Cyfrowy Polsat przegrał z UOKiK w Sądzie Najwyższym

Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operator musi zapłacić 5,29 mln zł za wprowadzanie w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE”.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Grzywna dotyczy kampanii prowadzonej przez Cyfrowy Polsat w drugiej połowie 2014 roku pod hasłem „Power LTE - Internet LTE bez limitu danych”. Równocześnie Cyfrowy Polsat i należący do niego operator sieci telekomunikacyjnej Plus reklamowali ofertę SmartDom, w której internet Power LTE w pakiecie z usługą telewizyjną i telefoniczną oraz telewizorem smart TV, smartfonem i tabletem miał kosztować 61 zł miesięcznie przez cały okres umowy.

UOKiK przeanalizował obie oferty po skargach, które przekazali odbiorcy. W ramach postępowania ustalono, że w promocji „Power LTE” wbrew sloganowi z reklam ograniczano zarówno wielkość transferu danych, jak i prędkość transmisji po wykorzystaniu pakietu (nawet do 32 kb/s). W przypadku oferty SmartDom cena 61 zł miesięcznie obejmowała tylko usługi telekomunikacyjne, a za urządzenia prezentowane w reklamach trzeba było zapłacić dodatkowo.

grafika

Prezes UOKiK pod koniec 2016 roku za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat 9,7 mln zł grzywny, z czego 4,41 mln zł za reklamę SmartDomu, 5,29 mln zł za kampanię „Power LTE”, a na Polkomtel - 30,7 mln zł. Nakazał też obu firmom emisję w głównym kanale Polsatu ogłoszeń informujących o wprowadzaniu konsumentów w błąd (przez 30 dni, po pięć razy dziennie w paśmie wieczornym) oraz publikację komunikatów o decyzji Urzędu na stronach głównych swoich portali internetowych.

- Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji SmartDom i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co do oferty przedsiębiorcy - argumentował Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK-u.

grafika

Cyfrowy Polsat musi zapłacić 5,29 mln zł

Obie firmy odwołały się od decyzji szefa UOKiK. Kara dotyczącej kampanii „Power LTE” została podtrzymana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cyfrowy Polsat kolejny raz się odwołał, a wiosną ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał grzywnę pieniężną, natomiast skrócił z 7 do 30 dni czas emisji komunikatu, w którym firma przyzna, że odbiorcy byli wprowadzani w błąd.

Spółka złożyła skargę kasacyjną na orzeczenie, którą - jak poinformowano w serwisie UOKiK - niedawno oddalił Sąd Najwyższy. To ostatecznie kończy proces.

W pierwszej instancji Cyfrowy Polsat i Polkomtel przegrały też w sprawie kary za kampanię SmartDomu - jesienią 2019 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał 16,7 mln zł grzywny i nakaz emisji komunikatu.

Natomiast jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał karę ponad 18 mln zł nałożoną przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku.

Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK

Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.

Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.

W grudniu ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.

Z kolei na początku br. SOKiK utrzymał karę w wysokości 34,9 mln zł nałożoną na Cyfrowy Polsat za to, że w czasie piłkarskiego Euro 2016, z którego transmisje oferował w systemie pay-per view, utrudniał swoim klientom dostęp do dwóch niemieckich kanałów pokazujących mecze z tego turnieju.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"