Coraz więcej Polaków ogląda filmy i seriale w sieci. Ale nie chce za nie płacić

Już 9,4 mln Polaków ogląda w internecie filmy i seriale. Niewielu z nich chce płacić za kontent dostępny w sieci, ale rośnie akceptacja dla reklam emitowanych w ramach wideo na żądanie - wynika z badania GfK Polonia dla firmy Atmedia.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Badanie pokazuje, że liczba internautów korzystających z wideo na żądanie w sieci wzrósł w stosunku do ub.r. o 4 proc. - do 48 proc., czyli 9,4 mln Polaków. Ten odsetek jest znacznie wyższy wśród ludzi młodych i wśród mieszkańców dużych miast, gdzie wynosi już blisko 70 proc. osób w wieku od 15 do 19 lat korzysta z VOD, a wśród mieszkańców miast powyżej 200 tys. udział takich widzów wynosi już 51 proc.

grafika

Wśród użytkowników VOD szybko rośnie grupa wyjątkowo aktywnych widzów - 39,5 proc. badanych deklaruje, że ogląda wideo na żądanie przynajmniej trzy razy w tygodniu. W stosunku do ub.r. odsetek heavy-userów VOD wzrósł więc o blisko jedną czwartą. Co piąty korzysta już z tej formy oglądania codziennie.

grafika

- Widać, że szybciej niż liczba użytkowników tego medium rośnie liczba wiernych e-widzów. VOD wyszło więc z fazy medium „testowanego” i dołączyło do stałego repertuaru wielu polskich internautów. Dla reklamodawców oznacza to większą przewidywalność przy planowaniu kampanii w serwisach wideo - komentuje Wojciech Kowalczyk, szef marketingu Atmediów.

Wzrost liczby heavy userów VOD idzie też w parze ze wzrostem akceptacji dla reklam w serwisach wideo, pod warunkiem, że pozwoli to na obejrzenie treści za darmo. Odsetek badanych internautów, którzy deklarują akceptację reklam w takiej sytuacji wzrósł aż o 30 proc. - z 56 do 73 proc. Tylko co piąty internauta deklaruje z kolei możliwość uiszczenia niewielkiej opłaty w zamian za obejrzenie programu.

Dodatkowe formy oglądania jak VOD czy śledzenie programów nagranych wcześniej z wykorzystaniem PVR na razie nie wpłynęły na konsumpcję tradycyjnej, linearnej telewizji. 97 proc. w tegorocznym badaniu GfK deklaruje oglądanie telewizji (to wynik spójny z wyliczeniami Nielsena i stabilny od lat), podczas gdy czas oglądania telewizji utrzymuje się na poziomie 4 godzin dziennie (ATV według Nielsena).

Odsetek Polaków w wieku 15-75 lat deklarujących oglądanie wyłącznie produkcji w ramach wideo na żądanie wynosi obecnie 1 proc., a jeśli odnieść to wyłącznie do użytkowników VOD: 8 proc. z nich poprzestaje na tej formie oglądania.

grafika

- Ten z pozoru skromny odsetek oznacza 300 tys. konsumentów, do których można dotrzeć za pośrednictwem reklamy w serwisach wideo. Jeśli w Polsce mamy 3 proc. ludzi, którzy nie oglądają telewizji, oznacza to, że co trzeciego z nich reklamodawcy mogą dziś „złapać” za pośrednictwem wideo w sieci - komentuje Wojciech Kowalczyk - Warto też zwrócić uwagę na odwrotną korelację między korzystaniem z VOD a oglądaniem telewizji w zależności od wieku. Młodzi Polacy oglądają najmniej telewizji, a właśnie wśród nich penetracja VOD i częstotliwość korzystania z tego medium jest najwyższa - dodaje.

Atmedia szacują, że w tym roku wartość reklam wyemitowanych w ramach wideo na żądanie wyniesie nieco ponad 100 mln zł. W przyszłym roku, przy założeniu stabilizacji rynku reklamowego, może to już być ok. 150 mln zł.

Badanie instytut GfK Polonia zrealizował na zlecenie Atmedia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"