W październiku br. Chomikuj.pl odwiedziło 5,12 mln internautów (real users), którzy wykonali w serwisie 108,3 mln odsłon, a każdy spędził w nim średnio 25:38 minuty. Jest to o 1,67 mln użytkowników i 34,8 mln odsłon mniej niż rok wcześniej (spadek o 24,6 i 24,3 proc.), podczas gdy średni czas przypadający na użytkownika zmalał o 2:03 minuty (czyli o 7,4 proc.) - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Podobne wyniki odwiedzalności serwis osiągnął w trzech wcześniejszych miesiącach. W lipcu i sierpniu br. miał poniżej 5 mln użytkowników - po raz pierwszy od sierpnia 2011 roku, a w lipcu dodatkowo zanotował poniżej 100 mln odsłon - po raz pierwszy od kilku lat.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-pazdzierniku-2014-roku ##

Tymczasem od jesieni 2012 roku do wiosny br. Chomikuj.pl miało ponad 6 mln użytkowników miesięcznie (z wyjątkiem lipca ub.r.), a w najlepszych miesiącach (kwiecień ub.r., przełom ub. i br.) przekraczało lub zbliżało się do 7 mln. Od listopada 2012 roku do stycznia ub.r. w serwisie wykonano po ponad 200 mln odsłon miesięcznie, natomiast rok później było to już tylko 148-152 mln.
W 2012 i 2013 roku Chomikuj.pl odwiedzało zazwyczaj ponad 30 proc. wszystkich polskich internautów (rekordowe 35,2 proc. było w kwietniu ub.r.), natomiast w lutym i marcu br. - poniżej 30 proc., od kwietnia do czerwca - 26 proc., a od lipca do października - 22-24 proc.
Jednocześnie systematycznie malał średni czas spędzany w serwisie przez internautów. W 2012 roku wynosił od 32 do 41 minut miesięcznie, a w styczniu ub.r. wzrósł do rekordowych 44:45 minuty. Potem jednak spadł poniżej 30 minut: od maja ub.r. do stycznia br. wynosił 27-29 minut, a od lutego do października br. - 23-25 minut.

Jak analizowaliśmy w maju br., dwie trzecie użytkowników Chomikuj.pl ma wykształcenie średnie lub wyższe, ponad połowa jest w wieku od 15 do 34 lat, a 60 proc. mieszka w miastach (zobacz szczegóły).
Według przedstawicieli Chomikuj.pl spadek odwiedzalności serwisu ma charakter głównie sezonowy. - Na przykład okres wakacyjny zawsze wiąże się z mniejszą częstotliwością korzystania z naszego serwisu, a od września notujemy wzrosty - przekonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Rafał Skwiot, rzecznik prasowy Chomikuj. - Trzon osób korzystających z Chomikuj.pl utrzymuje się na takim samym poziomie od dawna i oscyluje w granicach 5 mln realnych użytkowników - dodaje.
Skwiot przyznaje natomiast, że są miesiące, w których serwis notuje mniejszy ruch z wyszukiwarki Google. - Jednak priorytetowi są dla nas użytkownicy, którzy do Chomikuj.pl trafiają bezpośrednio. To oni posiadają w serwisie swoje konta i regularnie wykorzystują jego narzędzia - zaznacza.

Serwisom takim jak Chomikuj.pl coraz trudniej jest funkcjonować w wyszukiwarce Google, ponieważ stara się ona eksponować treści unikalne, popularne na portalach społecznościowych (m.in. tego dotyczyła ostatnia zmiana jej algorytmu określana jako Pingwin 3.0 - przeczytaj o niej więcej), a ponadto usuwa wiele linków prowadzących do materiałów udostępnianych nielegalnie.
- Mniejsza liczba odsłon i czas, który użytkownicy spędzają w naszym serwisie jest wypadkową nieznacznie mniejszej liczby użytkowników. W naszych działaniach skupiamy się jednak przede wszystkim na tym, aby dostosowywać naszą platformę do potrzeb tych, którzy już nam zaufali, tzn. stale korzystają z naszych narzędzi - podkreśla rzecznik serwisu.
Chomikuj.pl nie podaje, jak zmieniła się liczba plików dodawanych i udostępnianych w serwisie. - Natomiast liczba zakładanych i aktywnych kont utrzymuje się na podobnym poziomie. Wahania wynikają głównie z tzw. sezonowości - opisuje Rafał Skwiot.

Serwis blokuje 1-2 proc. publikowanych z nim plików i związanych z nimi kont po sygnałach od właścicieli praw do udostępnianych w ten sposób treści. Odsetek blokowanych materiałów utrzymuje się na stałym poziomie.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/allegro-z-gg-i-wikipedia-w-dol-interia-wyprzedzila-gazete-pl-megapanel-z-pazdziernika ##
Z czego jeszcze może wynikać tak duży spadek Chomikuj.pl? Wydaje się, że w związku z rozwojem serwisów VoD (zarówno legalnych, jak i pirackich) oraz muzycznych serwisów streamingowych Chomikuj nie jest już tak ważnym źródłem treści multimedialnych dla internautów. Zwłaszcza że w tym serwisie trzeba je pobierać na dysk, a za darmo jest dostępne tylko 50 MB transferu tygodniowo.
Tymczasem starsze filmy, seriale i większość programów telewizyjnych jest do obejrzenia za darmo w serwisach VoD należących do czołowych wydawców internetowych i nadawców tv (zobacz szczegółowe zestawienie takich witryn). Nawet nobliwe wytwórnie filmowe Kadr i Tor w połowie ub.r. udostępniły kilkadziesiąt znanych filmów sprzed lat na YouTubie (więcej na ten temat), gdzie również działają popularne kanały wielu wytwórni i wykonawców muzycznych. Spora część z nich udostępnia nie tylko teledyski i nagrania z koncertów, lecz także wszystkie piosenki z albumów (zwłaszcza tych starszych). W piątce najpopularniejszych polskich kanałów youtube’owych są cztery konta wytwórni muzycznych: Prosto (608 mln wyświetleń materiałów), Step Records (394 mln), UrbanRec (353 mln) i MyMusic Group (341 mln).

Ponadto internauci często oglądają filmy i seriale w serwisach VoD udostępniających je nielegalnie. Według firmy PwC, opierającej się na danych Megapanlu PBI/Gemius, takie witryny odwiedza 30 proc. polskich użytkowników sieci, w efekcie czego w ub.r. zarobiły one z reklam 51 mln zł, a w I połowie br. - 32 mln zł (przeczytaj więcej na ten temat). Jak analizowaliśmy w sierpniu br., z dziesięciu czołowych serwisów VoD (legalnych i pirackich) miesięcznie korzysta łącznie 8-9 mln polskich internautów (zobacz szczegóły).
W 2012 i 2013 roku ruszyły w Polsce zagraniczne usługi (serwisy i aplikacje mobilne) streamingu muzyki: Spotify, Deezer, WiMP i Rdio. Desktopową wersję Spotify odwiedza miesięcznie mniej więcej 500 tys. polskich użytkowników, a w przypadku Deezera - 200-300 tys. (zobacz szczegółowe dane).

Chomikuj.pl przybyło też konkurentów wśród dysków internetowych. Wiele z takich usług pozwala nie tylko dzielić się plikami, lecz także edytować je wspólnie z innymi użytkownikami.
Jednocześnie Chomikuj.pl jest kolejną polską usługą o charakterze społecznościowym, która traci pozycję rynkową na rzecz m.in. globalnych konkurentów. W ostatnich latach duże spadki odwiedzalności zanotowały serwis NK.pl (zobacz szczegóły) i komunikator GG (więcej na ten temat), przede wszystkim wskutek ekspansji Facebooka. Z kolei Wrzuta.pl została zdominowana przez YouTube, a Blip.pl (zamknięty w połowie ub.r.), Flaker.pl i Pinger.pl - przez Twittera.











