapasów spółce MKRI, do której należy sieć sklepów odzieżowych Worlbox. Według Ningi Research spółka MKRI jest niewypłacalna.
Kurs akcji CCC na krótko mocno w dół
W efekcie akcje CCC na początku czwartkowej sesji mocno taniały. Przecena sięgała kilkunastu proc.: kurs z 154,1 zł na zamknięciu środowych notowań zmalał do 132 zł przed godz. 11.
Potem ujemna dynamika zmalała do ok. 5-6 proc.

CCC: raport zawiera nieprawdziwe informacje
Po godz. 11 CCC wydało oświadczenie, w którym zaprzeczyło tezom zawartym w raporcie Ningi Research. Firma zaznaczyła, że dementuje je "po szybkiej, wstępnej lekturze" dokumentu.
Według spółki publikacja raportu to "typowa sytuacja mocno skoordynowanych działań wspierających krótkie pozycje agresywnych inwestorów spekulacyjnych, mających otwarte krótkie pozycje na akcjach CCC, które być może są w tym momencie zamykane".
Firma wyjaśniła, na czym polega jej współpraca biznesowa ze spółką MKRI. "Bez wsparcia i umowy franczyzowej MKRI z CCC, spółka MKRI by zapewne upadła, jak to szczegółowo opisaliśmy we wniosku do UOKIK. Grupa zamierza przejąć pakiet kontrolny (czekamy tylko na zgodę UOKiK), a w międzyczasie współpracuje z tą spółką w oparciu o nasz brand (Worlbox) i szczegółową umowę franczyzową zabezpieczającą odpowiednio interesy CCC i bezpieczeństwo współpracy" – opisała.

Działania CCC dotyczące raportu Ningi Research mogą nie skończyć się na wydaniu oświadczenia. "Mając na uwadze powyższe, analizujemy podjęcie kroków prawnych w stosunku do autorów raportu w związku z rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji, które manipulują kursem akcji" – zaznaczyła firma.
Ile zarabia grupa CCC
Jesienią ub.r. CCC kupiło już 10 proc. udziałów MKRI. Zaznaczono, że do firmy należą dwie sieci sklepów z obuwiem, odzieżą i akcesoriami odzieżowymi: kaes oraz worldbox, a ta druga będzie rozwijana w modelu franczyzowym. Wówczas działało 150 placówek kaes.
Wiosną grupa CCC podała, że w całym 2025 roku planuje otworzyć 370 sklepów, z czego 165 sieci worldbox. W jej sklepach docelowo 75 proc. asortymentu mają stanowić marki licencyjne, 15 proc. – marki partnerskie, a 10 proc. – własne.











