Simon Boyd, prezeszarządu UPC Polska
Co wydarzy się w branży w 2009 roku

W roku 2009 nastąpi dalsza cyfryzacja branży komunikacjikablowej co niesie za sobą ogromny potencjał, nowe usługi dodane.Według danych opublikowanych ostatnio przez Cable Europe,zrzeszenie branżowe reprezentujące operatorów mających w swoimzasięgu ponad 70 mln gospodarstw domowych, w pierwszej połowie 2008r. liczba abonentów cyfrowej TV kablowej w Europie wzrosła o 18% do16,3 miliona użytkowników, dzięki ich migracji w stronę usługzaawansowanych. Jest to rekordowy wzrost segmentu TV cyfrowejeuropejskiej branży kablowej oraz dowód na to, że platformy kabloweoferujące usługi TV cyfrowej, internetu i telefonii przyciągająrzesze nowych klientów.
Nastąpi dalszy wzrost konkurencji na rynku - branża kablowakonkuruje z operatorami platform satelitarnych, telekomami,dostawcami usług IPTV, wkrótce ruszy TV mobilna i spodziewany jestrychły start naziemnej TV cyfrowej.

Ponadto, branżę operatorów komunikacji kablowej czekakonsolidacja, która jest nieunikniona w obliczu rosnącejkonkurencji i konieczności uzyskania efektu skali.
Plany na 2009 rok
Mimo kryzysu, patrzymy na rok 2009 z optymizmem. Jedną zostatnich rzeczy, z której ludzie będą rezygnować w czasie kryzysuto telewizja, Internet i telefon. Będziemy nadal rozwijać nasząofertę triple play i TV cyfrowej. Planujemy wprowadzenie usługiwideo na żądanie (VOD), zamierzamy nadal wyznaczać trendy wprędkościach internetowych oraz realizować naszą misję cyfrowegoświata, dla wszystkich.

Andrzej Matuszyński,członek zarządu Cyfrowego Polsatu
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
W mojej opinii rynek płatnej telewizji będzie nadal rósł, wszczególności poprzez wzrost bazy abonentów platform satelitarnych.Nasycenie polskiego rynku usługami płatnej telewizji wynosi ok. 59%, co w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, gdzie średnia dlapięciu najbardziej rozwiniętych rynków płatnej telewizji wynosi90,6%, daje duże nadzieje na dalszy rozwój. Jednocześnie w dalszymciągu będzie się w Polsce rozwijała telewizja wysokiejrozdzielczości, co mam nadzieję będzie miało odzwierciedlenie wrosnącej liczbie programów i kanałów HD, dzięki którym operatorzyplatform satelitarnych będą mogli konstruować dla swoich abonentówcoraz ciekawsze oferty programowe.
Plany na 2009 rok
Ponieważ w naszej ocenie telewizja jako produkt masowy cieszysię niesłabnącym zainteresowaniem widzów i jest uniwersalną formąrozrywki, nie widzimy zagrożenia dla prowadzonej przez nasdziałalności ze strony kryzysu gospodarczego. W 2009 roku planujemykontynuować realizowaną przez nas strategię rozwoju, przedstawiającnaszym abonentów nie tylko nowe kanały telewizyjne, ale takżepotencjalnie nowe usługi, związane np. z łączeniem usługitelewizyjnej i telefonii komórkowej.

Joanna Pasynkiewicz,wiceprezes zarządu Aster
Co wydarzy się w branży w 2009 rokuW 2009 roku, na rynku telekomunikacyjnym, nadal dużą rolę odgrywaćbędzie wzbogacanie oferty o dodatkowe usługi. Firmytelekomunikacyjne będą zmierzać do oferowania Klientowi maksymalnejilości produktów. Priorytetem będzie szybkie zaspokajanie rosnącychoczekiwań oraz stałe udoskonalanie jakości Obsługi Klienta. Liczyćsię będzie doskonała jakość i zawartość oferty programowej iproduktowej, krótki okres oczekiwania na montaż usług, szybkośćreagowania w komunikacji z Klientem, wykorzystanie nowoczesnychkanałów sprzedaży. Niektóre firmy, będą rozbudowywać swoją ofertę ousługi, które do tej pory nie były w ich profilu. Dlatego uważam,że nadal będzie rosła rola dostawców takich jak np. ASTER,oferujących kilka usług w pakiecie. Jest to bardzo wygodne iprzynosi Klientom wymierne korzyści. Nasi Klienci mają możliwośćłączenia różnych usług telekomunikacyjnych: telewizji,szerokopasmowego internetu, telefonii stacjonarnej i komórkowej.Tym samym otrzymują jeden rachunek, korzystne bonusy w ramachłączenia różnych usług oraz kontaktują się poprzez jedną infolinięwe wszystkich sprawach. Na rynku usług telekomunikacyjnych ASTERjest pierwszą firmą, która oferuje pakiet czterech usługtelekomunikacyjnych (quadruple play) i gwarantuje pełen zakresusług dla domu i całej rodziny.

Dodatkowo, rozwój technologii powoduje wzbogacanie ofertyoperatorów o nowe funkcjonalności takie jak PVR (personal videorecorder) czy VoD (video on demand). Większą rolę odegrają zapewnenowe usługi, wynikające z konwergencji technologii np. telewizjamobilna.
Wierzę, że przyszły rok będzie dla ASTER tak samo dobry jakobecny. W 2008 roku wprowadziliśmy telewizję HD oraz telefoniękomórkową. Obecnie ASTER jest jedynym operatorem w Polsce, któryświadczy cztery usługi dla domu i rodziny. Już wkrótcezainaugurujemy usługę PVR, a w roku 2009, wprowadzimy VoD orazinternet mobilny.
Arnaud de Villeneuve, prezeszarządu spółki Canal+ Cyfrowy

Co się wydarzy w branży w 2009 roku
Konkurencja między głównymi graczami na rynku będzie nadalbardzo silna. Biorąc jednak pod uwagę obecną dynamikę sprzedażyświadczącą o wciąż dużym popycie na usługi płatnej telewizjiniekoniecznie należy spodziewać się rychłej konsolidacji. Będziemyobserwować rozwój synergii pomiędzy usługami branżytelekomunikacyjnej i telewizyjnej. W 2009 powinny zapaść decyzjedotyczące projektu Naziemnej Telewizji Cyfrowej i telewizjimobilnej. Jeśli chodzi o kontent telewizyjny wciąż rozwijać siębędą kanały tematyczne i oferty typu "premium" jak choćby kanałyHD. Już teraz stwierdzamy wzrost zainteresowania abonentów ofertamiz "wyższej półki" - np. sprzedaż naszej Opcji HD przekroczyła już o50% zakładane plany.
Plany na 2009 rok
- udział w projekcie Cyfrowej Telewizji Naziemnej poprzezzaoferowanie jednego lub więcej kanałów FTA, a także jako operatoramultiplexu.
- dalszy rozwój techniczny - oferowanie nowych usług idoskonalenie właśnie uruchamianych (Multiroom, VOD)
- poszerzanie oferty programowej (nowe kanały HD,tematyczne...)
Co do kryzysu ekonomicznego, wierzymy, że nie dotknie onznaczącą płatnej telewizji. Cięcia na wydatki obejmą w przedewszystkim inne formy rozrywki (kino, teatr, wyjścia do restauracji,wyjazdy na wakacje). Telewizja jest rozrywką najbardziejzróżnicowaną i relatywnie najtańszą. Za cenę jednego biletu dokina, Cyfra+ oferuje 30 dni filmów, wydarzeń sportowych,dokumentów, programów dla dzieci, itp.
Janusz Kosiński,prezes zarządu Grupy Inea
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Myślę, że rok 2009 może być pierwszym rokiem przełomu, w którymwszyscy operatorzy, bez względu na historyczne korzenie, zacznąbudować sieci NGN. Z jednej strony spowoduje to zatarcie różnictechnologicznych, a z drugiej - spowoduje kilkukrotny skokjakościowy.
Plany na 2009 rok
W planach na nowy rok INEA ma rozpoczęcie budowy sieci NGN,rozszerzenie zakresu świadczonych usług o ofertę skierowaną doklientów biznesowych i korporacyjnych oraz uruchomienie usług nażądanie. Ponadto, inwestujemy coraz odważniej w sieci szkieletowe,łączące nasze lokalizacje na terenie Wielkopolski.
Ze względu na specyfikę naszych usług kryzys powoduje mniejsząskłonnością do zakupów wyrafinowanych serwisów. Innym dotkliwymskutkiem będzie na pewno zmniejszenie inwestycji na nowychterenach. Kryzys w budownictwie to także kryzys w poszerzaniuzasięgu naszych sieci.
Arkadiusz Taciak, channel manager NBCU Global NetworksPolska
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Przyspieszy cyfryzacja sieci kablowych. Jeśli TP SA wejdziebardziej dynamicznie na rynek usług tv może spowodować trochęzamieszania. Jeśli utrzyma się wysoki kurs walut nastąpić możespowolnienie zmian w ofertach programowych.
Plany na 2009 rok
Planujemy dalsze rozwijanie naszych aktywności w Polsce ibardziej dynamiczny wzrost dystrybucji naszych kanałów, którewysoko oceniane są przez rynek branżowy i coraz bardziejrozpoznawalne.
Czy kryzys wpłynie na sytuacje firmy to zależy czy kryzys będziesię pogłębiał.
MirosławBłaszczykPrezes Zarządu Telewizji Polsat
Plany na 2009 rokOczywiście wzmocnienie pozycji w grupach docelowych, ale takżezwiększenie zasięgu i udziałów naszych kanałów tematycznych.Mamy też plany uruchomienie nowych kanałów. Wkrótce ogłosimy naszeszczegółowe plany w tym zakresie.
Marek Szafarz,dyrektor marketingu TVN
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Branża będzie odzwierciedleniem ogólnej sytuacji ekonomicznej naświecie. Czeka nas optymalizacja kosztów i zarządzanie w dobieniepewności. W mojej ocenie rynek wykaże tendencje spadkową.
Plany na 2009 rok
Jak każde przedsiębiorstwo analizujemy otoczenie rynkowe,planujemy kilka scenariuszy rozwoju sytuacji i dbamy o dyscyplinę wzakresie kosztów. Naszym podstawowym celem biznesowym jestutrzymanie - mimo kryzysu - rentowności na wysokim poziomie.
Katarzyna Wyszomirska,dyrektor pionu marketingu telewizji Polsat
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Utrzyma się sukcesywny spadek roli anten ogólno-tematycznych narzecz intensyfikacji i rozbudowywania portfolio kanałówtematycznych. Oznacza to jeszcze większe profilowanie się widowni ijeszcze większą rywalizację zwłaszcza w sektorze stacjiogólnopolskich. W obliczu cyfryzacji mediów, której konsekwencjąjest m.in. możliwości indywidualnego wyboru przez widza danegoprogramu nie tylko poprzez kanał telewizyjny największa konkurencjabędzie dotyczyła wciąż treści i jakości oferty programowej. Wniedalekiej przyszłości nasz widz nie będzie tylko biernym odbiorcątelewizyjnej rzeczywistości, ale w pewnym sensie twórca "własnego"medium. Oczywisty jest również dalszy intensywny rozwój i synergiaInternetu, telefonii mobilnej i telewizji.
Plany na 2009 rok
Zachwianie gospodarcze, które dotknie wszystkich sektorów nieominie także i rynku telewizyjnego, chociaż trudno jest w tejchwili ocenić w jakim stopniu odczujemy skutki recesji. Pokażą topierwsze miesiące przyszłego roku. Mimo wszystko w 2009 rokuplanujemy wprowadzanie kolejnych kanałów tematycznych,zintensyfikowanie i rozszerzenie obecności kontentu Polsatu wobecnych, jak i nowych kanałach dystrybucji, jak choćby winternecie poprzez aplikację IPLA - autorski programRe:define.
Izabela Wiley - DyrektorGeneralna MTV Network Polska
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
W obecnej sytuacji, kiedy większość mediów zmaga się ze skutkamikryzysu gospodarczego, trudno jednoznacznie przewidzieć, jakrozwinie się rynek w 2009 roku.
Jednym z trendów będzie dalszy, ale już nie tak intensywnywzrost nowych technologii. Powstaną nowe portale wideo, telewizjeczy radia internetowe i ich hybrydy. Odbiorca- zwany równieżużytkownikiem - będzie mógł konsumować media w wybrany przez siebiesposób, gdziekolwiek się znajdzie w danym momencie.
Jeśli chodzi o standardowe media, prawdopodobnie nastąpi dalszywzrost telewizyjnych kanałów tematycznych, przystosowanych dokonkretnych potrzeb widzów. Możliwe, że reklamodawcy - chcąc wbardziej efektywnym stopniu wydawać swoje budżety - zechcą dotrzećdo bardzo specyficznej grupy odbiorców, którą zapewniają im właśniekanały tematyczne.
Już w tym momencie widać, że z kryzysu światowego wyjdązwycięsko tylko ci nieliczni i najsilniejsi - dotyczy to zwłaszczatych tradycyjnych mediów, takich jak prasa. Media będą zmuszone doznacznie większej konkurencji o względy odbiorców i reklamodawców,niż dotychczas. 2009 będzie więc trudnym rokiem dla branży.
Plany na 2009 rok
Dalszy kreatywny rozwój MTV Networks Polska - wzmacnianieistniejących już marek, poszerzanie portfolio o kolejne projekty,dynamiczny rozwój projektów internetowych - portalu wideoswitch2one czy portalu rozrywkowego Namierz gwiazdę. Wzbogacanieramówki naszych stacji o najlepsze, popularne na całym świecieprodukcje, ale dostosowane do potrzeb polskich widzów.
Jarosław Burdek,wicedyrektor TVP2 do spraw rozrywki
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Cokolwiek się wydarzy to mam nadzieję, że nie będzie to pochodnaświatowego kryzysu finansowego. Na pewno trendem będą produkcjemniej kosztowne, za to z lepszym pomysłem, czyli duże wyzwanie dlakreatorów formatów.
Plany TVP2 na 2009 rok
Siłą Dwójki jest różnorodność, dlatego właściwie w każdejdziedzinie sztuki telewizyjnej przygotowujemy kilka bardzociekawych premier. Pierwsza z nich pojawi się już na przełomiestycznia i lutego, będzie to nowoczesna w formule i sposobierealizacji lista przebojów. Do kluczowych projektówprzyszłorocznych zaliczam także serial "Tancerze", nowy programrozrywkowy i teleturniej. Zamierzamy także uruchomić stałe pasmo zeznakomitymi dokumentami.
Maciej Grzywaczewski,wiceprezes zarządu ATM Grupa
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Przewidujemy, że w 2009 roku zaostrzy się rywalizacja pomiędzystacjami telewizyjnymi, które będą walczyć o widzów, a co za tymidzie wyniki oglądalności swoich programów. Wydaje się, że wofercie nadawców pojawią się nowe tematy serialowe i teleturnieje.Znaczny wpływ na taki dobór programów ma z pewnością tegorocznespowolnienie gospodarcze. Stacje telewizyjne być może będą musiałyograniczyć swoje inwestycje, zamawiając na najbliższe sezonyprodukcje, których realizacja nie wymaga wysokich nakładówfinansowych. Nie obawiamy się jednak takich zmian i jesteśmy gotowido realizacji programów, którymi z pewnością zainteresujemynadawców. Należy jednak pamiętać, że ostatnie słowo należy dowidzów - to od nich zależy, co w swojej ofercie zaprezentują stacjetelewizyjne.
Plany na 2009 rok
ATM Grupa przygotowuje obecnie 7 nowych produkcji serialowych. Wtym, w naszej ofercie z pewnością nie zabraknie takżeteleturniejów. Na tym etapie trudno jeszcze ocenić jak panująceobecnie spowolnienie gospodarcze wpłynie na wyniki finansowe ATMGrupy w 2009 roku, tym bardziej, że realizujemy dla polskichnadawców nowe programy, które będą emitowane w przyszłym roku.Jesienią przyszłego roku planujemy również premierę filmu "Miasto zmorza" opowiadającego o powstaniu gdyńskiego portu. Wierzymy, żeprodukcja spotka się z dużym zainteresowaniem publiczności.
W 2009 roku będziemy również kontynuowali prace związane zbudową nowoczesnego studia w Warszawie. Przewidujemy, żewarszawskie studio zostanie oddane do użytku w 2010 roku. Ponadto,zakupiliśmy od Sony nowoczesny wóz transmisyjny wyposażony wtechnologię HD, pozwalający na produkcję teleturnieji, reality-showi innych widowisk w najwyższej jakości. Pojazd trafi do ATM Grupyjuż w lutym 2009 roku.
W przyszłym roku zamierzamy kontynuować dotychczasową strategię,której głównym założeniem jest poszerzanie oferty produktowej orazinwestycje w zaplecze technologiczne.
Ryszard Sibilski,dyrektor zarządzający Endemol Polska
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Prawdopodobnie nastąpi dalszy wzrost udziału w rynku nadawcówspoza 'Wielkiej Czwórki', głównie kanałów tematycznych orazmniejszych stacji, które powoli ale skutecznie podkradają widownięswoim wielkim konkurentom. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wgrupie wiekowej 16-49 w dużych miastach (powyżej 100 tys.mieszkańców).
Jeżeli chodzi o trendy programowe, to spodziewam się, że na naszrynek trafi przynajmniej kilka formatów, cieszących się w tejchwili dużą popularnością na świecie, czyli programów tanecznych irandkowych. Po sukcesie programu 'Mam talent' pojawią się teżpewnie różnej maści talent shows.
Jednym z obszarów, w których można spodziewać się dynamicznegowzrostu, jest produkcja różnych form programowych na potrzebyinternetu. Serwisy tivi.pl czy wp.tv przetarły szlak dla tego typudziałalności, w przyszłym roku ten segment rynku może się rozwinąćna szerszą skalę.
Plany na 2009 rok
W 2009 roku planujemy realizację około 10 nowych projektów, wtym programów rozrywkowych, teleturniejów, projektów fabularnychoraz przeznaczonych dla Internetu i telefonii komórkowej. W tymmomencie nie mogę jednak zdradzić żadnych szczegółów. Jeżeli chodzio wpływ obecnego kryzysu gospodarczego na sytuację naszej firmy, to- biorąc pod uwagę mniejsze budżety nadawców w 2009 roku - będziemymusieli poszukać tańszych metod produkcji, zachowując jednocześniewysoką jakość naszych programów.
Grzegorz Piekarski, dyrektorzarządzający Mastiff Media Polska
Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Najbliższy rok będzie rokiem programów opartych na prawdziwychemocjach prawdziwych ludzi. Dowodem na to są sukcesy produkcjiMastiff Media Polska: "You Can Dance - Po prostu tańcz!", "MamyMAMY", "Tak to leciało!" oraz "Co masz do stracenia?". Na drugiplan zejdą produkcje z gwiazdami w rolach głównych.
Plany na 2009 rok
W 2009 roku chcemy powtórzyć sukcesy ostatnich dwóch lat. Tooznacza nieustanne inwestycje w nowe formaty telewizyjne, a takżeutrzymanie i rozbudowa stałego zespołu specjalistów.











