Chanel: Sektor produktów luksusowych będzie odczuwał kryzys przez co najmniej dwa lata

Przez dwa lata, jeśli nie dłużej, przemysł dóbr luksusowych będzie odczuwał skutki kryzysu związanego z koronawirusem - uważa dyrektor finansowy Chanel. Przyznaje, że pandemia wpłynie "znacząco" na dochody i zysk francuskiego domu mody w tym roku. Firma zapowiada jednak, że nie będzie przez internet sprzedawać "mody, zegarków ani biżuterii".

Beata Czuma
Beata Czuma
Udostępnij artykuł:

Francuski dom mody Chanel, znany z tweedowych żakietów i kostiumów, pikowanych torebek oraz perfum nr 5, jest jedną z największych luksusowych marek na świecie obok LVMH (Moët Hennessy – Louis Vuitton).

Dyrektor finansowy Chanel, Philippe Blondiaux, powiedział agencji Reuters, że następne 12-18 miesięcy będzie "szczególnie trudne dla firmy". Dodał, że co prawda widać silne ożywienie w krajach, w których sklepy Chanel zostały ponownie otwarte, jednak francuski dom mody może nie odrobić strat z powodu drastycznego ograniczenia podróży międzynarodowych.

- Przewidujemy, że otoczenie zewnętrzne będzie miało negatywny wpływ na sektor luksusowy przez co najmniej 18–24 miesięcy - powiedział Philippe Blondiaux. Tuż przed tym Chanel ogłosiło, że grupa odnotowała w 2019 r. wzrost sprzedaży o 13 proc.

Podobnie jak inne marki odzieżowe, Chanel musiał zamknąć we wszystkich krajach swoje sklepy i zakłady produkcyjne, gdy koronawirus pojawił się na kluczowym rynku dla tego sektora w Chinach, a następnie rozprzestrzenił się na resztę świata.

Sprzedaż sektora towarów luksusowych spadnie o 35 proc.

Około 85 proc. sklepów Chanel znowu działa, a Blondiaux powiedział, że w ostatnich tygodniach firma odnotowała wzrost sprzedaży w Chinach o ponad 100 proc. Dodał, że klienci wracają do sklepów w Paryżu, Mediolanie i Berlinie.

- Chociaż to bardzo dobre wyniki, jednak z lokalną klientelą będą niewystarczające, aby zrekompensować brak międzynarodowego biznesu, zagranicznych gości oraz fakt, że nasza działalność wolnocłowa jest nadal w bardzo dużym stopniu zamknięta - podkreślił dyrektor finansowy francuskiego domu mody.

Amerykańska firma konsultingowa Bain twierdzi, że sektor towarów luksusowych o wartości 310 miliardów dolarów może odnotować spadek sprzedaży nawet o 35 proc. w tym roku.

Chanel zapewnia, że nadal spodziewa się w tym roku zysków, ale zmniejsza wydatki na reklamę i promocję o ponad jedną czwartą, ogranicza produkcję i anulowała niektóre pokazy mody w tym roku lub zaplanowała je jako transmisję online. Tylko dwa pokazy nowych kolekcji odbędą się w 2020 r. z udziałem publiczności.

Jak poinformował szef finansów francuskiego koncernu, Chanel rezygnuje także z wypłaty dywidendy w tym roku. W dużej mierze przypada ona właścicielom Chanel, braciom Alainowi i Gerardowi Wertheimerom. Są wnukami Pierre'a Wertheimera, który był partnerem biznesowym projektantki Coco Chanel.

Blondiaux dodał, że firma nie planuje żadnych zmian własnościowych ani w kierownictwie, a Alain Wertheimer, 71-letni dyrektor generalny grupy jest w „świetnej formie”.

"Nie będziemy przez internet sprzedawać mody"

Chanel od dawna odstaje od konkurentów przechodzących na sprzedaż online. Francuski dom mody twierdzi, że jego klienci wolą bardziej ekskluzywne i przyjazne podejście, jakie może zapewnić tylko luksusowy sklep.

- Bez względu na kryzys, nie zamierzamy sprzedawać przez internet mody, zegarków ani biżuterii - powiedział Blondiaux.

Chanel sprzedaje online tylko kosmetyki, perfumy i drobne akcesoria. Szef finansów przyznał, że sprzedaż e-commerce w tych obszarach wzrosła o 60 proc. w tym roku w stosunku do 2019 r.

Zdaniem Blondiaux, przejście od doświadczonego dyrektora kreatywnego Karla Lagerfelda, który zmarł w lutym ubiegłego roku, do jego zastępczyni Virginie Viard, przebiegło „gładko i skutecznie”. Kolekcja Wiosna 2020 ready-to-wear, zaprojektowana przez Viard, odnotowała wzrost sprzedaży o 28 proc. w stosunku do analogicznej kolekcji z 2018 r. Została ona zaprezentowana 1 października 2019 r. w Grand Palais w Paryżu.

Beata Czuma
Autor artykułu:
Beata Czuma
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online