Co dzieci robią w internecie?

Ponad 80 proc. małych internautów to tzw. heavy userzy sieci. W sieci spędzają sporo czasu, grają w gry, odwiedzają strony dotyczące rozrywki i kultury, ale chętnie wchodzą także na witryny e-commerce, firmowe, społecznościowe i erotyczne – wynika z badania „Dzieci w necie”.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Dziecko to aktywny konsument mediów elektronicznych, a obok telewizji kluczową rolę w jego życiu odgrywa internet - pokazuje badanie zrealizowane na zlecenie domu sprzedaży mediów tematycznych At Media przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych.

Wynika z niego, że już dwie trzecie przedszkolaków (3-6 lat) korzysta z internetu częściej niż raz w raz w tygodniu, a  ich jednorazowa sesja w sieci trwa średnio 45 minut. Internet służy przedszkolakom nie tylko do oglądania bajek - maluchy aktywnie korzystają z gier i biorą udział w internetowych konkursach.  Wraz z wiekiem, intensywność kontaktów z siecią rośnie – 23 proc. 3-6 latków, 35 proc. 7-9 latków, a już 62 proc. 10-14 latków buszuje w internecie codziennie. W najstarszej grupie znakomita większość – 67 proc., ma własny komputer.

- Z pomocą IIBR uzyskaliśmy pogłębiony obraz małych internautów z trzech grup wiekowych. Znajomość specyfiki wykorzystania sieci przez każdą z nich pozwoli nam skuteczniej doradzać nadawcom dziecięcym i reklamodawcom projektującym treści adresowane do rodziców i dzieci - komentuje Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu firmy At Media.

Rosnące znaczenie internetu w życiu dzieci potwierdza analiza danych Megapanel PBI/Gemius. Najmłodsza z badanych przez instytut kategorii wiekowych (7-14 lat) jest jedną z trzech najszybciej rozwijających się grup użytkowników sieci. W latach 2007 – 2010 jej liczebność wzrosła niemal o połowę, a czas, jaki przeciętny internauta w wieku 7-14 lat spędza w sieci, wydłużył się o 2 godziny w miesiącu. Tzw. heavy userów, korzystających z sieci przynajmniej kilka razy w tygodniu jest wśród użytkowników w wieku 7-14 lat ponad 80 procent (Megapanel PBI/Gemius, październik 2010 r.).

Badanie At Media i IIBR ujawniło różnice w wykorzystaniu internetu pomiędzy analizowanymi grupami wiekowymi, a także między chłopcami i dziewczynkami. Te ostatnie wcześniej wchodzą w świat społeczności (już 7-9 latki są aktywne w social mediach) i częściej wyszukują w sieci informacji o swoich idolach. Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, w dziecięcej grupie internautów występuje niewielka przewaga chłopców nad dziewczynkami (56 proc. wobec 44 proc.), ale to dziewczynki są aktywniejszymi użytkowniczkami sieci, w której spędzają 14 godzin miesięcznie – o 6 godzin więcej niż chłopcy.

W czołówce rankingu witryn, którym dzieci poświęcają najwięcej czasu plasują się kategorie kultura/rozrywka, e-commerce i społeczności, a także strony dla dorosłych (erotyczne). Dzieci są wyjątkowo aktywnymi użytkownikami gier (80 proc. internautów z grupy 7-14 lat) i video w sieci (2/3 użytkowników z grupy 7-14 lat). Ich zainteresowanie portalami aukcyjnymi, a także popularność stron firmowych (szczególnie wśród chłopców) dowodzi, że internet jest dla dzieci ważnym źródłem informacji rynkowej.

grafika

 

- Choć w badaniu IIBR rodzice deklarowali kontrolę nad aktywnością w sieci, liczba wizyt dzieci na stronach dla dorosłych pokazuje, że nie zawsze znajdują na nią czas. Okazało się również, że niewielu rodziców blokuje dzieciom dostęp do treści dla dorosłych – mówi Wojciech Kowalczyk. Jak wynika z badania, tylko 37 proc. rodziców najmłodszych dzieci (3-6 lat) i 28-29 proc. rodziców starszych dzieci korzysta z takich blokad, mimo dużego przywiązania do idei bezpieczeństwa w sieci.

Badanie potwierdziło, że szczególnie w młodszych grupach (3-6 lat i 7-9 lat) telewizja w ogromnym stopniu wpływa na poszukiwane treści i wybór stron odwiedzanych przez dzieci w internecie.

Metodologia badania Badanie ilościowe przeprowadzono w grudniu 2010 roku z wykorzystaniem metody CAWI (ankieta internetowa wspomagana komputerowo). Informacje o najmłodszej grupie dzieci (3-6 lat) Instytut uzyskał od ich rodziców, a dane na temat dzieci z grup 7-9 lat oraz 10-14 lat zebrano z dwóch z dwóch źródeł: bezpośrednio od dzieci oraz od ich rodziców.  Liczba wypełnionych ankiet wyniosła 660.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online