Co drugi młody Polak doświadczył hejtu. Powody: wygląd, narodowość, seksualność

Ponad połowa młodych Polaków (w wieku 16-19 lat) w ciągu ostatniego roku doświadczyła hejtu. Przedmiotem nienawistnych komentarzy są najczęściej wygląd, styl ubierania się, narodowość, seksualność, poglądy polityczne oraz wyznanie - wynika z badań Kantar TNS.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Sześciu na dziesięciu młodych Polaków uważa, że natężenie hejtu wzrosło w ciągu ostatnich  12 miesięcy, zaś ponad połowa (53 proc.) najmłodszej grupy badanych (16-19 lat) doświadczyła go personalnie. 65 proc. ogółu badanych przyznaje, że osobiście używali stwierdzeń noszących znamiona hejtu. Badanie pokazuje, że ofiary przemocy słownej istotnie częściej same się do niej uciekają.

Prawie co drugi badany (48 proc.) zetknął się z hejtem wobec siebie lub swojej grupy ze strony najbliższych sobie osób – rodziny i przyjaciół.

Jakie uczucia rodzi hejt

U zdecydowanej większości badanych hejt wywołuje emocje takie jak gniew, smutek, frustracja oraz bezradność. Znacząco wpływa ona również na obniżenie samooceny. Szczególnie widoczne jest to wśród kobiet – aż 57 proc. czuło się w jej wyniku gorszymi lub mniej wartościowymi. Wśród mężczyzn takie odczucia deklarowało 42 proc. respondentów.

Ponad połowa ankietowanych (53 proc.) stara się ignorować hejt. Prawie co trzeci mężczyzna (29 proc.) i co dziesiąta kobieta (13 proc.) obracają przykre słowa w żart. 49 proc. pytanych osób przyznała, że zdarzało jej się powstrzymywać przed wyrażeniem własnej opinii bądź poglądu z obawy przed hejtem.

Czemu hejt się pojawia?

Co czwarta osoba doświadczyła w ciągu ostatnich 12 miesięcy hejtu z powodu swoich cech fizycznych (takich  jak np. piegi, kolor skóry czy wzrost), zaś prawie co trzecia (29 proc.) została znieważona z powodu nadwagi lub niedowagi.

Co dziesiąty respondent nie chciałby mieszkać obok osoby ubierającej się niestandardowo.

Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar TNS na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1000 osób w wieku od 16 do 29 lat. Raport powstał na zlecenie marki Sprite, która prowadzi kampanię „I Love You Hater”, która zachęca do tego, by złapać do hejtu dystans – mimo trudności być sobą i wierzyć w siebie.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu