Coraz więcej osób wspiera organizacje pozarządowe

W 2007 roku ponad 6% podatników zadeklarowało przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Wśród nich przeważają osoby o średniej wysokości dochodów, zamieszkujące miasta pow. 100 tys. mieszkańców. Najpopularniejszą formą finansowego wsparcia organizacji pozarządowych są jednorazowe datki/ wpłaty pieniężne. Organizacje pozarządowe o najwyższej rozpoznawalności to Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, PCK oraz Caritas.

Do końca kwietnia 2007 podatnicy składali zeznania podatkowe za rok 2006. Rozliczający się z fiskusem mieli możliwość przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W roku 2006 (na podst. danych Ministerstwa Finansów) z mechanizmu 1% skorzystało nieco mniej niż pięć procent podatników. Według najnowszego badania IQS & Quant wynika, że w tym roku na przekazanie 1% zdecydowało się ponad 6 procent podatników.

Kim są te osoby? Dwie trzecie to osoby pozostające w związku małżeńskim (68%), a prawie połowa to osoby w wieku 30 – 49 lat (49%). Z mechanizmu 1% najchętniej korzystają pracownicy biurowi (25%) oraz specjaliści i średnia kadra zarządzająca (28%). Z rezultatów badania wynika, że na przekazanie 1% decydują się osoby, których dochody netto gospodarstwa domowego przekraczają 1200 PLN miesięcznie. Najczęściej na taki krok decydują się podatnicy, mieszkający w gospodarstwach domowych o dochodach netto pomiędzy 2500 a 4000 PLN (34%). Potwierdzeniem faktu, że 1% podatku najchętniej oddają osoby o średnich dochodach są rezultaty pytania dotyczącego sytuacji materialnej – 40% twierdzi, że „pieniędzy starcza na wszystkie wydatki, a część możemy odłożyć” a 34% - „na co dzień pieniędzy starcza, ale nie stać nas na większe wydatki”. „Liczba osób przekazujących 1% podatku na cele charytatywne rośnie nieprzerwanie od momentu wprowadzenia tego mechanizmu w Polsce. Jednak wzrost ten nie jest tak bardzo dynamiczny jak w  innymi krajach,  np. na  Węgrzech.  Szkoda, ponieważ pieniądze uzyskane z akcji 1% są dla naszej fundacji bardzo ważne, gdyż właśnie dzięki nim możemy chronić środowisko w Polsce.  - mówi Sylwia Kobayashi, Kierownik ds. Marketingu i Pozyskiwania Funduszy w WWF Polska. Dlatego mamy ogromną  nadzieje,  że wraz z uproszczeniem mechanizmu (od przyszłego roku przekazanie 1% podatku odbywać się będzie za pośrednictwem urzędów skarbowych) zdecydowanie więcej Polaków wybierze tę  formę wsparcia organizacji pozarządowych.”

Najchętniej z mechanizmu 1% korzystają osoby mieszkające w największych miastach (pow. 100 tys. mieszkańców) – stanowią oni aż 46% darczyńców tego typu (szczególnie duży odsetek mieszka w Warszawie). Interesujące jest, że 51% z nich korzysta codziennie z internetu, a jednocześnie w ramach tej grupy jest aż 28% osób które w ogóle z niego nie korzystają.

Warto zwrócić uwagę, że dla wielu podatników przekazujących 1%, nie jest to jedyna forma finansowego wspierania organizacji pozarządowych – 37% wspiera je za pomocą jednorazowych darowizn i datków pieniężnych, a 30% kupuje konkretne produkty, z których część zysku (lub cały zysk) jest przeznaczony na cele charytatywne (np. kartki). Dla organizacji charytatywnych niezwykle ważną informacją jest, że 7% tych osób wspiera wybrane NGO, za pomocą stałych lub regularnych wpłat (odsetek stałych darczyńców to ok. 2% ogółu wspierających).

Przekazywanie 1% na rzecz organizacji pożytku publicznego jest tylko jedną z form wspierania organizacji pozarządowych. Ponad 46% Polaków deklaruje finansowe wsparcie tych organizacji. Najczęściej dajemy jednorazowe darowizny czy datki pieniężne (72% darczyńców). Najczęściej są to datki wręczane podczas różnego rodzaju kwest i zbiórek publicznych (np. podczas finału WOŚP). Mniej popularnym sposobem wspierania jest kupowanie konkretnych produktów, z których część zysku (lub cały zysk) jest przeznaczony na cele charytatywne (np. kartki świąteczne UNICEF, produkty z logo Fundacji Polsat). Pozostałe formy wspierania finansowego (mechanizm 1%, loterie i aukcje, etc.) są mniej popularne – z każdego z w/w sposobów korzysta mniej niż 10% ogółu darczyńców.

W polskim trzecim sektorze działa ponad 63 000 stowarzyszeń i fundacji (dane REGON), w bazie ngo.pl zarejestrowanych jest ponad 100 000 organizacji pożytku publicznego (dane za portalem ngo.pl). Zdecydowana większość z nich to organizacje niewielkie, zorganizowane lokalnie i działające na niewielkim obszarze. Te największe to kilkadziesiąt stowarzyszeń, fundacji czy komitetów. Wśród nich najbardziej znaną organizacją jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, której nazwę zna aż 95% badanych (znajomość wspomagana). Bardzo wysoką rozpoznawalność mają także organizacje z długą tradycją – PCK oraz Caritas (odpowiednio – 88% i 87%), a także fundacje wspierane przez ogólnopolskie stacje TV – Fundacja Polsat oraz Fundacja TVN „Nie jesteś sam” (odpowiednio 75% i 62%). Ponad połowa badanych zna UNICEF (51%), nieco mniej – 47% Polską Akcję Humanitarną. Dobrze rozpoznawalne są także organizacje założone przez znane osoby – Fundację Anny Dymnej „Mimo Wszystko” zna 33% Polaków, a Fundację Ewy Błaszczyk A KOGO? – 27%.

Dane pochodzą z badania przygotowanego i zrealizowanego przez IQS and QUANT Group. Badanie wykonano w dniach 20 - 27 kwietnia 2007 roku na losowo-kwotowej, reprezentatywnej próbie 1000 Polaków wieku 15 –70 lat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online