Co piąty Polak dokonuje zakupów spontanicznie

Większość Polaków planuje codzienne zakupy, a spontaniczne decyzjepodejmuje co piąty (20 proc.) z nas. Najważniejszym kryteriumwyboru jest cena.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Wynika z opublikowanych w czwartek badań TNS OBOP,przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji iKonsumentów (UOKiK).

Czterech na dziesięciu konsumentów deklaruje, że wyborunajlepszych spośród dostępnych na rynku produktów i usług dokonujepod wpływem reklam. Ponad połowa respondentów lubi czytaćinformacje o produktach, ale 44 proc. przyznaje, że są one dla nichczęsto niezrozumiałe. Dla ponad połowy ankietowanych głównymkryterium decydującym o zakupie danego produktu jest jego cena.

- Podczas promocji i wyprzedaży często nabywamy towary, na którebez obniżki nie moglibyśmy sobie pozwolić. Aby nie żałować tychwyborów, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą namuniknąć zakupowych pułapek oraz oszczędzić czas na dochodzenieswoich roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą - przestrzegarzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch.

W związku z rozpoczęciem sezonowych wyprzedaży, przypomina oprawach konsumentów korzystających z "superokazji". Radziporównywać oferty różnych sklepów i dobrze przemyśleć, czy danarzecz jest nam rzeczywiście potrzebna. Podkreśla, że nie możnazwrócić do sklepu towaru tylko dlatego, że przestał siępodobać.

Tymczasem, jak wynika z badań TNS OBOP, aż 60 proc. konsumentówjest przekonanych, że sprzedawca ma obowiązek przyjąćpełnowartościowy towar, a jedynie niespełna 30 proc. ma świadomość,że zależy to tylko od jego dobrej woli.

Podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z handlowcemjest paragon. - Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czyzakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, osiedlowym sklepieczy na bazarze - zwraca uwagę Cieloch.

Dodaje, że prawo do reklamacji przysługuje zawsze w przypadkuzakupu wadliwego produktu. - Sprzedawca odpowiada za zgodnośćtowaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie - najlepiejna piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemyzgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lubdystrybutor) - informuje rzeczniczka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu