Co piąty pracownik 50+ w branży reklamowej czuł się dyskryminowany ze względu na wiek

Aż 22 proc. pracowników po 50-tce w branży komunikacyjnej doświadczyło dyskryminacji w miejscu pracy z uwagi na swój wiek - wynika z raportu „50-latkowie w branży reklamowej” agencji Mediahub, w której zdiagnozowano napięcia wynikające z dyskryminacji ze względu na wiek.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Co piąty pracownik 50+ w branży reklamowej czuł się dyskryminowany ze względu na wiek

Najnowsze badania przeprowadzone przez Mediahub pokazują, jak specjaliści po 50. roku życia postrzegają swoją rolę i pozycję w branży reklamowej, jakie są ich kluczowe problemy, obawy i potrzeby.

- Nasz raport pokazuje, że branża reklamowa musi zwrócić większą uwagę na potrzeby i potencjał swoich starszych specjalistów. Pracownicy ci nie tylko posiadają ogromne doświadczenie, ale także przyczyniają się do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Wprowadzenie odpowiednich strategii wsparcia dla 50-latków może przynieść korzyści zarówno firmom, jak i całej branży – mówi Ewa Góralska, managing director Mediahub.

grafika


Autorzy raportu zwracają uwagę, że w dobie odmładzania marek i kultu młodości, słowa „starość”, „senior”, „boomer” brzmią jak straszaki, dlatego wprowadzili termin „silver generation”. Dodają, że niestety termin, który miał pomagać w definiowaniu rynku usług dla starzejącego się społeczeństwa, używany niewłaściwie stał się narzędziem wtórnej stereotypizacji.

- Nagminnie popełniamy szereg heurystyk, m.in. poprzez próbę jednakowego przypisywania cech aktywnym zawodowo 50-cio latkom i 75-letnim emerytom, bądź poprzez obrazowanie artykułów wizualizacjami przedstawiającymi w większości osoby nawet w okolicy 80 lat - komentuje Damian Borowiec, senior media&creative strategist Mediahub, autor raportu.

50-latkowie w reklamowej rzeczywistości

W gronie współczesnych 50 i 60–latków jest wielu współtwórców branży reklamowej i marketingowej w Polsce. Mimo ogromnego doświadczenia i szerokich branżowych znajomości (64proc.), osoby 50+ napotykają na istotne bariery. 78proc. badanych przyznaje, że osobom po 50 roku życia trudniej przejść rekrutację w branży reklamowej. Za główną przyczynę 57proc. ankietowanych wskazało niechęć pracodawców do zatrudniania osób, którym niedługo będą przysługiwały dodatkowe prawa przedemerytalne. 40proc. natomiast zgadza się z tym, że doświadczony pracownik może być postrzegany jako zagrożenie dla potencjalnego
przełożonego.

grafika


Wśród obecnie aktywnych pracowników powyżej 50. roku życia,  9 na 10 z nich zostało zatrudnionych przed ukończeniem 50 roku życia. Stereotypy panujące w branży kładą się cieniem nie tylko na rekrutacjach, ale też w codziennej pracy. Jedną z głównych obaw dla pracowników 50+ branży reklamowej jest strach przed zwolnieniem z uwagi na zbliżający się wiek ochrony przedemerytalnej – 34proc. wskazań. 22 proc. pracowników 50+ branży reklamowej otwarcie twierdzi, że doświadczyło dyskryminacji w pracy z uwagi na swój wiek.

Doświadczenie kontra brak docenienia

Obecni 50-latkowie branży reklamowej to często osoby, które nie tylko nadążają za zmianami, ale także je kreują. 72proc. badanych uważa, że wykonuje zadania szybciej niż młodsi koledzy, a przy tym taki sam procent posiada większą odporność na stres w pracy. Mimo to, tylko 46proc. czuje, że ich zdanie jest brane pod uwagę w firmie, a jedynie 34proc.doświadcza poważania i szacunku.

grafika

Osoby 50+ w branży reklamowej oceniają swój poziom szczęścia na 7,2 w skali 1-10, co jest wyższe niż średnia dla populacji Silverów (6,4). 69proc. z nich jest zadowolonych ze swojego wykształcenia, a 63proc. ze stanu zdrowia. Jednak tylko 31proc. optymistycznie widzi swoją przyszłość w branży, a aż 36proc. obawia się, że ich pozycja w firmie będzie marginalizowana z wiekiem.

Zaledwie 4proc. badanych planuje przejść na emeryturę od razu po osiągnięciu wieku emerytalnego. Większość (54proc.) zamierza kontynuować pracę, ale na elastycznych warunkach, które pozwolą im na lepsze zarządzanie stresem i obowiązkami.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"