Nowe dane o cenach w sklepach. Drożyzna zawitała do znanej sieci

Ceny podstawowych produktów spożywczych po raz pierwszy od dłuższego czasu nieznacznie spadły. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w czerwcu 2024 roku średnia cena koszyka spadła o nieco ponad złotówkę (0,35 proc.) zarówno w skali miesiąca jak i w porównaniu z poprzednim rokiem. Drożej zrobiło się w Lidlu, który miesiącami utrzymywał się w czołówce najtańszych sieci handlowych.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Nowe dane o cenach w sklepach. Drożyzna zawitała do znanej sieci
fot. Shutterstock.com

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w czerwcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku obniżyła się o 1,05 zł i wyniosła 296,36 zł. Spadek cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w maju br.

Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (4,46 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Auchan (5,50 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 6 na 13 analizowane sieci.

Drożej w Lidlu

Największy wzrost cen koszyka odnotowano ponownie w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2024 r. była wyższa o 67,10 zł niż w 2023 r., tj. o 26,61 proc.

Spadek cen zaobserwowano w 7 sklepach, były to m.in. Netto (5,28 proc.), E.Leclerc (4,88 proc.) czy Auchan (3,88 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego spadła rok do roku o 0,35 proc. z 297,40 zł w czerwcu 2023 r. do 296,36 zł w czerwcu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 r. wyniosła 154,16 zł i jest ona o 5,65 zł wyższa niż w maju br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2024 r. była niższa o 9,58 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2024 r. tańszy o 3,09  proc. niż w 2023 r.

Raport Koszyk Cen ASM Sales Force Agency

– Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca jak i do wskaźników przed rokiem. Klienci sklepów we własnych portfelach odczuli, że inflacja rośnie na niższym niż dotąd poziomie. Tradycyjnie, co jest charakterystyczne dla miesięcy letnich, drożały napoje, piwo, rosły także ceny produktów sypkich. W najbliższych tygodniach handlowcy nadal będą prowadzić letnie promocje na wybrane grupy produktów. Trzeba się jednak spodziewać, że z powodu wielu upalnych, letnich dni, ceny takich produktów jak napoje będą utrzymywać się na wyższym poziomie – komentuje wyniki raportu Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.

Najtaniej znów w Auchan

Z czerwcowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen nadal utrzymuje Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 231,91 zł. To spadek o 13,49 zł, czyli o 5,50 proc. mniej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 30,22 zł (Biedronka) i 57,50 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w czerwcu 2024 r. odnotowano w sieci Lidl, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 319,22 zł.

Raport Koszyk Cen ASM Sales Force Agency

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach - 281,25 zł.  Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 352,30 zł. Natomiast najtańsze zakupy 
(296,36 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]