Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 4,9 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,1 proc. Ekonomiści prognozują, że w kolejnych miesiącach wskaźnik inflacji będzie kształtował się na poziomie 5 proc. a swój szczyt osiągnie w pierwszych miesiącach 2025 r.
Sklepy podnoszą ceny. Gdzie najdrożej, gdzie najtaniej
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 25,07 zł czyli 8,82 proc. i wyniosła 309,27 zł.
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego w ujęciu procentowym miał miejsce w sieci Lidl (71,05 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (1,16 proc.).

Największy wzrost ceny koszyka zanotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena koszyka we wrześniu 2024 r. była wyższa aż o 109,10 zł niż w 2023 r., czyli o 50,31 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to: Makro Cash & Carry (2,55 proc.), E.Leclerc (2,41 proc.) czy Carrefour (2,19 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 8,50 proc. z 285,05 zł we wrześniu 2023 r. do 309,27 zł we wrześniu 2024 r.
– Inflacja nie powiedziała ostatniego słowa. I jest to bardzo widoczne w najnowszej analizie ASM Sales Force Agency. Z naszego badania wynika, że na początku jesieni klienci robiący zakupy w największych sieciach handlowych znów muszą głębiej sięgnąć do kieszeni. Średnia cena koszyka zakupowego ponownie przekroczyła granicę 300 złotych. Przed nami okres stopniowego wzrostu cen, ekonomiści spodziewają się ponownie wyższej inflacji i klienci muszą być na to gotowi. Choć sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową to już widzimy, że będą mieć tu ograniczone możliwości i na przełomie roku ceny będą znowu wyższe niż przed rokiem – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.

Najtańsze zakupy w sklepach typu Cash & Carry
Z wrześniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 280,27 zł. To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash & Carry) i 7,70 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2024 r. odnotowano w sieci Polomarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,30 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 362,68 zł. Natomiast najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach oferujących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Drożeją napoje, słodycze
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo.

W ujęciu rok do roku potaniały jedynie produkty tłuszczowe (5,15 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. We wrześniu br. wzrost ten wyniósł 19,37 proc. wobec 2023 r. jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (we wrześniu 2024 r. drożej o 2,86 proc.). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2024 r. taniej o 0,40 proc.).










