Grupa CCC: 51 proc. wpływów z e-commerce, strata netto o 1 mld zł mniejsza

W zeszłym roku  finansowym, zakończonym w styczniu br., grupa CCC osiągnęła wzrost przychodów o 44m,7 proc. do 7,59 mld zł, a jej strata netto zmalała z 1,19 mld zł do 192,3 mln zł. Już 51 proc. wpływów firmy pochodziło z e-commerce.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa CCC: 51 proc. wpływów z e-commerce, strata netto o 1 mld zł mniejsza

Przychody z marki CCC (ze sprzedaży stacjonarnej i internetowej) zwiększyły się rok do roku o 37,3 proc. do 3,61 mld zł, a z eobuwia - o 41,3 proc. do 2,85 mld zł.

Wpływy Modivo poszły w górę z 240 do 540 mln zł, z DeeZee - z 69,8 do 108 mln zł, natomiast uruchomiona wiosną ub.r. sieć HalfPrice przyniosła 236,9 mln zł przychodów i 37,8 mln zł straty.

- W 2021 roku zrealizowaliśmy wiele strategicznych projektów, które wzmocniły naszą pozycję na rynku oraz pozwoliły zbudować fundamenty pod dalszy, intensywny rozwój. Stworzyliśmy koncept HalfPrice, który po zaledwie roku dostępny jest w ponad 60 lokalizacjach w 7 krajach, a w Polsce także online. Kontynuowaliśmy ekspansję modelu sprzedaży omnikanałowej - e-commerce CCC zadebiutował na kolejnych 5 rynkach, a nasze sklepy offline są dzisiaj wyposażone w  rozwiązania, takie jak tablety do zamówień online oraz esize.me pozwalające na odpowiednie dopasowanie rozmiaru obuwia - wylicza Marcin Czyczerski, prezes CCC.

CCC z 66 mln zł zysku

HalfPrice to jedyny pion biznesowy grupy CCC, który zakończył zeszły rok finansowy ze stratą. Wynik sieci CCC poszedł w górę z 299,3 mln zł straty do 66,4 mln zł zysku, zysk eobuwia - ze 184,5 do 230,8 mln zł, a zysk Modivo - z 5,5 do 46,3 mln zł.

- Dla naszych Klientów stworzyliśmy angażujący Klub CCC, którego atrybutami są wygoda, nowoczesność i coraz więcej nowych, modnych marek. Kontynuowaliśmy również inwestycje w logistykę poprzez rozbudowę centrów dystrybucyjnych i integrację zapasu sklepowego z e-commerce, zapewniając klientom jeszcze lepszą dostępność produktów - podkreśla.

grafika

Przychody grupy CCC w Polsce zwiększyły się o 46,7 proc. do 3,89 mld zł. Wpływy na innych rynkach w Europie Środkowo-Wschodniej poszły w górę o 50 proc. do 2,78 mld zł, a w Europie Zachodniej - o 49,5 proc. do 865,3 mln zł.

- Intensywny rozwój prowadziliśmy równolegle z zamknięciem działalności sieci stacjonarnej w regionie DACH, wzmocnieniem akcjonariatu Modivo S.A. oraz uzgodnieniem nowych, długofalowych warunków finansowania. W nowy rok obrotowy weszliśmy więc dobrze przygotowani do dalszych wzrostów i konsekwentnej realizacji naszej strategii biznesowej GO.25 - podkreśla Marcin Czyczerski.

grafika

Zysk sprzedażowy brutto grupy CCC zwiększyły się z 2,29 do 3,57 mld zł, a marża brutto - z 43,7 do 47,09 proc.

- Wyraźna poprawa marży, głównie w segmencie CCC, to przede wszystkim efekt nowej polityki cenowej i rabatowej. Istotnie zoptymalizowaliśmy także strukturę zapasu oraz jego poziom, redukując presję na śródsezonowe wyprzedaże. Dzięki zrealizowanym inwestycjom logistycznym poprawiliśmy także rotację towaru w sklepach, dzięki czemu więcej produktów sprzedajemy w cenach pierwszych - komentuje Kryspin Derejczyk, wiceprezes grupy CCC ds. finansowo-księgowych

Mniej sklepów CCC w Polsce

Liczba sklepów własnych grupy CCC zmalała w ciągu roku z 979 do 936, głównie w związku z wycofaniem się z Austrii (działało tam 51 placówek) i zmniejszeniem liczby sklepów w Polsce z 462 do 432.

Na koniec stycznia br. działało 61 sklepów HalfPrice, natomiast w ub.r. zamknięto ostatnie 14 placówek stacjonarnych Gino Rossi.

Z kolei liczba sklepów franczyzowych zmniejszyła się z 46 do 45.

grafika

51 proc. sprzedaży w internecie

Sprzedaż e-commerce’owa zapewniła w ub.r. 51 proc. przychodów grupy CCC. Utworzona pod koniec ub.r. grupa Modivo, obejmująca sieci eobuwie i Modivo, osiągnęła wzrost przychodów z 2,2 do 3,4 mld zł, marży brutto o 49 proc. do prawie 1,5 mld zł, zysku EBITDA o 39,3 proc. do 269,4 mln zł i zysku operacyjnego o 46,6 proc. do 207,6 mln zł.

- W 2021 r. konsekwentnie realizowaliśmy naszą strategię skoncentrowaną na potrzebach klienta i osiągnęliśmy wysokie wzrosty przychodów oraz zysków. Otworzyliśmy nowe centrum logistyczne w Bukareszcie, zapewniając szybkie dostawy w tej części Europy. Wzmocniliśmy obecność na arenie międzynarodowej, zyskując sympatię klientów na kolejnych rynkach zagranicznych. Aktualnie eobuwie.pl działa już w 19 krajach, a Modivo, nasz brand z modą w 13. Rozbudowaliśmy sieć sklepów stacjonarnych w kolejnych 4 miastach, m.in. w czeskiej Pradze - wylicza Damian Zapłata, od września ub.r. prezes firmy.

- Łącznie jesteśmy dostępni w 30 lokalizacjach, w których można w pełni doświadczyć omnichannelowego wymiaru zakupów oraz korzystać z usługi same day delivery. Jednocześnie firma rozpoczęła prace technologiczne nad nowymi, ważnymi projektami (platforma sklepowa, aplikacje mobilne, etc) - dodaje.

Koszty sklepów 16 proc. w górę

Wydatki grupy CCC dotyczące punktów handlowych zwiększyły się rok do roku o 16,3 proc. do 1,34 mld zł. Koszty pracownicze poszły w górę o 38,4 proc. do 485,4 mln zł, koszty najmu określone jako pozostałe - o 9,5 proc. do 202,7 mln zł, a nakłady na zużycie materiałów i energii - o 14,7 proc. do 63,9 mln zł.

Natomiast koszty usług obcych określonych jako pozostałe zwiększyły się o 26,6 proc. do 85,2 mln zł.

grafika

Pozostałe koszty sprzedaży grupy CCC zwiększyły się o 52,6 proc. do 1,9 mld zł, w sprawozdaniu zaznaczono, że wzrost nastąpił „w związku z rozwojem działalności digital, dodatkowo przyspieszonym przez pandemię COVID-19”.

Z kolei koszty ogólnego zarządu poszły w górę o 59,7 proc. do 393 mln zł.

Na koniec stycznia br. zadłużenie grupy CCC sięgało 2,46 mld zł (1,38 mld zł z kredytów, a 1,07 mld zł z obligacji), wobec 1,67 mld zł rok wcześniej. Równocześnie firma miała 941,1 mln zł środków pieniężnych (przed rokiem było to 458,7 mln zł), więc jej zadłużenie netto zwiększyło się rok do roku z 1,21 do 1,52 mld zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów