W 2020 roku Polacy najchętniej kupowali środki antybakteryjne, żywność BIO i produkty do koloryzacji

W ubiegłym roku w związku z pandemią w branży FMCG zaszły spore zmiany, jeśli chodzi o preferencje zakupowe Polaków. W koszykach najczęściej pojawiały się środki antybakteryjne, żywność BIO i produkty do koloryzacji - wynika z badań NielsenIQ.

NB
NB
Udostępnij artykuł:

Z raportu opracowanego przez NielsenIQ, zajmującego się badaniem rynku FMCG (z ang. Fast Moving Consumer Goods) wynika 12 faktów konsumenckich z ubiegłego roku.

Im mniejsze miasta tym większa dynamika wartości sprzedaży FMCG

Po pierwsze, im mniejsze miasta i miejscowości, tym większa dynamika wartości sprzedaży FMCG. Sprzedaż w tym sektorze wzrosła o 5,4 proc. w okresie styczeń-październik 2020 roku w porównaniu do okresu między styczniem a październikiem 2019 roku. Natomiast w dużych aglomeracjach powyżej 500 tys. mieszkańców wzrosła ona o 2,8 proc., w miastach od 200 do 500 tys. mieszkańców – o 3,4 proc. Z kolei w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców – wzrost wynosił 6,3 proc. Dla porównania, w ubiegłym roku poziom sprzedaży utrzymywał się na poziomie ok. 5,7 proc.

Na odnotowanie zasługuje także fakt wycofania się z polskiego rynku brytyjskiej sieci Tesco. Według kolejnych badania „Shopper Shifts to a New Normal” jeszcze do lipca był to e-sklep wskazywany przez największą grupę kupujących, którzy zrobili zakupy w ciągu ostatniego miesiąca, jednak to nie zatrzymało decyzji o wyjściu tej sieci z naszego kraju.

Po trzecie, inPost przekroczył liczbę 10 tys. paczkomatów, a jak wynika z badania „E-commerce 2020”, Polacy zwiększyli częstotliwość zakupów e-FMCG za pośrednictwem wszystkich kanałów i kupują w e-marketach, e-drogeriach oraz w marketplace, takich jak np. oferuje Allegro. Te kanały bardzo często obsługiwane są poprzez firmy kurierskie, w tym poprzez dostawę do paczkomatów. Dominującym trendem w przypadku zakupów online było nabywanie „na zapas”.

Czas na masła i margaryny

Po czwarte, najbardziej promowaną kategorią spożywczą w tym roku były masła i margaryny, które prawie w 60 proc. zostały kupione w promocji.

Po piąte: środki antybakteryjne były jednymi z najchętniej kupowanych produktów. Od marca do listopada klienci kupili ponad 17 mln opakowań preparatów antybakteryjnych do rąk, 81 mln kostek mydła i 58 mln opakowań mydła w płynie. To wzrosty odpowiednio o 700 proc., 12 proc. i 38 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku. Kategoria mydeł zanotowała wzrost wartości o 40 proc., a preparatów antybakteryjnych – o 600 proc.

Po szóste: popularnością cieszyły się produkty z certyfikatem BIO, nabiał bez laktozy i roślinna żywność. Ta kategoria urosła o 23 proc., a cały koszyk spożywczy o 6 proc., nabiał bez laktozy – zanotował wzrost o 47 proc., napoje roślinne – o 38 proc. w porównaniu okresów styczeń – listopad 2020 roku, a analogiczny w 2019 roku.

Polacy w okresie pandemii próbowali także nowości – aż 36 proc. oceniło, że lubi testować nowe rozwiązania, innowacje i nowości zakupowe.

Na popularności zyskały także produkty do domowej koloryzacji, której trzeba było dokonać, kiedy salony fryzjerskie zostały zamknięte w związku z obostrzeniami spowodowanymi pandemią. Wśród niewielu kategorii kosmetycznych, które od marca do listopada rosły szybciej niż rok wcześniej były właśnie koloranty do włosów, które zanotowały wzrost sprzedaży o 9,3 proc. (przy czym koszyk kosmetyczny zanotował spadek wartości sprzedaży o 4 proc.). Dodatkowo straty zanotował także segment kosmetyków do ust – o 35 proc.

Docenienie polskiej wódki w Europie

Kolejnym faktem w branży FMCG w 2020 roku było docenienie polskiej wódki w Europie. Wódka Soplica w nowych liniach smakowych została doceniona po raz pierwszy w historii w raporcie „BASES Top 25 Breakthrough Innovations Europe”. Ten raport wskazuje na nowe produkty, które odniosły sprzedażowy sukces w skali europejskiej i uzyskały pozytywną ocenę konsumentów.

Rynek alkoholi z kolei pod względem ilości zanotował delikatny spadek o 1 proc., porównując okres od listopada 2019 do października 2020, ale pod względem wartości – zanotował wzrost o 7 proc., co było m.in. efektem wzrostu cen na skutek podwyżek akcyzy. Najszybciej rośnie kategoria win – szczególnie segment win musujących, który zanotował wzrost wartości o 16 proc. Na wina musujące, w tym popularne prosecco, Polacy wydali 555 mln złotych.

Według Nielsen BookScan Polska w 2020 autorka książki z największą sprzedażą były Blanka Lipińska, Katarzyna Nosowska, Olga Tokarczuk (na razie nie ogłoszono ostatecznych danych).

Nielsen od 1 stycznia 2021 roku został podzielony na dwie odrębne spółki: Nielsen Media (zajmujący się pomiarem TV i video online) i NielsenIQ (badaniem rynku FMCG).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji