Polska wydała 3,5 mln euro na akcje informacyjne o Covid-19

Polska, Serbia i Rosja przeznaczyły w ubiegłym roku  na akcje informacyjne około połowy łącznych wydatków na komunikację tematu pandemii - wynika z opracowania "CANnual Report", przygotowanego przez  regionalną sieć lokalnych i niezależnych agencji reklamowych i domów mediowych weCAN. Władze Polski na kampanie informacyjne o Covid-19 przeznaczyły wedle szacunków ekspertów 3,5 mln euro (16,2 ml  zł po aktualnym kursie waluty).

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Polska wydała 3,5 mln euro na akcje informacyjne o Covid-19

CANnual Raport 2021 wyraźnie wykazuje, że koronawirus zatrzymał trwający pół dekady stały wzrost: ogólne wydatki na reklamę w regionie spadły o 8 proc.  w 2020 r., co oznacza stratę o 1,2 miliarda euro w porównaniu z poprzednim rokiem.

grafika

Branża reklamowa w dobie Covid-19

Branża reklamowa, a w szczególności wydatki na reklamę w mediach, od lat intensywnie rosły w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2020 roku pandemia COVID-19 spowodowała spadek inwestycji reklamowych na poziomie 8 proc.  (ok. 1,2 miliarda euro). Wszystkie media odczuły silne redukcje budżetów. Jedynymi beneficjentami pandemii stali się internetowi dostawcy potencjalnych klientów, czyli min. media z dystrybucją swoich treści w kanale online.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szczepienia-covid-spot-rzadowy ##

W tym czasie wymuszona pandemią zmiana zachowań konsumenckich, zasadniczo zmieniła sposób w jaki dzisiaj biznes myśli o budowaniu komunikacji i relacji z odbiorcami.

Większość ekspertów weCAN wskazuje, że po początkowym szoku i zamrożeniu budżetów reklamowych, biznes stosunkowo szybko wrócił na stare tory, ponieważ kampanie były w większości odkładane (a nie anulowane) lub restrukturyzowano je poprzez kierowanie większej ilości budżetów na działania w obszarze digital.

Firmy musiały dostosować się do nowych wzorców zachowań konsumenckich, przenosząc się na platformy internetowe lub wzmacniając swoją obecność w Internecie.  W rezultacie wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o 100 milionów euro (lub 1 proc.  rok do roku), czyniąc z internetu jedyny obszar mediów, który wyszedł obronną ręką z tego kryzysu.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trzecia-dawka-szczepienia-na-koronawirus-ministerstwo-zdrowia-sms ##

Rynki reklamy w Rosji i na Ukrainie ucierpiały najmniej

Dzięki tym korektom ponad połowa krajów Europy Środkowo-Wschodniej doświadczyła jedynie niewielkiego spadku lub nawet niewielkiego wzrostu wydatków na reklamę. Najmniej ucierpiały rynki z silnym segmentem cyfrowym tj.  większość krajów wyszehradzkich, Rosja i Ukraina.

W Rosji, z najpotężniejszym rynkiem cyfrowym w Europie Środkowo-Wschodniej, wg danych liczbowych w euro, inwestycje spadły o 16 proc.Ten wynik jest skorelowany ze znacznym spadkiem wartości rubla, najniższym od prawie pięciu lat. Spadek inwestycji liczony w rublach wyniósł zaledwie 4 proc. .

Pandemia przyspieszyła widoczne od lat trendy. Telewizja jest nadal najpopularniejszym (średnio) medium wśród mieszkańców analizowanych 15 krajów.

Jednak to działania reklamowe online generują już ponad połowę budżetów marketerów (51 proc. , tj. 7,12 mld euro) w 2020 r., czyli więcej niż w telewizji (36 proc. , czyli 4,97 mld euro). Pandemia pogłębiła problemy prasy, ale dodatkowo położyła kres stabilności outdooru i radia – oba rodzaje mediów tracą na średnim udziale w przychodach reklamowych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamy-bedzie-rosl-o-6-9-proc-social-media-i-wyszukiwarki-wyprzedza-telewizje ##

Ile państwa wydały na komunikację o pandemii

Raport zawiera również porównanie wydatków rządowych w sześciu krajach, na tzw. „koronową komunikację” w 2020 roku. Widoczne są wyraźne różnice w wysokości budżetów przeznaczanych na kampanie informacyjne i edukację obywateli.

Kancelaria premiera Węgier wydała łącznie 79 milionów euro (netto) na reklamę, z czego ponad 75 proc.  tej kwoty na komunikację związaną z COVID-19. Podobnie Rumunia przeznaczyła 78 proc. swojego publicznego budżetu komunikacyjnego na kampanię informacyjną.

Serbia, Polska i Rosja przeznaczyły na akcje informacyjne około połowy łącznych wydatków na komunikację tematu pandemii. Najmniej wśród wszystkich analizowanych krajów wydała Słowenia. Przeprowadzono tam zaledwie jedną kampanię telewizyjną, która stanowiła mniej niż 1 proc.  z 10-milionowego budżetu państwa przeznaczonego na płatną komunikację.

W części raportu poświęconej Polsce wskazano, że na kampanie informacyjne poświęcone obostrzeniom związanym z Covid-19 (noszenie masek, ograniczenia przemieszczania się)  w 2020 roku państwo wydało ok 3,5 mln euro (16,2 ml zł po aktualnym kursie waluty). Na pozostałe działania komunikacyjne (np. spoty, reklamy radiowe czy prasowe) wokół Covid-19 wydano około 2,8 mln euro.

grafika

- CANual Report to unikalny raport branży marketingowej obejmujący aż 15 rynków Europy Środkowo-Wschodniej. To materiał stworzony przez społeczność wysokiej klasy ekspertów, którzy na co dzień ze sobą współpracują. Łączą nas relacje biznesowe a po tylu latach współpracy - również przyjaźnie, które w pandemii dały nam siłę oraz inspiracje do lokalnych działań. Jednocześnie te regularne spotkania, teraz w formie online, dają możliwość wymiany informacji, doświadczeń, ale i wniosków w obszarach szerszych np. zmian społecznych czy politycznych z perspektywy lokalnych ekspertów, których w ramach sieci weCAN mamy na wyciągnięcie ręki. To niesamowity dodatkowy benefit tej współpracy, jeszcze bardziej odczuwalny w tak dynamicznym czasie pandemii. Porównując między sobą rynki, mamy możliwość dostrzegania zjawisk, które są charakterystyczne dla całego regionu albo unikalne dla poszczególnych państw - mówi Weronika Szwarc-Bronikowska, wiceprezeska w domu mediowym Media People, jedna z autorek polskiej części opracowania.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szczepimy-sie-loteria-szczepienia-koronawirus-kontrola-nik ##

CANnual Report za rok 2020 zawiera on szczegółową analizę rynków reklamowych w 15 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem skutków pandemii COVID-19 na tych rynkach.

Autorami polskiego rozdziału jest Weronika Szwarc-Bronikowska, wiceprezeska domu mediowego Media People oraz wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS oraz Paweł Heinze, dyrektor kreatywny w agencji Walk.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów