Ceny w sklepach coraz wyższe. Przed świętami drożeją słodycze i napoje

W listopadzie średnia cena podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych wzrosła o 3,6 proc. miesiąc do miesiąca i o 5,8 proc. w ujęciu rocznym — wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA. W zeszłym miesiącu najmocniej zdrożały napoje i słodycze — odpowiednio o 23 i 14 proc.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Ceny w sklepach coraz wyższe. Przed świętami drożeją słodycze i napoje
fot. Shutterstock.com

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w listopadzie br. średnia cena koszyka zakupowego z najpopularniejszymi artykułami codziennego użytku wzrosła o 10,59 zł do prawie trzystu złotych.

Wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach, a w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w październiku br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (33,27 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Carrefour (7,71 proc.).

grafika

Presja inflacyjne odczuwalna w handlu

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w listopadzie 2024 r. była wyższa aż o 81,12 zł niż w 2023 r., tj. o 36 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w czterech sieciach, m.in.: Carrefour (5,13  proc.), E.Leclerc  (3,11 proc.) czy Makro Cash & Carry (3,03 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 5,81 proc. z 283,14 zł w listopadzie 2023 r. do 299,58 zł w listopadzie 2024 r.

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w listopadzie 2024 r. wyniosła 159,70 zł i jest ona o 9,30 zł niższa niż w październiku br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w listopadzie 2024 r. była wyższa o 16,18 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2024 r. droższy o 1,14 proc. niż w 2023 r.

- Listopadowy wzrost cen koszyka zakupowego o 5,8 proc. rok do roku pokazuje, że presja inflacyjna wciąż istotnie wpływa na kwoty, które konsumenci widzą na paragonach. Największe podwyżki w kategoriach takich jak napoje i słodycze odzwierciedlają rosnące koszty surowców i transportu. Jednocześnie różnica niemal 160 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wskazuje, że sieci handlowe mają szerokie pole manewru w kształtowaniu poziomów cen wybranych produktów. Konsumenci, którym zależy na oszczędnych zakupach, muszą bardzo sprawnie poruszać się w świecie ofert i promocji, a tych nie brakuje tuż przed świętami. Sieci sklepów prowadzą wiele działań, aby sprostać oczekiwaniom klientów w zmieniających się warunkach rynkowych – mówi Kamil Kruk, client service & analysis director ASM SFA.

Netto najdroższe, Auchan najtańszy w listopadzie 

Z listopadowego badania wynika, że najniższe ceny miał Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 247,56 zł. To wzrost o 17,47 zł, czyli o 7,60  proc. więcej niż najtańszy koszyk w październiku br., kiedy liderem był Lidl.

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w listopadzie 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 349,23 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach - 282,16 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 368,98 zł. Natomiast najtańsze zakupy (299,58 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.

grafika

Tańsze tylko produkty tłuszczowe oraz chemia domowa i kosmetyki

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w listopadzie 2024 r. względem 2023 roku podrożało 8 na 10 analizowanych kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo.

W ujęciu rok do roku potaniały następujące kategorie: produkty tłuszczowe (1,11  proc.) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,70 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W listopadzie br. wzrost ten wyniósł 22,94 proc. wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (w listopadzie 2024 r. taniej o 0,70  proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025