CSR w branży optycznej

W ostatnich latach na całym świecie odnotowuje się wzrost znaczenia raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju.[1] Najwyższy wskaźnik odnotowano w Ameryce Północnej (90 proc. analizowanych firm), w Polsce już blisko 8 na 10 największych firm raportuje tego typu kwestie. Aż 96% największych firm świata (z listy G250) raportuje działania CSR. Wskaźnik dla całego świata wynosi 80%, dla porównania w 1992 r. było to tylko 12% firm. Trend na angażowanie się firm na rzecz dobra społecznego i środowiska nieustannie wzrasta i staje się coraz częściej stosowaną przez organizacje praktyką. Na działania decydują się nie tylko duże korporacje, ale i małe, lokalne firmy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Dlaczego działania CSR mają tak duże znaczenie? Firmy dysponują zasobami, które mogą  przeznaczyć na realizację projektów na rzecz dobra publicznego. Sama produkcja, dystrybucja i sprzedaż również ma ogromne znaczenie oraz wpływ na środowisko naturalne, dlatego istotna jest odpowiednia procedura, pozwalająca zarządzać tym procesem. Coraz większe znaczenie mają produkty wykorzystane w procesie produkcji oraz stopień świadomości ekologicznej pracowników, a także oferowane warunki pracy i benefity.

Branża optyczna w Polsce nieustannie się rozwija, zwiększając liczbę salonów optycznych.[2] Rozwój tego sektora oraz jego zasoby pozwalają na angażowanie się w jeszcze większym stopniu w obszarze społecznej odpowiedzialności. Firmy optyczne coraz częściej podejmują działania CSR na wielu płaszczyznach, m.in. wspierając osoby z chorobami wzroku oraz redukując do możliwego minimum wpływ na środowisko naturalne.

Jednym z pionierów tego typu działań jest firma SHAMIR – lider na rynku producentów soczewek, który w maju 2021 roku ogłosił oficjalny start programu „Długie Oczy”. Projekt ma na celu poprawiać jakość życia osób z deficytem widzenia. Pierwszą inicjatywą w ramach akcji „Długie Oczy” jest zbiórka funduszy na budowę Ogrodu Zmysłów – terapeutyczno-pedagogicznego ogrodu sensorycznego dla niewidomych i niedowidzących dzieci z Ośrodka Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach.

Sam program powstał, aby pomagać osobom z deficytem widzenia, ale również, aby uświadamiać ich potrzeby oraz projektować rozwiązania, które będą odpowiedzią na najważniejsze wyzwania. Zgodnie ze strategią biznesową SHAMIR, projekty realizowane w ramach „Długich Oczu” będą wdrażały innowacyjne i pionierskie rozwiązania, koncentrujące się na poprawie jakości życia osób z różnego typu chorobami wzroku. 

Firma SHAMIR jeszcze przed rozpoczęciem programu, czynnie angażowała się w pomocy dla Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach, realizując wolontariaty pracownicze.

Naturalnym krokiem było rozpoczęcie programu na skalę ogólnopolską, która na celu ma organizowanie działań poprawiających jakość życia osób z chorobami wzroku. Pracownicy SHAMIR chętnie zgłaszają nowe inicjatywy oraz angażują się w wolontariaty pracownicze. Dla zespołu SHAMIR nadrzędną wartością jest pomaganie innym, co przejawia się w działaniach organizowanych od wielu lat.

„Razem z pracownikami SHAMIR od wielu lat angażujemy się w akcje społeczne, m.in. poprzez wolontariaty pracownicze, w trakcie pandemii przekazaliśmy okulary ochronne dla pracowników medycznych.” - mówi Aleksandra Kubańska, Marketing & Communications Manager, SHAMIR Polska

„Uznaliśmy, że jesteśmy gotowi na jeszcze większe wyzwanie, dlatego wspólnie z zespołem zdecydowaliśmy, że chcemy zorganizować akcje na skalę ogólnopolską. Naszym celem jest polepszenie standardu życia osób z chorobami wzorku,  czego pierwszym efektem jest program Długie Oczy, czyli budowa Ogrodu Zmysłów dla niewidomych i słabowidzących dzieci z Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach.”dodała.  

Do programu Długie Oczy przyłączyły się partnerskie salony optyczne z całej Polski. Obecnie w projekcie uczestniczy ponad 140 salonów optycznych. W każdym salonie optycznym stoi puszka, do której można wrzucić pieniądze na rzecz zbiórki publicznej – budowy Ogrodu Zmysłów, którą prowadzi Towarzystwo. W punktach oprócz puszki znaleźć można również dodatkowe materiały w postaci plakatu czy ulotki ze szczegółowymi informacjami na temat akcji. Każdy salon optyczny może przyłączyć się do programu – udział jest bezpłatny, za to może wnieść bardzo dużo dobra.

Dzięki zebranym funduszom powstanie Ogród Zmysłów, który zajmie powierzchnię około 4000 m kw. i zostanie podzielony na różne strefy. Wszystkie elementy – sady, krzewy owocowe, kwiaty, zioła, żywopłoty, zboża, murawa z wieloma gatunkami traw, czy mapa dotykowa – znajdą się w ogrodzie po to, by dzieci mogły poczuć je dłońmi i stopami, usłyszeć, powąchać czy posmakować, rozwijając w ten sposób swoje zmysły.

„Kiedy dowiedzieliśmy się o akcji, od razu zdecydowaliśmy się na udział w programie. Klienci naszego salonu dopytują o szczegóły akcji i chętnie wrzucają datki na budowę Ogrodu Zmysłów. Zawsze wspieramy inicjatywy, które mają na celu pomoc osobom z chorobami oczu, jednak ten program skradł nam serce, dlatego czynnie angażujemy się w projekcie”powiedziała Pani Ewa Pagieła, właścicielka salonu optycznego z Kwidzyna.

„Na co dzień pracujemy z osobami, które mają problemy ze wzrokiem, co sprawia, że bardzo utożsamiamy się z tym projektem. Informujemy naszych klientów o akcji, a Ci z dużym zaangażowaniem wspierają akcję. Cieszymy się, że możemy dorzucić cegiełkę do budowy Ogrodu Zmysłów, który zapewni rozwój podopiecznym z Lasek oraz posłuży na wiele lat”powiedział Pan Piotr Zalewski, właściciel salonu optycznego OPTIC FIT z Tarnowskich Gór.

Do zbiórki funduszy na Ogród Zmysłów w Laskach może przyłączyć się każdy, wpłacając pieniądze na stronie www.dlugieoczy.pl lub stacjonarnie w wybranych salonach optycznych w całej Polsce. Każda wpłacona złotówka zbliża do celu – budowy Ogrodu Zmysłów. Więcej zasad o uczestnictwie w akcji znaleźć można na stronie https://www.dlugieoczy.pl/jak-dolaczyc-do-akcji/. Zbiórka jest zarejestrowana.

Zbiórka publiczna na rzecz budowy Ogrodu Zmysłów jest zarejestrowana pod numerem 2021/1437/OR. Zweryfikuj zbiórkę na stronie internetowej http://zbiorki.gov.pl/ - w polu „szukaj zbiórki” wpisz powyższy numer.

[1] KPMG Survey of Sustainability Reporting 2020

[2] infowire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+