Chomikuj.pl bez 2 mln użytkowników traci odsłony i czas. Przez Google, VoD i streaming?

W ostatnich miesiącach Chomikuj.pl odwiedzało ok. 5 mln internautów miesięcznie, wykonując ok. 100 mln odsłon, podczas gdy w szczytowym okresie popularności serwis miał ok. 7 mln użytkowników i nawet 200 mln odsłon. - Być może część spadków odwiedzalności naszego serwisu powoduje mniejszy ruch z wyszukiwarki Google - przyznaje rzecznik Chomikuj.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Chomikuj.pl bez 2 mln użytkowników traci odsłony i czas. Przez Google, VoD i streaming?

W październiku br. Chomikuj.pl odwiedziło 5,12 mln internautów (real users), którzy wykonali w serwisie 108,3 mln odsłon, a każdy spędził w nim średnio 25:38 minuty. Jest to o 1,67 mln użytkowników i 34,8 mln odsłon mniej niż rok wcześniej (spadek o 24,6 i 24,3 proc.), podczas gdy średni czas przypadający na użytkownika zmalał o 2:03 minuty (czyli o 7,4 proc.) - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Podobne wyniki odwiedzalności serwis osiągnął w trzech wcześniejszych miesiącach. W lipcu i sierpniu br. miał poniżej 5 mln użytkowników - po raz pierwszy od sierpnia 2011 roku, a w lipcu dodatkowo zanotował poniżej 100 mln odsłon - po raz pierwszy od kilku lat.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-pazdzierniku-2014-roku ##

Tymczasem od jesieni 2012 roku do wiosny br. Chomikuj.pl miało ponad 6 mln użytkowników miesięcznie (z wyjątkiem lipca ub.r.), a w najlepszych miesiącach (kwiecień ub.r., przełom ub. i br.) przekraczało lub zbliżało się do 7 mln. Od listopada 2012 roku do stycznia ub.r. w serwisie wykonano po ponad 200 mln odsłon miesięcznie, natomiast rok później było to już tylko 148-152 mln.

W 2012 i 2013 roku Chomikuj.pl odwiedzało zazwyczaj ponad 30 proc. wszystkich polskich internautów (rekordowe 35,2 proc. było w kwietniu ub.r.), natomiast w lutym i marcu br. - poniżej 30 proc., od kwietnia do czerwca - 26 proc., a od lipca do października - 22-24 proc.

Jednocześnie systematycznie malał średni czas spędzany w serwisie przez internautów. W 2012 roku wynosił od 32 do 41 minut miesięcznie, a w styczniu ub.r. wzrósł do rekordowych 44:45 minuty. Potem jednak spadł poniżej 30 minut: od maja ub.r. do stycznia br. wynosił 27-29 minut, a od lutego do października br. - 23-25 minut.

Jak analizowaliśmy w maju br., dwie trzecie użytkowników Chomikuj.pl ma wykształcenie średnie lub wyższe, ponad połowa jest w wieku od 15 do 34 lat, a 60 proc. mieszka w miastach (zobacz szczegóły).

Według przedstawicieli Chomikuj.pl spadek odwiedzalności serwisu ma charakter głównie sezonowy. - Na przykład okres wakacyjny zawsze wiąże się z mniejszą częstotliwością korzystania z naszego serwisu, a od września notujemy wzrosty - przekonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Rafał Skwiot, rzecznik prasowy Chomikuj. - Trzon osób korzystających z Chomikuj.pl utrzymuje się na takim samym poziomie od dawna i oscyluje w granicach 5 mln realnych użytkowników - dodaje.

Skwiot przyznaje natomiast, że są miesiące, w których serwis notuje mniejszy ruch z wyszukiwarki Google. - Jednak priorytetowi są dla nas użytkownicy, którzy do Chomikuj.pl trafiają bezpośrednio. To oni posiadają w serwisie swoje konta i regularnie wykorzystują jego narzędzia - zaznacza.

Serwisom takim jak Chomikuj.pl coraz trudniej jest funkcjonować w wyszukiwarce Google, ponieważ stara się ona eksponować treści unikalne, popularne na portalach społecznościowych (m.in. tego dotyczyła ostatnia zmiana jej algorytmu określana jako Pingwin 3.0 - przeczytaj o niej więcej), a ponadto usuwa wiele linków prowadzących do materiałów udostępnianych nielegalnie.

- Mniejsza liczba odsłon i czas, który użytkownicy spędzają w naszym serwisie jest wypadkową nieznacznie mniejszej liczby użytkowników. W naszych działaniach skupiamy się jednak przede wszystkim na tym, aby dostosowywać naszą platformę do potrzeb tych, którzy już nam zaufali, tzn. stale korzystają z naszych narzędzi - podkreśla rzecznik serwisu.

Chomikuj.pl nie podaje, jak zmieniła się liczba plików dodawanych i udostępnianych w serwisie. - Natomiast liczba zakładanych i aktywnych kont utrzymuje się na podobnym poziomie. Wahania wynikają głównie z tzw. sezonowości - opisuje Rafał Skwiot.

Serwis blokuje 1-2 proc. publikowanych z nim plików i związanych z nimi kont po sygnałach od właścicieli praw do udostępnianych w ten sposób treści. Odsetek blokowanych materiałów utrzymuje się na stałym poziomie.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/allegro-z-gg-i-wikipedia-w-dol-interia-wyprzedzila-gazete-pl-megapanel-z-pazdziernika ##

Z czego jeszcze może wynikać tak duży spadek Chomikuj.pl? Wydaje się, że w związku z rozwojem serwisów VoD (zarówno legalnych, jak i pirackich) oraz muzycznych serwisów streamingowych Chomikuj nie jest już tak ważnym źródłem treści multimedialnych dla internautów. Zwłaszcza że w tym serwisie trzeba je pobierać na dysk, a za darmo jest dostępne tylko 50 MB transferu tygodniowo.

Tymczasem starsze filmy, seriale i większość programów telewizyjnych jest do obejrzenia za darmo w serwisach VoD należących do czołowych wydawców internetowych i nadawców tv (zobacz szczegółowe zestawienie takich witryn). Nawet nobliwe wytwórnie filmowe Kadr i Tor w połowie ub.r. udostępniły kilkadziesiąt znanych filmów sprzed lat na YouTubie (więcej na ten temat), gdzie również działają popularne kanały wielu wytwórni i wykonawców muzycznych. Spora część z nich udostępnia nie tylko teledyski i nagrania z koncertów, lecz także wszystkie piosenki z albumów (zwłaszcza tych starszych). W piątce najpopularniejszych polskich kanałów youtube’owych są cztery konta wytwórni muzycznych: Prosto (608 mln wyświetleń materiałów), Step Records (394 mln), UrbanRec (353 mln) i MyMusic Group (341 mln).

Ponadto internauci często oglądają filmy i seriale w serwisach VoD udostępniających je nielegalnie. Według firmy PwC, opierającej się na danych Megapanlu PBI/Gemius, takie witryny odwiedza 30 proc. polskich użytkowników sieci, w efekcie czego w ub.r. zarobiły one z reklam 51 mln zł, a w I połowie br. - 32 mln zł (przeczytaj więcej na ten temat). Jak analizowaliśmy w sierpniu br., z dziesięciu czołowych serwisów VoD (legalnych i pirackich) miesięcznie korzysta łącznie 8-9 mln polskich internautów (zobacz szczegóły).

W 2012 i 2013 roku ruszyły w Polsce zagraniczne usługi (serwisy i aplikacje mobilne) streamingu muzyki: Spotify, Deezer, WiMP i Rdio. Desktopową wersję Spotify odwiedza miesięcznie mniej więcej 500 tys. polskich użytkowników, a w przypadku Deezera - 200-300 tys. (zobacz szczegółowe dane).

Chomikuj.pl przybyło też konkurentów wśród dysków internetowych. Wiele z takich usług pozwala nie tylko dzielić się plikami, lecz także edytować je wspólnie z innymi użytkownikami.

Jednocześnie Chomikuj.pl jest kolejną polską usługą o charakterze społecznościowym, która traci pozycję rynkową na rzecz m.in. globalnych konkurentów. W ostatnich latach duże spadki odwiedzalności zanotowały serwis NK.pl (zobacz szczegóły) i komunikator GG (więcej na ten temat), przede wszystkim wskutek ekspansji Facebooka. Z kolei Wrzuta.pl została zdominowana przez YouTube, a Blip.pl (zamknięty w połowie ub.r.), Flaker.pl i Pinger.pl - przez Twittera.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"