Czy ChatGPT daje ruch na stronach mediów? Wydawcy są zgodni

Popularne chatboty, bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji szturmem, zdobywają kolejnych użytkowników. Piszą o nich też mniejsze i większe portale. Ale czy sami wydawcy w jakimkolwiek stopniu korzystają z ruchu ze stron chatbotów? Ich oceny są jednoznaczne.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Czy ChatGPT daje ruch na stronach mediów? Wydawcy są zgodni
fot. Shutterstock.com

Prawdziwy szał na boty generatywnej sztucznej inteligencji wybuchł w listopadzie 2022 roku, wraz z nadejściem pierwszej generacji ChataGPT. Narzędzie stworzone przez OpenAI szybko zdobyło gigantyczną popularność – zaledwie pięć dni potrzebowało na zdobycie pierwszego miliona użytkowników. Netflixowi ten wyczyn zajął 41 miesięcy, Facebookowi – 10, a Instagramowi – 2,5.

Podczas grudniowego eventu „The New York Times” CEO Open AI Sam Altman pochwalił się, że każdego dnia na całym świecie z ChataGPT korzysta 300 milionów ludzi, którzy kierują miliard zapytań.

Oparty na architekturze GPT (Generative Pre-trained Transformer) chatbot wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania tekstów, odpowiadania na pytania użytkowników, jest też pomocny w  programowaniu, analizie danych czy tłumaczeniach, Podobne funkcje oferują konkurencyjne chatboty, jak Gemini Google.

Z ChataGPT na stronę www

Chatboty w odpowiedziach na pytania użytkowników posługują się dostępnymi w sieci artykułami, linkami do stron www. Niedawno przedsiębiorca Michał Sadowski, założyciel Brand24 pochwalił się publicznie, że około 10 tysicy osób dowiedziało się już o usługach jego firmy dzięki ChatowiGPT.

"Kolejny klient właśnie powiedział, że trafił do nas po poleceniu przez ChataGPT. Staje się on jednym z najbardziej wartościowych źródeł naszego ruchu" – napisał na LinkedIn Sadowski.

Teoretycznie, podobnie jak dla biznesu, tak i dla mediów ChatGPT może być źródłem ruchu w witrynach – model w odpowiedziach zwraca bowiem linki do stron źródłowych.

Portal Wirtualnemedia.pl zapytał wydawców, jak to wygląda w praktyce – czy boty AI przynoszą im ruch?

Oceny wydają się jednoznacznie – boty typu ChatGPT nie są żadnym istotnym źródłem ruchu na stronach portali internetowych. 

Ruch z narzędzi/usług AI to dziś znikomy ułamek całości – mówi nam Paulina Gumowska, dyrektorka wydawnicza Grupy PTWP, której portale miesięcznie osiągają prawie 24 mln UU (za Google Analytics). W ocenie ekspertki, nie należy w tym roku spodziewać się w tym zakresie większych zmian na korzyść mediów.

– Monitorujemy trendy i zmiany w tym zakresie. Analizujemy również szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji czy potencjału dużych modeli językowych w mediach. Łączymy wydawanie portali z organizacją kongresów i konferencji i w przypadku eventów AI ma szersze zastosowanie – wskazuje Paulina Gumowska.

W Interii także boty AI ruchu nie przynoszą. – Badamy i testujemy możliwości generatorów treści AI także pod względem pozyskiwania ruchu. Obecnie nie są dla nas znaczącym źródłem zasięgu – twierdzi Paweł Baryś, specjalista PR Grupy Polsat-Interia.

Marcin Bartnicki, dyrektor transformacji produktu wydawniczego w Wirtualnej Polsce podziela spostrzeżenia konkurentów: – W tej chwili narzędzia takie jak ChatGPT, Gemini czy inne podobne rozwiązania nie stanowią istotnego źródła ruchu dla witryn WP. Ich wpływ na generowanie ruchu jest minimalny i nie spodziewamy się, żeby sytuacja znacząco się zmieniła w 2025 roku. Prognozowanie na kolejne lata jest trudne, szczególnie w kontekście tak dynamicznie rozwijającej się technologii.

Ekspert w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zadaje jeszcze jedno pytanie – czy i w jakim stopniu aktywność użytkowników przenosi się z mediów do narzędzi typu ChatGPT.

– Na razie nie obserwujemy, aby miało to istotny wpływ na zasięgi dużych portali. Niemniej jednak, w miarę rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji, może się to zmienić. Z tego powodu kluczowe staje się analizowanie, jak te narzędzia mogą zostać włączone do strategii mediów w sposób, który umożliwi maksymalne wykorzystanie ich możliwości.

Warto zaznaczyć, że narzędzia AI dla mediów mogą w dającej przewidzieć się przyszłości czymś odwrotnym niż źródło ruchu. Jak wykazało bowiem śledztwo portalu Nieman Lab z czerwca ubiegłego roku, mimo podpisania umowy na wykorzystywanie treści dziennikarskich między OpenAI a właścicielem Business Insidera, należący do OpenAI chatbot odsyłał użytkowników do nieistniejących stron  zamiast do artykułów branżowego portalu.

Śledztwo przeprowadzone przez Nieman Lab ujawniło, że podobny problem ChatGPT ma nie tylko z BI, ale i z The Times, Le Monde, Associated Press, The Wall Street Journal, The Times, El Pais, Vox, The Verge, The Atlantic czy Politico.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"