CD Projekt w kryzysie, musi walczyć o reputację

Po kilku dniach od premiery "Cyberpunk 2077" gra zbiera kiepskie recenzje i opinie wśród graczy, zwłaszcza konsol PS4 i Xbox One. CD Projekt zniżkuje także na giełdzie. Producent wydał w poniedziałek oświadczenie z przeprosinami i zapewnieniem, że niezadowoleni fani mogą reklamować grę i otrzymać zwrot pieniędzy. Zdaniem ekspertów zajmujących się komunikacją, firma reaguje na kryzys prawidłowo, a w dłuższej perspektywie czasowej upora się z kryzysem.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
CD Projekt w kryzysie, musi walczyć o reputację

Po kilkukrotnej zmianie daty premiery i ośmiu latach oczekiwania w nocy ze środy na czwartek fani otrzymali grę "Cyberpunk 2077" 10 grudnia. To największa produkcja CD Projekt obok  tytułów pod marką"Wiedźmin".  Koszty produkcji i marketingu "Cyberpunka 2077" są szacowane na 1-1,2 mld zł.

Tytuł jest dostępny w wersjach przeznaczonych na platformy PC, konsole Xbox i PlayStation oraz w serwisie Stadia. „Cyberpunk 2077” szybko stał się najpopularniejszą grą na platformie Steam.

Gra zbiera dużo złych ocen w wersji na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Gracze narzekają na grafikę, bugi i ogólne niedopracowanie. Na portalu Metacritic, agregującym opinie o grach z czołowych portali, średnia ocen punktowych "Cyberpunka 2077" z 50 recenzji wynosi 90 na 100. To nieco gorszy wynik niż „Wiedźmina 3”, poprzedniej dużej produkcji CD Projekt, który na Metacritic w wersji na PC ma średnią ocen recenzenckich 93, a w wersji na PlayStation 4 - 92.

CD Projekt w czwartek rano poinformował, że w ramach przedsprzedaży złożono zamówienia na ponad 8 mln egz. „Cyberpunka 2077” (według raportów cyfrowych platform dystrybucyjnych i danych od dystrybutorów fizycznych), natomiast w piątek rano - że szacunkowe należności licencyjne z przedsprzedaży gry we wszystkich kanałach cyfrowych są wyższe niż całkowite koszty jej produkcji oraz nakłady na jej promocję do końca br.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cyberpunk-2077-gra-premiera-cd-projekt-kurs-gielda ##

CD Projekt odpowiada na krytykę: przepraszamy, gwarantujemy zwrot pieniędzy

Na krytyczne recenzje i oceny w poniedziałek zareagowało kierownictwo CD Projekt i CD Projekt RED. Władze spółek przeprosiły w mediach społecznościowych graczy za to, że przed premierą nie pokazano, jak gra działa na konsolach poprzedniej generacji. - Powinniśmy zwrócić więcej uwagi na to, żeby działała lepiej na PlayStation 4 i Xbox One - przyznali menedżerowie obu spółek.

- Nie ustajemy w pracy nad naprawą błędów oraz polepszeniu doświadczenia płynącego z gry. Pierwsza seria aktualizacji została właśnie opublikowana, a kolejna pojawi się w przeciągu 7 dni - informują menadżerowie CD Projekt i CD Projekt RED.

W dalszej części oświadczenia gracze otrzymali zapewnienie, że jeśli chcą zrezygnować z "Cyberpunka 2077", mogą liczyć na zwrot kosztów zakupu.

- Będziemy wdzięczni, jeśli dacie nam szansę na naprawę sytuacji, ale jeśli nie jesteście zadowoleni z tego, jak działa gra na Waszej konsoli, możecie wystąpić o zwrot kosztów za zakup. W przypadku kopii cyfrowych, możecie skorzystać z reklamacji na PSN lub Xbox.  W przypadku wydań pudełkowych, w pierwszej kolejności zwróćcie się do sklepu, w którym kupiliście grę. Jeśli zwrot kosztów nie będzie możliwy, możecie skontaktować się z nami - instruują menadżerowie. Pod oświadczeniem podpisali się Marcin Iwiński, Adam Kiciński, Adam Badowski, Michał Nowakowski, Piotr Nielubowicz i Piotr Karwowski.

grafika

Do krytycznych ocen gry odnosili się także menadżerowie CD Projekt na zwołanej w poniedziałek konferencji.  - Po trzech opóźnieniach premiery zarząd był zbyt skupiony na wydaniu gry. Źle oceniliśmy skalę i złożoność problemów. Zignorowaliśmy sygnały mówiące, że potrzeba więcej czasu, by przygotować grę na podstawową wersję poprzedniej generacji konsol. To był błąd i zachowanie wbrew naszej filozofii prowadzenia biznesu- mówił prezes spółki Adam Kiciński.

Teraz firma pracuje nad poprawkami, pierwsze mają być udostępniane jeszcze w grudniu, a istotniejsze w styczniu i lutym. - To będzie dobra, grywalna gra, bez błędów wizualnych, która nie będzie się wyłączać - zapewniał Michał Nowakowski z zarządu spółki.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cyberpunk-2077-z-rekordowa-kampania-reklamowa-przedsprzedaz-lepsza-niz-w-przypadku-wiedzmina-3 ##

Jak dodał jednak gra nie będzie wyglądała tak dobrze jak na konsolach nowej generacji. W jego ocenie kierownictwa CD Projekt błędy w wersji gry wydanej na poprzednią generację konsol wynikają z nieprawidłowej oceny skali problemów na etapie produkcji, a nie presji czasu związanej z premierą.

- Widzieliśmy dobrą sprzedaż na początku szczególnie na PC, ale obecna sytuacja oczywiście spowoduje spadek sprzedaży na konsolach. Jest jednak zbyt wcześnie, by podawać szczegóły, nadal zbieramy dane - mówi Piotr Nielubowicz, wiceprezes spółki.

Oświadczenie dla graczy poprawne, ale spóźnione

- Samo oświadczenie jest w formie i treści zdecydowanie poprawne. Zawiedzeni gracze zostali już na wstępie przeproszeni, a samo studio przyznało się do zaniedbania w pokazaniu jak gra wyglądać będzie na najbardziej leciwych konsolach - analizuje dla Wirtualnemedia.pl Jarosław Bukowski, consulting director w Havas PR Warsaw. - Oświadczenie wymierzone jest również w ustabilizowanie notowań giełdowych CDP, którymi poza ocenami graczy targają inne giełdowe mechanizmy - dodaje.

Ekspert zwraca jednak uwagę na inny komunikat płynący z oświadczenia. - CD Projekt RED wprost nie obiecuje diametralnej poprawy na sprzętach poprzedniej generacji. I prawdopodobnie z tego właśnie względu twórcy ułatwiają i obiecują wsparcie w zwrocie gry, choć dają na to względnie niewiele czasu. Można by wręcz powiedzieć, że ta deklaracja jest raczej sposobem na zmniejszenie ilości nieprzychylnych opinii o grze od użytkowników PS4 i Xbox One - analizuje Jarosław Bukowski.

Z kolei zdaniem Macieja Piotrowskiego, senior PR & communication consultanta z PR Calling, komunikat z przeprosinami dla zawiedzionych grą kupujących wydano za późno.

- Od premiery gry minęło już 7 dni, więc obecne oświadczenie oraz metody naprawcze, chociaż są właściwe, wydają się być spóźnione - uważa specjalista.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotrowski przypomina, jak wyglądała komunikacja wokół "Cyberpunka 2077" przed premierą.

W połowie 2019 roku Marcin Iwiński (jeden ze współzałożycieli studia) deklarował, że przy pracach nad tytułem nie będzie crunchu (nadgodziny dla zespołu wynikające z przyspieszenia tempa prac nad grą, by zdążyć wydać ją zgodnie z zaplanowaną premierą). Do crunchu jednak doszło, spekulowano, że z powodu niezadowalającej jakości gry na konsole starszych generacji. - Firma nie zaprzeczała, przyczyniając się do obecnego kryzysu - wskazuje Piotrowski.

- Nie może zatem dziwić, że w sytuacji, gdy ostatecznie w grudniu do sprzedaży na konsole trafiła gra, która w porównaniu z edycją na komputery osobiste jest zwyczajnie produktem drugiej kategorii, gracze mają prawo czuć się oszukani. Jest to o tyle zaskakujące, że w świecie gamingu, nie tylko w Polsce, CD Projekt Red uchodził za twórców, którym naprawdę zależy na graczach, a nie tylko na ich portfelach i który, w przeciwieństwie do wielu konkurentów, wypuszcza na rynek tylko gry, które już w dniu premiery są dopracowane - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Piotrowski.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cyberpunk-2077-keanu-reeves-reklama-gry-wideo-premiera ##

"Cyberpunk 2077": windowanie oczekiwań teraz się mści

Poniedziałkowe oświadczenie grupy CD Projekt chwali za poprawność także Krystian Cieślak, dyrektor zarządzający, Remarkable Ones. - Prawdziwy problem komunikacyjny leży jednak gdzie indziej - zaznaczna, wyjaśniając: - Przez 7 lat developmentu CD Projekt Red zapowiadał "Cyberpunk 2077" jako prawdziwy przełom: RPG nowej generacji z nieograniczonym światem oraz ponad tysiącem niezależnych postaci posiadających autonomiczne zachowania. Oczekiwania graczy na całym świecie po genialnym "Wiedźminie III" zostały napompowane do niespotykanych rozmiarów - omawia ekspert.

Dalej wskazuje: - Zamiast tego gracze pod choinkę 2020 dostali grę zawierającą masę błędów z przewagą liniowej fabuły i otwartym światem z niedopracowaną mechaniką i ubogim AI botów i przeciwników. Obecnie noty Cyberpunk 2077 w największym serwisie agregującym opinie graczy - metacritic - oscylują "ledwie" wokół 7/10. To o blisko 2.5 punktu mniej niż kultowy Wiedźmin. Mówi się, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, ale w tym wypadku, kto sieje wiatr marzeń ten zbiera burze rozczarowań, której nie da się zażegnać prostymi oświadczeniami i sprawnym łataniem błędów - wskazuje Krystian Cieślak.

"Cyberpunk 2077" to gra przełomowa

W komentarzu dla Wiartualnemedia.pl Krzysztof Rygiel, head of consumer & gaming w agencji Monday, nazywa "Cyberpunka 2077" grą "przełomową". Komunikację kryzysową studia CD Projekt ocenia następująco:

- Studio dobrze zarządza komunikacją kryzysową od premiery, a najlepszym tego dowodem jest dzisiejsze oświadczenie. Przede wszystkim, znajdziemy w nim przeprosiny, ale podparte konkretnym planem naprawczym, w którym mamy określone terminy i działania, jaki CDPRED zamierza podjąć, aby wywiązać się ze swoich obietnic. Dodatkowo najbardziej rozgoryczeni gracze otrzymali możliwość zwrotu gier (niezależnie od miejsca zakupu i platformy) - należy pochwalić tutaj odważną decyzję bezpośrednio przekładającą się na wynik sprzedażowy i ogłoszenie jej w krótkim czasie niecałego tygodnia od premiery - komentuje Krzysztof Rygiel.

Ekspert chwal także poniedziałkową konferencję zarządu spółki.  - Otwarcie przyznał się do błędów oraz zapowiedział intensywną pracę nad poprawkami, ograniczając jednak oczekiwania graczy w stosunku do wersji gry na stare konsole. Ponownie, komunikat był jasny, pojawiły się pierwsze konkretny co do działań i terminów.  To praktyka, na którą pokusiło się do tej pory niewielu deweloperów - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Krzysztof Rygiel.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-promocja-gra-cyberpunk-2077-premiera-opinie-bartosz-hojka ##

Co dalej z brandem CD Projekt i Cyberpunk?

Zdaniem ekspertów, obecny kryzys w długiej perspektywie czasowej nie zaburzy mocno wizerunku twórców "Cyberpunka 2077".

Jarosław Bukowski z Havas PR Warsaw: - Studio ma już bogate doświadczenie w radzeniu sobie z krytyką i zdaje się każdorazowo podchodzić do niej uczciwie, z uwzględnieniem głosu społeczności graczy i dość spokojnie. To pozwala założyć, że wizerunek CD Projekt RED jak i samej marki Cyberpunk 2077 nie ucierpi w zbyt dużym stopniu. Warto przypomnieć, że poprzednie flagowe dzieło CD Projekt RED, gra Wiedźmin 3, również nie była pozbawiona błędów.

- CD Projekt RED zdecydowanie wie, z czym się mierzy i jestem przekonany, że wyjdzie z obecnej sytuacji obronną ręką. To w dalszym ciągu jeden z najważniejszych podmiotów w branży gamedevu nie tylko na lokalnym podwórku, ale na całym świecie. Kibicuję im całym sercem - komentuje Krzysztof Rygiel.

Z nadzieją o dalszych losach CD Projekt i "Cyberpunka 2077" wypowiada się dla Wirtualnemedia.pl Krystian Cieślak.

- Czy marka Cyberpunk 2077 poradzi sobie na rynku? Sprzedażowo z pewnością tak, bo bez względu na jakość produktu, zagości pod wieloma tegorocznymi choinkami w te święta. Czy gra stanie się kultowa? Z pewnością nie tak jak Wiedźmin III,  a wpływ na to będzie miała przede wszystkim jakość produktu a nie jego spektakularna komunikacja. Czy ta wpadka odbije się na wizerunku CD Projekt Red? Na pewno urealni oczekiwania gracza na całym świecie w stosunku do wydawcy. Jednak długoterminowo będzie jedynie słabszym momentem w rozwoju firmy. Na koniec dnia jesteś tak dobry, jak Twoja ostatnia gra. A CD Projekt Red z pewnością nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cd-projekt-red-wspiera-lgbt-nowe-logo-jestesmy-zwolennikami-pelnej-tolerancji-swiatopogladowej-dlaczego-cyberpunk-2077-jak-zamowic-jak-kupic-cena ##

Grupa CD Projekt spada na giełdzie

Krytyka "Cyberpunka" odbija się na wynikach giełdowych CD Projekt - w czwartek akcje spółki staniały o 8,5 proc. do 362 zł przy obrotach wynoszących 765 mln zł. W piątek kurs zmalał o 11,5 proc. do 320,50 zł, handlowano walorami za 1,29 mld zł.

W poniedziałek na otwarciu sesji giełdowej kurs CD Projekt poszedł w dół o ok. 24 proc. Po kilkunastu minutach spadek zmalał do ok. 20 proc. Na poniedziałkowym zamknięciu warszawskiego parkietu  akcje CD Projekt kosztowały 296,10 zł (-7,61 proc.), kapitalizacja spółki to 29,80 mld zł. W ciągu sesji handlowano walorami spółki o wartości aż 1,48 mld zł, co stanowiło ponad połowę łącznych obrotów na rynku głównym (2,59 mld zł).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+